گزینه مداخله نظامی برای حل بحران ایجاد شده در عراق نمی تواند یکی ازانتخاب های " جمهوری اسلامی ایران " در این کشور باشد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه واشنگتن پست ؛ این روزنامه در مقاله ای به قلم " جیسون رضائیان "‌ نوشت : در حالی که هزاران عراقی ساکن ایران برای اعزام به کشور خود و مبارزه علیه تروریستهای تکفیری بعثی ثبت نام کرده اند ،اما بعید به نظر می رسد که آنها بتوانند در میدان جنگ در شهرهای عراق و علیه تروریستها حاضر شوند چرا که تهران تصمیمی برای اعزام نیرو به درگیری های عراق ندارد . 

اگر چه رهبران حکومت ایران و بسیاری از شیعیان خواستار توقف خشونت ها و جنایات تروریستهای تکفیری بعثی علیه مردم عراق و نیز اماکن مقدس شیعه شده اند اما آنچه اکنون به وضوح دیده می شود این است تهران همین رویه را در قبال عراق در پی گرفته و تصمیمی  ندارد که به شکل سازمان یافته وارد درگیری نظامی با تروریستها شود . 

تحلیلگران و رهبران جامعه عراقی های مستقر در تهران در این باره تاکید کردند : هرگونه حمایت و کمک از سوی ایران برای عراق زیرکانه و دقیق خواهد بود . تهران بیش از آنکه به استفاده از ارتش و نیروی نظامی اعتقاد داشته باشد معتقد است باید در مورد بحران ایجاد شده در عراق از طراحی و استراتژی نظامی و آمادگی همه جانبه استفاده کرد . 

همین نوع حمایت طی نخستین درگیری های فرقه ای در عراق و نیز طی سه سال جنگ در سوریه و به منظور حمایت از بشار اسد انجام گرفته است . بر اساس برخی گزارشات تائید نشده ، که غالبا از سوی رسانه های غربی مطرح شده برخی نیروهای نظامی ایرانی برای مبارزه با تروریستها وارد عراق شده اند ؛‌این در حالی است که دولت تهران قویا این موضوع را رد میکند. 

این روزنامه آمریکایی در ادامه به نقل از یکی از کارشناسان ایرانی می نویسد : تهران سیاست حمایتی که در مدت جنگ سوریه در قبال بشار اسد اعمال کرده اکنون می توانددر قبال عراق و بحران ایجاد شده در این کشور نیز عملی سازد . صادر نمودن "انقلاب اسلامی " لزوما به این معنا نیست که سربازان و سلاح های ایرانی به سایر کشورها منتقل شود بلکه ارائه مشورت های مناسب و مفید نیز همین کاربرد را دارد . 

این سیاست در دولت ایران در حالی اعمال می شود که منطقه عراقی نشین تهران در روزهای اخیر شاهد برگزاری تظاهرات اتباع عراقی بوده که به خشونت ها و جنایات تروریستهای تکفیری بعثی در شهرهای عراق اعتراض داشتند . مجید قاماس ،‌نماینده عراق در شورای عالی انقلاب اسلامی ایران در این تظاهرات اظهار داشت : پیام ما به مردمدنیا این است که عراقی ها در ایران زنده بوده و زندگی می کنند . هر چند تعداد آنها اندک است اما با رسای بلند و رسا فریاد می زنند که آماده محافظت از سرزمین مادری خود و اماکن مقدس کشورمان هستیم  .

واشنگتن پست نوشت : سیدجعفری ،‌نوجوان 17 ساله عراقی ساکن تهران نیز که در این راهپیمایی شرکت کرده است ، می گوید : به اینجا آمده ایم تا نشان دهیم در کنار رهبران خود ایستاده ایم و چنانچه درخواستی از عراق برای آغاز مبارزه علیه تروریستها مطرح شود ،‌ ما آماده جانفشانی هستیم . هرگاه دین و خاک ما در معرض خطر باشد آماده شهادت هستیم . 

این شهروندان عراقی اگرچه خواستار حضور در عراق و مبارزه با تروریستهای تکفیری بعثی که به شهرهای کشورشان یورش برده ، هستند اما اعلام کرده اند که تابع فرمان " آیت الله سیستانی " مرجع عالیقدر تشیع در عراق هستند .


در انتهای این مقاله آمده است : محمد ماجدعباس الشیخ ،‌سفیر عراق در ایران نیز با حضور در این تظاهرات اظهار داشت : کمک ایران به عراق به شکل ارسال سلاح یانیروی نظامی نیست . هیچ نیروی نظامی از ایران اکنون در میادین جنگی در عراق حضور ندارد . در واقع علاوه بر سیاست ایران ، دولت عراق و مردم این کشور نیز اظهار کرده اندکه شهروندان و نیروهای عراقی  به اندازه ای هستند که نیازی به حضور نیرو از ایران وجود نداشته باشد . این وظیفه دیگران نیستکهاز عراق دفاع کنند بلکه مردم این کشور باید از خاک خود محافظت نمایند . 



انتهای پیام /
برچسب ها: عراق ، بحران ، مداخله ، نظامی ، کشور ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار