مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان اینکه 90 درصد کارواش‌ها فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند، گفت: کارواش‌های بدون مجوز و فاقد سیستم تصفیه فاضلاب تعطیل می‌شوند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران  چالش‌ها و راهکارهای زیست محیطی در منطقه 18تهران طی نشستی تخصصی با حضور جمعی از صاحب نظران و اساتید برجسته دانشگاه‌های کشور ارزیابی و تفاهم‌هایی نیزدراین رابطه صورت گرفت.

در این نشست تخصصی که به منظور ارتقای سطح سلامت شهروندان و نگهداشت محیط زیست ازسوی شهرداری منطقه ترتیب داده شده بود، هادی حیدرزاده مدیرکل محیط زیست استان تهران، وحید نوروزی شهردار منطقه 18، حجت عضو شورای عالی محیط زیست کشور و همچنین چهره‌های صاحب نظر و اساتید برجسته زیست محیطی دانشگاه‌های کشوربه ارائه دیدگاه‌های خویش و راهکارهایی جهت بهبود وضعیت زیست محیطی در این بخش از پایتخت پرداختند.

حیدرزاده مدیرکل محیط زیست استان تهران دراین نشست با اشاره به اینکه بسیاری از کارواش‌های سطح شهر تهران به صورت قارچی و بدون مجوز فعالیت می‌کنند، گفت: شهرداری تهران از فعالیت کارواش‌های بدون مجوز و فاقد سیستم تصفیه فاضلاب خودداری کند.

وی همچنین به صنایع و کارخانجات موجود در سطح منطقه 18 اشاره و تصریح کرد: انتقال کارخانه ایرفو به خارج از محدوده این منطقه اقدام بسیار مثبت شهرداری این منطقه به شمار می‌آید.

حیدرزاده با بیان اینکه متأسفانه فاضلاب اکثریت صنایع بزرگ ما با مشکل مواجه است، افزود: باید کمک کنیم که منطقه 18 به منطقه سبز تبدیل شود.

مدیرکل محیط زیست استان تهران در ادامه به ضرورت تحقق کشاورزی شهری از سوی شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: باید تلاش کنیم کشاورزی شهری را به صورت پایلوت داشته باشیم.

وی با تأکید براینکه باید تصیمیات ما در شهرداری تهران و سازمان محیط زیست با توجه به محدودیت‌های منابع آبی صورت گیرد، افزود: تهران از دوره نیمه خشک به سمت خشکسالی حرکت می‌کند که امروز در سال دوم دوره خشکسالی  قرار داریم.

وی در ادامه به طرح بستن و برخورد با کارواش‌های متخلف اشاره کرد و گفت: بسیاری از کارواش‌ها فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند.

حیدرزاده با اشاره به اینکه این طرح یک روز است که به مرحله اجرا درآمده است، افزود: در راستای اجرای این طرح تاکنون 10واحد تعطیل شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های آبی در تهران و تهی شدن آبهای زیرزمینی از شهروندان تهرانی می‌خواهیم که تا حد امکان از روش‌های دیگری برای تمیز کردن خودروهای خود استفاده کنند.

مدیر کل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: از تعداد 10کارواشی که پلمب شدند،  3 واحد اقدام به ممانعت از پلمب کرده که پرونده آنها برای رسیدگی به مراجع مربوط ارجاع گردید.

وی ادامه داد: ما با اصل کارواش‌ها مشکلی نداریم، بلکه مسئله این است که کارواش‌های ما در مصرف آب بهینه سازی را رعایت نمی‌کنند.

حیدرزاده نبود سیستم تصفیه آب را مشکل عمده کارواش‌ها دانست و افزود: مواد شوینده کارواش‌ها به سفره‌های آب زیر زمینی ما آسیب وارد می‌کند و باید تا حد امکان از این اقدام جلوگیری به عمل آید.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد کارواش‌ها فاقد سیستم تصفیه فاضلاب هستند، ادامه داد: امیدواریم به همت شهرداری تهران و شهرداری مناطق 22 گانه از فعالیت کارواش‌هایی که به صورت قارچی و بدون مجوز رشد کرده‌اند، جلوگیری به عمل آید.

در ادامه این جلسه وحید نوروزی، شهردار منطقه 18 تهران  بااشاره به مساحت 110کیلومتری منطقه، جمعیتش را حدود500 هزار نفر دانست و افزود: تفاوتی بین انسان‌ها و جان‌شان در شمال و جنوب شهر وجود ندارد، ما ساکنان این منطقه در وضعیت زیست محیطی خاصی به سر می‌برند و در این میان شهرداری باید به عنوان حافظ جان شهروندان و دلسوزان محیط زیست تلاش کند.

نوروزی با تأکید بر اینکه مشکلات زیست محیطی منطقه تنها به کارخانه‌ها و صنایع آلاینده ختم نمی‌شود، گفت: ما درحوزه آب، خاک و هوا دچار مشکل هستیم که باید برای آن‌ها راهکار ارائه شود. این راهکارها هم لازم نیست با تعطیلی مرکزی همراه باشد. به عنوان مثال دربحث کارخانه ایرفو، سال‌ها این مرکز رأی داشت اما مسئولان موفق نشدند در این زمینه به توفیقاتی دست پیدا نمایند، اما با مذاکره‌ای یک ماه ،درنهایت آخرین کوره ذوب هم به خارج شهر انتقال یافت یا در بحث تقی آباد(محل جمع آوری و تفکیک زباله‌ها)روزی 300تن زباله وارد این مکان می‌شود، درحالی‌که زباله تولیدی کل منطقه به این میزان نمی‌رسد.

وی همچنین در ادامه سخنان خویش به انجام اقداماتی در خصوص انتقال یکی از کارخانجات بزرگ تولید فرآورده‌های لبنی کشوربه خارج از محدوده منطقه 18 اشاره و با بیان این مطلب که ما قصد برخورد و بستن کارخانه‌ها را نداریم، افزود: این اقدامات باهدف کمک به سلامت شهروندان و ساکنان منطقه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه منطقه 18در بخش انرژی خورشیدی نیز جای کار زیادی دارد، گفت: ما در منطقه 18 شرایط و فرصت‌های خوبی برای استفاده از انرژی‌های پاک داریم.

نوروزی با اشاره به اینکه قصد داریم سرانه فضای سبز منطقه را از 14به 16متر مربع برسانیم، تصریح کرد: تصمیم داشتیم در سال 93، 400 هزار نهال را در منطقه غرس کنیم که خوشبختانه تا کنون 200 هزار نهال غرس شده و احداث 4 بوستان چند هزار هکتاری از جمله بوستان قرآن و پارک جنگلی از دیگر اهداف ما در منطقه 18 به شمار می‌آید.

وی در ادامه تصریح کرد که استفاده از انرژی‌های خورشیدی، ارتقای سرانه فضای سبز منطقه به 16متر مربع به ازای هر نفر راه اندازی جایگاه سوخت سی ان جی، آموزش زنان خانه دار، راه اندازی مدارس زیست محیطی و... ازجمله فعالیت‌های در دستور کار شهرداری منطقه است و امیدواریم بتوانیم با چنین فعالیت‌هایی منطقه را از حالت فعلی خارج کنیم.

شهردار منطقه 18با اشاره به اینکه در اتاق فکر نخبگان، به منطقه راهکار مناسب ارائه و شهرداری به عنوان مجری موظف به اجرای یکایک آنها خواهد بود، گفت: با استفاده از نظرات کارشناسی، پیشنهاد اساتید و اجرای طرح‌ها، به‌طور جدی خواستار تبدیل منطقه به منطقه‌ای پاک و محیط زیستی هستیم.

یوسف حجت عضو عالی ستاد محیط زیست کشور در ادامه نشست با تأکید بر اینکه انجام 3 کار بزرگ در منطقه می‌تواند درشهر تهران هم تأثیر گذار باشد، گفت: از مشکلات زیست محیطی منطقه مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌ها می‌توان به عنوان چالش یاد کرد، چراکه چالش یعنی استفاده از تهدیدها برای ایجاد فرصت. به عنوان مثال اگر بحث تقی آباد حتی در شورای شهر مطرح می‌شود، باید زمینه‌ای را فراهم آورد که از پتانسیل چنین فضایی که در روز 300 تن زباله جمع می‌کنند، استفاده کرد. نه اینکه با بولدوزر این مکان را تخریب کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: محیط ، استان ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.