درختان کهنسال گردوی چپانلو و ارس درتوم خراسان شمالی با توجه به قدمت و ارزش هاي گردشگري و زيست محيطي در فهرست آثار طبیعی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، علی اکبر وحدتی معاون میراث فرهنگی گفت: درنخستین جلسه‌ی کمیته‌ی ثبت و تعیین حریم میراث طبیعی در سال 93 دو اثر طبیعی خراسان شمالی در فهرست آثار طبیعی ملي به ثبت رسید.

وی افزود: درخت "گردوی چپانلو "با قدمت هزارساله و ارس درتوم با قدمتی حدود 500سال از کهنسال ترین درختان کشور محسوب می شوند.

وی گفت: طبق آمار موسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع كشور، خراسان شمالي داراي كهن سال ترين درختان در كشور است.

وحدتی هدف از شناسايي آثار طبيعي در استان را حفظ و احيا و استفاده از بذر اين درختان كهنسال با توجه به ارزش بالاي ژنتيکي آنها عنوان كرد.

معاون میراث فرهنگی افزود: درختان کهنسال چنار در بش قارداش علي رغم قدمت حدود 250 ساله به دلیل وضعیت وخیم و آسيب هاي بيولوژيکي و انساني در فهرست ميرث طبيعي در معرض خطر قرار گرفتند.

وی گفت: این درختان در منطقه نمونه ملی بش قارداش و مقابل مقبره سردار مفخم قرار گرفته اند و علاوه بر ايجاد منظر و چشم انداز زيبا، با ايجاد سايه سار دلپذير پذيراي مسافراني است که از اين پارک تفريحي-توريستي استفاده مي کنند.

وی تصریح کرد: از آنجا که یکی از مهمترین اهداف ثبت یک اثر در فهرست آثار ملی کشور،حفاظت و نگهداری از آن برای نسل های آینده می باشد،این اداره کل درصدداست با همکاري شهرداري بجنورد و با رفع عوامل تنش زا براي درختان مذکور آنها را از فهرست در معرض خطر خارج کند.

وحدتی از عوامل تاثیر گذار حفظ این درختان وجود اين درختان کهنسال با ارزش وباقدمت را قرار گرفتن در مجموعه پارک تفريحي-توريستي بش قارداش عنوان کرد وافزود: وجود بناي مقبره سردار مفخم به عنوان حاکم بجنورد در دوران قاجار و چشمه معروف پارک عواملي هستند مي توانند موجب جذب بيشتر گردشگر به اين منطقه باشند.

وی ثبت این اثر طبیعی داراي طبعات بسيار مثبت اجتماعي منجمله رشد مثبت اقتصادي در منطقه به لحاظ پديد آمدن فرصتهاي شغلي مانند آژانس هاي مسافري، خودروهاي کرايه اي، خدمات پذيرايي و مهمانسراها و بطور کلي ايستگاه هاي ارائه خدمات و همچنين آشنا شدن عموم با يک درخت کهنسال بعنوان يک اثر طبيعي ملي دانست/س.

برچسب ها: ثبت ، فهرست ، آثار ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.