مسئول کارگروه آموزش ، ترویج و منابع انسانی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی تاکید کرد که دانش آموختگان این علوم هرچه نسبت به روشهای مختلف و کارکردهای گوناگون این علوم توانمند بشوند ، می توانند بسیاری از کارهای مختلف کشور را که هم اکنون روی زمین مانده ، به سرانجام برسانند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران ،دکتر " حامد اختیاری" این مطلب را در سخنرانی خود تحت عنوان " فرصت های شغلی در علوم و فناوری های شناختی در ایران " در هم اندیشی دانشجویان و دانش آموختگان دکتری علوم شناختی بیان کرد.

 اولین هم اندیشی دانشجویان و دانش آموختگان دکتری علوم شناختی به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و با همکاری انجمن علوم اعصاب ایران و انجمن علوم و فناوری های شناختی ایران و با حضور جمع کثیری از دانش آموختگان علوم شناختی از سراسر کشور در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد.

 وی در بیان فرصت های شغلی در علوم و فناوری های شناختی ، از تصویربرداری مغز توسط دکتر " ابراهیم بهزاد " و کاربرد موفقیت آمیز آن در جراحی مغز گفت که نمونه ای از همکاری علوم شناختی و علوم بالینی و فرصت ایجاد شده برای کاربرد علوم شناختی در ارایه خدمات به جامعه است .
   وی با معرفی برخی از وب سایت های مراکز علمی دنیا ، اطلاعات موجود در آنها را برای دانش آموختگان علوم و فناوری های شناختی بسیار حائز اهمیت و کارساز دانست و با بیان برخی از این اطلاعات بویژه اطلاعات مربوط به کشورهای پیشرفته ، نتیجه گیری کرد : ما هم در علوم شناختی باید دانشمان معطوف به بازار و نیاز جامعه باشد . اینکه در چه حوزه هایی می توانیم خدمات بدهیم و در چه حوزه هایی می توانیم کسب درآمد و تولید ثروت کنیم .
   
مسئول کارگروه آموزش ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به برخی از خدمات که می توانند فرصت های شغلی برای دانش آموختگان این علوم ایجاد کنند ، اشاره کرد و افزود : خدمات ارتقاء توانمندی های شناختی ، خدمات بازتوانی شناختی در آسیب های مغزی ، خدمات اصلاح فرآیندهای شناختی ، خدمات بهره برداری از دانش شناخت و خدمات فناوری همچون نقشه برداری مغزی قبل از جراحی و نقشه برداری مغزی برای تشخیص بیماری  ، از جمله این خدمات هستند.
   وی در بیان ده نکته کاربردی جهت گام برداشتن در مسیر موفقیت برای پژوهشگران جوان ، افزود: 6- شناسایی مراکز تامین حمایت های مالی و معنوی  7 – هراس زدایی از فعالیت  بالینی و کار با فناوری   8- فعالیت گروهی چند حوزه ای در قالب گروهها ، شرکت ها یا تعاونی ها  9- بررسی و بهره گیری از مدلهای موفق داخلی و بین المللی و 10- توجه به قانونهای ( ده سال برای موفقیت ) و ( پول فراری ) را درنظر داشته باشیم.
   
مسئول کارگروه آموزش ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی سپس به فرصتهایی که این ستاد می تواند برای دانش آموختگان ایجاد کند اشاره کرد و گفت : حمایت از برگزاری دوره های آموزشی تخصصی با دعوت از اساتید مجرب بین المللی ،  حمایت از سفرهای اساتید داخلی در شهرهای مختلف و ارایه سخنرانی ،  پذیرش طرح برای برگزاری کارزارهای اجتماعی ، ارتقای آگاهی عمومی پیرامون مغز و شناخت ، پذیرش طرحهای تحلیل ، تنظیم و توسعه بازار خدمات شناختی در کشور و دوره های پسادکتری  برای فارغ التحصیلان و فرصت های مطالعاتی برای اساتید جوان ، از جمله حمایت های ستاد از دانش آموختگان است .
   
رییس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری های شناختی  نیز در این هم اندیشی ، بر اصلاح آموزش عالی براساس نیاز کشور به داشتن فارغ التحصیلان توانمند در حوزه های علوم شناختی تاکید کرد.
   
دکتر " حمیدرضا پوراعتماد " رییس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری های شناختی    با اشاره به فرصت های شغلی برای دانش آموختگان علوم شناختی در کشور ، این فرصت ها را در دو دسته علوم پایه و علوم کاربردی بیان داشت.
   
وی همچنین بر فعالیت‌های مستقل گروه‌های تخصصی و برگزاری هم‌اندیشی‌های جمعی برای به اشتراک گذاشتن دستاوردهای نوین  و نیاز به داشتن فضاهای سازنده انتقادی در حوزه علوم شناختی تاکید کرد.


  انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار