رییس مرکز همکاری های سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: با موافقت سازمان بهداشت جهانی، فعالیت این مرکز در سطح کشورهای منطقه مدیترانه شرقی گسترش می یابد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

محمدحسین خوشنویسان در حاشیه سمینار کشوری بهداشت دهان و دندان در شهرکرد گفت: برای اجرای برنامه های مرکز همکاری های سازمان بهداشت جهانی در مدیترانه شرقی چند اجلاس با حضور 22 کشور این حوزه برگزار شده و این مرکز در انتظار تصویب نهایی این توافقنامه است.

رییس مرکز همکاری های سازمان بهداشت جهانی در ایران اظهار داشت: این مرکز به مدت چهارسال با سازمان بهداشت جهانی همکاری های موفقیت آمیز داشته که این همکاری منتج به چاپ 60مقاله علمی و برگزاری چند سمینار و کارگاه آموزشی در ایران شده است.

خوشنویسان انجام تحقیقات و بررسی علمی نحوه اجرای طرح های بهداشتی جهانی، ارزیابی گروه های هدف و نیروهای اجرایی و ایجاد ارتباط بین حوزه اجرایی و علمی را از اقدامات این مرکز برشمرد.

رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در زمینه اقدامات این اداره برای ارتقای سطح بهداشت دهان و دندان کشور گفت: براساس برنامه وزارت بهداشت تلاش می شود تا پایان سال 1404هیچ کودک زیر 12 سالی در کشور مشکل دهان و دندان نداشته باشد.

خوشنویسان تصریح کرد: اگر اقدامات پیشگیری از بیماری های دندان و لثه از زمان پیدایش دندان آغاز شود، تحقق هدف کودکان زیر 12 سال فاقد مشکل دهان و دندان دور از انتظار نیست.

وی بیان داشت: هم اکنون برخی کشورها نظیر کشورهای حوزه اسکاندیناوی با اجرای برنامه های پیشگیرانه به این هدف رسیده اند.

رییس اداره بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندارد نسبت دندانپزشک به جمعیت در جهان را یک به سه هزار نفر دانست و افزود: توزیع جغرافیایی دندانپزشکان در کشور مناسب نیست و وزارت بهداشت با پذیرش دانشجویان بومی دردانشکده های دندانپزشکی برای حل این مشکل اقدام کرده است.

به گفته خوشنویسان؛ سالانه یکهزار و 500 دندانپزشک از دانشگاه های داخل وخارج کشور فارغ التحصیل و در زمینه ارائه خدمات دندانپزشکی مشغول فعالیت می شوند.

سازمان بهداشت جهانی متشکل از شش دفتر منطقه ای آفریقا، آسیای جنوب شرقی، منطقه مدیترانه شرقی، آسیای میانه، آمریکا و غرب پاسفیک است.

همایش و سمینار کشوری « بهداشت دهان و دندان » در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 28 و 29 خردادماه جاری، با حضور مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و کارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، در سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.