جی کارنی سخنگوی رسمی کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد حمله ای که تندروها در عراق صورت داده اند تاثیر قابل ملاحظه ای بر عرضه نفت عراق نداشته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازخبرگزاری رویترز؛ "کارنی" به خبرنگاران گفت :« درحال حاضر هیچ توقف قابل ملاحظه ای در عرضه نفت عراق مشاهده نکرده ایم.» 

وی افزود پالایشگاهی که تندروها در عراق به کنترل خود درآورده اند سوخت مصرفی داخل عراق را تولید می کرد که از چند روز پیش متوقف شده است.

کارنی از توضیح درباره اینکه آیا دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا استفاده از ذخایر راهبردی نفت را برای حمایت از ثبات قیمت نفت خام بررسی خواهد کرد یا نه ، خودداری کرد.

کاخ سفید چهارشنبه اعلام کرد باراک اوباما هنوز موضوع حمله هوایی در عراق را برای پشتیبانی از نیروهای دولت این کشور در مقابله با شبه نظامیانی که عراق را با خطر تجزیه مواجه کرده اند، منتفی نمی داند.

«جی کارنی» سخنگوی رئیس جمهور امریکا گفت: «اوباما قرار است با رهبران بلند پایه کنگره از جمله منتقدان وی از حزب جمهوریخواه ملاقات و با آنها درباره راهبردش که مجموعه ای از گزینه هاست، مذاکره کند.»

این سخنگو افزود: «تنها چیزی که رئیس جمهور آن را منتفی دانسته است ، بازگرداندن نظامیان امریکایی به میدان جنگ در عراق است اما همچنان سایر گزینه ها را مد نظر دارد.»

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد آمریکا برای تقویت امنیت سفارت خود در بغداد و همچنین جابجایی دیپلماتها ، 170 نیروی نظامی به عراق اعزام خواهد کرد. علاوه بر این در صورت نیاز، 100 نیروی دیگر نیز برای کمک به فعالیت های پشتیبانی به عراق اعزام خواهند شد.

«جی کارنی» این مطلب را در تشریح خبر اعزام 275 نیرویی که قبلا گفته شده بود راهی بغداد شده اند عنوان کرد.

وی افزود این 170 نفر «به طور موقت» به جابجایی و تغییر مکان دیپلماتهای امریکایی از بغداد به کنسولگری های این کشور در بصره و اربیل و همچنین واحد پشتیبانی امریکا از عراق مستقر در اردن، کمک خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان از واشنگتن، سخنگوی کاخ سفید در ادامه گفت بقیه نفرات این نیرو در مدیریت عملیات هوایی ، پشتیبانی های امنیتی و تدارکاتی شرکت خواهند کرد.

کارنی در پاسخ به این سئوال که آیا اوباما موضوع حملات هوایی را رد کرده است گفت: «کارهایی درحال انجام شدن است که به ما کمک خواهد کرد تا با شفافیت و وضوح بیشتری بررسی کنیم که گزینه های دردسترس و عملی برای رئیس جمهور کدام هستند.»

پیشتر برخی از رسانه های امریکایی گزارش داده بودند کاخ سفید تصمیم گرفته است حملات هوایی «فوری» را با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین به منظور بررسی پیشروی سریع گروه داعش در سراسر عراق به تعویق بیاندازد و بخشی از علت این تصمیم، دشواری شناسایی اهداف معین و مناسب اعلام شده است.

عراق نیز چهارشنبه رسما عملیات پشتیبانی هوایی امریکا را برای مقابله با شورشیانی که برخی از شهرهای مهم عراق از جمله موصل و دیگر اهداف راهبردی را طی حملات هشت روزه خود تصرف کرده اند، خواستار شد.

هشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در عربستان سعودی به خبرنگاران گفت عراق رسما از واشنگتن درخواست کرد تا گروههای تروریست را هدف حملات هوایی خود قرار دهد.

 با توجه به خشم سیاسی فزاینده در واشنگتن درباره راهبرد امریکا در عراق، قرار است اوباما از حضور رهبران کنگره در کاخ سفید استقبال کند.
اوباما قرار است با سناتور «هری رید» رهبر اکثریت در سنا و «نانسی پلوسی» رهبر گروه اقلیت که هر دو از متحدین دموکرات وی به شمار می روند ، ملاقات کند. وی علاوه بر این قصد دارد با «جان بینر » از مخالف جمهوریخواه اوباما و رئیس مجلس نمایندگان و همچنین «میچ مک کانل » رهبر اقلیت سنا ملاقات کند.

وی افزود در این دور از مذاکرات هسته‌ای، گفت‌وگوهای بیشتری با ایران پیرامون همکاری در بحران عراق انجام نخواهد شد.

سخنگوی کاخ سفید گفت: "ممکن است رایزنی‌هایی در سطوح پایین‌تر وجود داشته باشد اما ما انتظار نداریم که این موضوع بار دیگر در این دور از مذاکرات مطرح شود."




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار