دیپلمات‌های ایرانی حاضر در مذاکرات اعلام کردند: پیشرفت‌ها در زمینه نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای خوب است.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین، یکی از دیپلمات‌های ایرانی حاضر در وین امروز (جمعه) در چهارمین روز مذاکرات ایران و 1+5  اظهار داشت:‌ پیشرفت‌های حاصله در زمینه نگارش متن توافقنامه جامع هسته‌ای خوب است.
 
وی با ذکر این نکته که موارد در حال طرح است، درباره اینکه آیا این مذاکرات امروز تمام می‌شود یا ادامه خواهد داشت؟ عنوان کرد: در گفتگوهای امروز معاونان محمدجواد ظریف و کاترین اشتون مشخص خواهد شد.

این دیپلمات در خصوص اینکه آیا مشخص است دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 که قرار است 11 تیر ماه (دوم ژوئیه) در وین برگزار شود چقدر به طول خواهد انجامید؟ عنوان کرد: دوم ژولای نزدیک به 20 ژولای (29 تیر ماه) است و احتمال دارد که این مذاکرات تا آن زمان ادامه یابد.

در این راستا دیپلمات ایرانی دیگری اظهار داشت: نوشتن متن کار بسیار بزرگی است و شاید تا بعد از ظهر مشخص شود چه مقدار نگارش صورت گرفته و توافق حاصل شود که اعلام کنیم علت کمی و کندی کار به دلیل اینکه به هر موردی که می رسیم باید به عقب برگردیم و بررسی کنیم پیشرفت خوبی داشته‌ایم.

وی همچنین در خصوص هجمه رسانه‌ای دیروز مبنی بر بن‌بست در مذاکرات گفت: این مطلب کاملا نادرست و هیچ بن‌بستی وجود ندارد، امروز تا آخر وقت مذاکرات ادامه دارد و شاید فردا نیز ادامه پیدا کند.

این دیپلمات در ادامه با اشاره به برگزاری نشست ظریف و اشتون در پایان مذاکرات افزود: گمان نمی کنم چنین نشستی برگزار شود زیرا مذاکراتی نیست و در حال نگارش هستیم و در صورت تصمیم‌گیری اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: ماهیت این نگارش این است که خبر زیادی ندارد و نیاز به اعلام مواضع نیست و روند کندی دارد و نگارش متن بیشتر از دو سه پاراگراف بوده  و روز گذشته تا ساعت یک و نیم مشغول بودیم.
این دیپلمات در خصوص اینکه آیا مشخص است دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 که قرار است 11 تیر ماه (دوم ژوئیه) در وین برگزار شود چقدر به طول خواهد انجامید؟ عنوان کرد: دوم ژولای نزدیک به 20 ژولای (29 تیر ماه) است و احتمال دارد که این مذاکرات تا آن زمان ادامه یابد. - See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930330000302#sthash.6cvh5FHo.dpufدر این دور از مذاکرات که از روز دوشنبه 16 ژوئن (26 خرداد) در وین آغاز شده و  تا جمعه 20 ژوئن (30 خرداد) به طول می‌انجامد قرار است گفتگوها بر پایه آغاز نگارش متن توافق جامع هسته‌ای بنا شود.

وزیر امور خارجه کشورمان و  مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور هماهنگی‌های لازم برای ادامه مذاکرات طی ناهار کاری اولین دیدار را صورت دادند و پس از آن نشست سه جانبه‌ای بین ایرن و آمریکا، اشتون برگزار شد همچنین "سرگئی ریابکوف" در این زمینه اظهار داشت که هیچ تغییری در موضع ایالات متحده درباره اندازه غنی سازی ایران دیده نمی‌شود. فکر کنم برای پیشرفت در مذاکرات، ایران باید انتخاب و حرکتی بکند. ایرانی‌ها باید در مورد تعداد سانتریفیوژها تغییری ایجاد کنند.

پس از آن در روز دوم اقامت هیئت ایرانی در وین "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان  در حاشیه مذاکرات با "یوکیا آمانو"دیدار کرد و پس از آن به طور رسمی دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 آغاز شد، و با پایان آن در نوبت دیگری در همان روز دو نشست کارشناسی بین ایران و 1+5 صورت گرفت.

گفتنی است روز سوم اقامت هیئت ایرانی در وین با مذاکرات در سطح معاونین پیگیری شد , و پس از آن با مذاکرات داخلی 1+5  همراه بود که منجر به شروع نگارش پیش‌نویس شد.

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران اذعان داشت: برخی مواضعی که توسط گروه 1+5 اتخاذ می‌شود غیر قابل قبول است و امیدواریم آن‌ها با واقع‌بینی جلو بیایند و ما نگارش متن را از نکاتی آغاز می‌کنیم که توافق بیشتری روی آن‌ها وجود دارد.

لازم به ذکر است روز پنجم از اقامت هیئت ایرانی با نگارش متن و رایزنی برای حل اختلافات پی‌گیری شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار