"دستاوردهای سفر دولت به استان لرستان" شب گذشته ( 29 خرداد) با حضور محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، شریعتمداری در پاسخ  به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهم‌ترین دلیل انتخاب استان لرستان به عنوان مقصد سفر رئیس جمهور چه بود؟ گفت: استان لرستان پیشتاز مقاومت در مقابل همه سختی‌های متعلق به نظام جمهوری اسلامی ایران است. زیرا مردم خودشان را از نظام و نظام را از خودشان می‌دانند.  
 
وی تصریح کرد: شهرستان پلدختر در میزان شهدایی که تقدیم انقلاب کرده است دومین شهر کشور است به طوری که در این استان جوان شریفی بر اثر گلوله اشرار 5 سال است که در کما قرار گرفته و مورد مراقبت خانواده‌اش است.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به موشک‌ باران‌های زیاد استان لرستان در دوران 8 سال دفاع مقدس گفت: بیش از 90 بار این استان مورد اصابت موشک‌های سنگین قرار گرفته است. 

شریعتمداری با بیان اینکه چندصد نفر در موشک باران‌ها به شهادت رسیده‌اند ادامه داد: متأسفانه در آن ایام امکان توسعه وجود نداشت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به دلیل اینکه این استان نقطه اصلی مرزی به حساب نمی‌آمد در اولویت‌های بازسازی قرار نگرفت.  
 
* اختصاص بودجه عمومی به 79 طرح در استان لرستان
وی خاطر نشان کرد: دولت خدمت‌گذار با تدبیر رئیس جمهور به این استان مقدس سفر کرد تا در جهت حل مشکلات این استان گام‌های اساسی برداشته شود.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به تصویب 79 طرح مهم در استان لرستان گفت: قرار است در حوزه‌‌های کشاورزی، صنعتی، گردشگری این طرح‌ها عملیاتی شود.  
 
شریعتمداری با اشاره به اینکه دولت به دنبال نگاه مشارکت جویانه است خاطر نشان کرد: بودجه عمومی به 79 طرح مهم در این استان اختصاص داده شده است.  
 
* استفاده از ظرفیت‌های هر استان در راستای فاصله گرفتن از بودجه عمومی کشور
وی گفت: دولت تدبیر و امید در سفرهای استانی رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده است که از جمله آن می‌توان به توسعه محور بودن سفرها و مشارکت مردمی و همچنین استفاده از ظرفیت‌های هر استان جدا از بودجه عمومی اشاره کرد.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه سفرهای استانی در دولت‌ها مشترکاتی از قبیل ایجاد همدلی بین مردم و ارتباط آنها با دولتمردان وهمچنین آشنایی نزدیک با مسائل و مشکلات است ادامه داد: رویه جدیدی در دولت تدبیروامید اتخاذ شده است به طوری که این رویه توجه به امر توسعه متوازن و استفاده از ظرفیت مردم در جهت رشد و توسعه اقتصادی کشور و فاصله گرفتن از بودجه عمومی بوده است.  

شریعتمداری با اشاره به اینکه باید وضعیت‌های استانی را به برخی سازمان‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری نشان دهیم و آنها را همسو با جهت‌گیری‌های توسعه دولت به ویژه در نقاط کمتر برخوردار مثل استان لرستان کنیم گفت: این سازمان‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری حتما ما را همراهی می‌کنند، زیرا مراکزی مانند سازمان بازنشتگی کل کشور، تأمین اجتماعی، بنیادها و قرارگاه‌های سازندگی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری متصل به برخی سازمان‌های غیر دولتی مثل بنیاد مستضعفان یا ستاد اجرایی فرمان امام و الغدیر از جمله این دستگاه‌ها هستند.  
 
* باید از منابع کشور به صورت متوازن استفاده کرد
وی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بودجه کل کشور در جهت حل مشکلات استفاده کنیم افزود: باید از منابع موجود در کشور به صورت متوازن استفاده کرد.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به طرح آمایش سرززمینی شهرستان‌ها ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌تگذاری غیردولتی همچون بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی حضرت امام ارقام هنگفتی را در جهت سرمایه‌گذاری صرف کردند.  
 
شریعتمداری با تأکید بر اینکه باید ظرفیت‌های توسعه را به این شرکت‌ها نشان دهیم خاطر نشان کرد: از شرکت‌های مختلف و بانک‌ها دعوت کرده‌ایم تا ظرفیت‌های توسعه استان را مشاهده کنند به گونه‌آی که آنها تعهداتی را برای توسعه استان لرستان بر عهده گرفتند.  
 
* اتکا به بودجه عمومی، کشور را از هدف‌های اصلی دور می‌کند
وی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار بالای استان لرستان افزود: اتکا به بودجه عمومی ما را از هدف‌های اصلی‌مان دور می‌کند.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به دعوت از 75 مرکز برای حضور در جلسه برای توسعه ظرفیت‌های استان لرستان گفت: برخی از شرکت‌ها تعهداتی را برای توسعه تقبل کرده‌اند.  
 
شریعتمداری با اشاره به اینکه امروزه 3000 طرح نیمه کاره در استان لرستان داریم گفت: اگر قرار باشد به صورت قطره‌ای از بودجه عمومی برای تکمیل این طرح‌ها استفاده کنیم، پس از گذر سالیان سال این طرح‌ها به سرانجام خواهد رسید.  
 
* بهره‌برداری از 67 طرح استان لرستان در سال 93
 وی با اشاره به اینکه این 79 طرح در سال 93 و 94 در  استان لرستان به بهره‌برداری خواهد رسید ادامه داد: از این تعداد قطعا 67 طرح در سال 93 به بهره‌برداری خواهد رسید.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با تأکید براینکه باید کار را به دست مردم بسپاریم گفت: نظر رئیس جمهور و دولت بر این مهم است بنابراین به زور نمی‌توان سرمایه‌های مردم را به سمت و سوی معینی بفرستیم بنابراین دولت به عنوان متولی در تلاش برای ارائه سیاست‌های تشویقی است.  
 
شریعتمداری با اشاره به منبع 191 میلیارد تومانی که باید در سال 93 صرف فعالیت‌های این استان شود خاطر نشان کرد: سازمان برنامه و بودجه باید این طرح‌ها را هدایت کند، زیرا متولی امر است.  

 وی با اشاره به اینکه باید شرایط برای سرمایه‌گذاری مطلوب‌تر شود اظهار داشت: سازمان صندوق توسعه ملی، منابع ارزی و ریالی مناسبی را در اختیار دارد، به گونه‌ای که قانون اجازه داده از محل منابع موجود سرمایه گذاری کنیم و این سرمایه‌گذاری را به بخش خصوصی برای انجام کار بدهیم.  
 
* منابع را ارزانتر در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده‌ایم
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه 5 درصد به طور متوسط از بیشتر از همه  نقاط کشور به استان لرستان از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است گفت: منابع را ارزانتر در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده‌ایم به گونه‌ای که آنها می‌توانند در مدت 7 سال باز پرداخت داشته  باشند.  
 
شریعتمداری ضمن قدردانی از نمایندگان استان لرستان افزود: باید به شرکت‌های دانش بنیان کمک کنیم.  
 
 وی ادامه داد: در رصدخانه کاسین استان لرستان اقدامات خوبی از سوی 35 جوان صورت گرفته است به گونه‌ای که متوسط سطح سواد این جوانان لیسانس و چند نفر فوق لیسانس و دکتری هستند.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این رصدخانه جوانان با علم نجوم آشنا می‌شوند گفت: باید شرکت‌های دانش بنیان در استان لرستان ایجاد شود.  
 
شریعتمداری با اشاره به ایجاد دفتر دائمی برای این گونه فعالیت‌ها در استان لرستان گفت: باید سرمایه‌گذار با این دفتر ارتباط پیدا کند.  
 
* 150 هزار جوان تحصیل در استان جویای کار هستند
وی با یاد آوری اینکه 150 هزار تحصیل کرده لیساس و فوق لیسانس در استان لرستان جویای کار هستند افزود: افزایش مهارت‌های شغلی به اشتغال این گروه کمک خواهد کرد زیرا وزارت تعاون برنامه خوبی را در جهت افزایش مهارت‌های شغلی قشر جوان در استان لرستان در دستور کار قرار داده است.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: ظرف 3 سال آینده مهارت‌های شغلی قشر جوان افزایش خواهد یافت.  
 
 شریعتمداری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاران در استان لرستان چگونه ایجاد خواهد شد؟ گفت: بررسی‌های بسیار خوبی در حوزه حمل و نقل با همکاری و مشارکت استانداری، سازمان مدیریت برنامه‌ریزی صورت گرفته است.  
 
 وی با اشاره به اینکه استان لرستان شرق و غرب ایران را به هم متصل می‌کنند، خاطر نشان کرد: استان لرستان به ایلام، هرمزگان، سمنان ، فارس، همدان، کرمانشاه متصل است.   
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به 3 طرح در عرصه حمل و نقل استان لرستان افزود: باید پیوندهای تولید با ایجاد زیرساخت‌ها فراهم شود.
 
شریعتمداری با اشاره  به اینکه باید مطالعه دقیق‌تری برای تصریح حمل و نقل جاده‌ای در استان لرستان صورت گیرد گفت: یکی از این خطوط متصل شدن استان بندر امام به تهران است.  
 
 وی با اشاره به اینکه باید ارتباط بین خرم آباد و اراک از طریق بروجرد صورت گیرد خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی به صورت مشارکت جویانه اقدام خواهد کرد.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید از ظرفیت‌‌های موجود استان لرستان برای  تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل استفاده جدی کنیم ادامه داد: از مجموعه طرح‌های موجود 3 طرح مربوط به حمل و نقل در حوزه راه‌های بین شهری و 2 طرح دیگر در حوزه طرح‌های اتصال روستایی است.  
 
 شریعتمداری با بیان اینکه باید شرایط جدیدی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنیم گفت: استان لرستان از امکانات بسیار خوبی برخوردار است.  
 
* وزارت نفت برای راه‌اندازی شهرک پتروشیمی کیمیا شهر متعهد شده است
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای تقویت پتروشیمی استان لرستان دارید ادامه داد: در عرصه صنایع پایین دستی و پتروشیمی شاهد تولید اتیلن در شهر خرم آباد هستیم که این اتیلن می‌تواند به محصولات پایین دستی پتروشیمی، تبدیل شود بنابراین یکی از برنامه‌های دولت در این بخش راه‌اندازی شهرک کیمیا شهر است. به گونه‌ای که وزیر نفت در این رابطه تعهد مکتوب داده که ظرف یک سال و نیم آینده زیرساخت‌های مورد نیاز در این عرصه تأمین خواهد شد.   
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به کارخانه تولید الیاف استان لرستان ادامه داد: باید زنجیره ارزش را در این حوزه تکمیل و تقویت کرد.  
 
 شریعتمداری با اشاره  به اینکه باید زیرساخت‌‌های لازم در استان لرستان فراهم شود گفت: باید زیرساخت‌های شهرک کیمیا را تقویت کنیم.  
 
 وی با تأکید بر اینکه باید زمینه تأسیس واحدهای سرمایه ‌گذاری را فراهم کنیم گفت: امروزه متقاضیان سرمایه‌گذاری در استان لرستان در نوبت قرار دارند. به گونه‌های که در مدت زمان 8 ماهه اخیر سرمایه‌گذار جدید را جذب کرده‌ایم.  
 
* جذب 260 میلیارد تومان سرمایه جدید به همت استانداری لرستان
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی بخش‌های تعطیل را راه اندازی و جذب سرمایه‌گذرای خارجی نیز صورت گرفته است گفت: در مدت کوتاهی که از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد چرخ ارابه تولید قطعنامه‌ها را شکسته‌ایم  البته قطعنامه‌های ثابت برقرار است.  
 
شریعتمداری به همت استاندار لرستان 260 میلیارد تومان سرمایه  جدید را جذب کرده‌ایم.  
 
وی با اشاره به اینکه با جذب سرمایه‌گذار خارجی مجتمع گوشت استان لرستان دوباره راه اندازی شده، است گفت: چرخ‌های فعالیت‌های اقتصادی استان لرستان به راه خواهد افتاد.  
 
* لرستان 3 درصد سنگ‌های تزئینی نمای دنیا را داراست
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به معادن سنگ‌های  تزئینی و نما در استان لرستان گفت:" این استان 3 درصد سنگ‌های تزئینی و نمای دنیا و 22  درصد کشور را در خود قرار داده است. اما بنا به دلایلی همچون تحریم صادرات این سنگ‌ها با مشکل مواجه شده است.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به مشکلات وحدهای سنگبری استان لرستان افزود: باید مشکلات این واحدها را مورد رسیدگی قرار دهیم.
 
شریعتمداری با اشاره به اینکه 14 شهرک صنعتی کوچک و بزرگ در استان لرستان با ظرفیت 12 تا 13 درصد فعالیت می‌کنند خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات این شرکت‌ها سرمایه در گردش است.  
 
وی اظهار داشت: ما رشد نقدینگی نمی‌خواهیم و باید تورم را مهار کنیم بنابراین خروج از رکود هم نیز یکی از مسائل مهم کشور است بنابراین کارگروهی برای این موضوع در مرکز تشکیل و مشکلات تک به تک باید حل شود.  
 
* 6 درصد اراضی قابل کشت کشور در استان لرستان قرار دارد
معاون اجرایی رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه کشاورزی سنتی در این استان به کار خود ادامه خواهد داد گفت: استان لرستان دارای همه ظرفیت‌ها است. به گونه‌ای که 6 درصد اراضی قابل کشت کشور در این استان قرار دارد.  
 
شریعت‌مداری با اشاره به اینکه متأسفانه بخش قابل ملاحظه از ظرفیت کشت استان به صورت دیم آبیاری می‌شود افزود: 2400 کیلومتر از کانال‌های آبیاری متأسفانه فرسوده هستند.  
 
* بهسازی 2000 کانال‌ آبیاری به منظور ایجاد 15000 ظرفیت شغلی
وی ادامه داد: در این سفر این مسائل بررسی شد به طوری که برای ایجاد 15000 ظرفیت شغلی جدید مقرر شد 2000 کیومتر از این کانال‌ها بهسازی و نوسازی شود.   
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به زمینه مساعد کشاورزی در دامپروری در استان لرستان افزود: در این استان می‌توان بخشی از ظرفیت‌های آبی کشور را صرف کشت آبی کنیم.  
 
شریعتمداری با اشاره به اینکه  برخی از مردم استان لرستان در محدودیت به سر می‌برند گفت: آنها به دلیل بی‌کاری فرزندانشان در رنج و گرفتاری هستند.  
 
وی با اشاره به میزان بالای بیکاری در استان لرستان خاطر نشان کرد: 8 میلیارد متر مکعب آب از نزولات آسمانی این استان است بنابراین باید گفت این استان 12 میلیارد متر مکعب آب دارد.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به برگزاری جلست متعددی با وزارت نیرو و جهاد کشاورزی گفت: باید ظرفیت‌های شغلی جدیدی را در این استان از طریق پروژه‌های تعریف شده جهاد کشاورزی ایجاد کنیم.  
 
شریعت‌مداری گفت: منابع لازم برای بسترسازی شرکت‌ها دسترسی به آب باید در اختیار قرار بگیرد.
 
* لزوم بستر سازی مناسبت در استان به منظور جذب گردشگر 
 وی با اشاره  به ظرفیت‌های بالای گردشگری استان لرستان به واسطه بناهای تاریخی و طبیعت این استان اظهار داشت: با تکمیل هتل‌ها و ساخت مهمان‌پذیرهای لازم در این شهر بستر لازم برای جذب گردشگر باید فراهم شود.  
 
معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان انیکه بنیاد مستضعفان شروع به ساخت هتل 4 ستاره در مرکز این استان خواهد کرد گفت: سازمان بازنشتگی کشوری هم نیز متعهد به ساخت مهمانسرا در 2 واحد شده است.   
 
شریعتمداری با اشاره به اینکه استاندار برای هتل موجود در شهر لرستان سرمایه‌گذار پیدا کرده است گفت: با تکمیل هتل‌ها و ساخت مهمانپذیر مناسب بسترهای لازم برای جذب گردشگر فراهم میشود.
 
وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار برای هتل نیمه کاره موجود شهر گفت: دولت تصمیم خوبی برای تجهیز بیمارستان شهید رحیمی گرفته است. به طوری که امیدواریم با این اقدامات و پیگیری‌های چهره استان تحول یافته تر از گذشته شود.  
 
انتهای پیام/

برچسب ها: لرستان ، اصابت ، موشک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار