ادعاهای رویترز را پایانی نیست

همیشه پای رویترز درمیان است / ایران 3 ماهه می‌تواند مواد لازم برای تولید بمب هسته‌ای را انباشت کند

فضای خبری و اظهار نظرهای مقام های دو طرف حکایت از پیشرفت مذاکرات داشت تا اینکه هفت دقیقه قبل از دیدار ظریف و اشتون خبرگزاری انگلیسی رویترز وارد عمل می شود و گزارشی را منتشر می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، 24 اردیبهشت ماه 1393 دور چهارم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین در حال پیگیری است و قرار است ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون مسیول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با هم در هتل کوبورگ دیدار کنند .

فضای خبری و اظهار نظرهای مقام های دو طرف حکایت از پیشرفت مذاکرات داشت تا اینکه هفت دقیقه قبل از دیدار ظریف و اشتون خبرگزاری انگلیسی رویترز وارد عمل می شود و گزارشی را منتشر می کند. خبرگزاری انگلیسی رویترز با انتشار گزارشی قابل تامل به بهانه فعالیت های "مشکوک" گذشته اتمی ایران تلاش می کند فضای مذاکرات را به سمتی مدیریت شده هدایت کند.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود مدعی می شود: یافته های ناظران سازمان ملل مبنی بر اینکه ممکن است ایران بر طراحی "بمب اتمی" کار کرده باشد، به تحریم های شدید غرب علیه تهران کمک کرد تا در نهایت ایران مجبور شود به مذاکرات جدی روی بیاورد.

این گزارش که از شهر وین تنظیم شده است در ادامه مدعی می‌شود: اما همزمان كه مذاكرات ايران و 1+5 وارد مرحله مهمی شده است و طرفین در تلاش هستند تا قبل از اواخر ماه جولای به توافق نهایی برسند، این مسئله که فعالیت های مشکوک گذشته ایران چگونه بررسی شود می تواند به یکی از موانع جدی تبدیل شود.

گزارش "رویترز" که در راستای سنگ اندازی در مذاکرات کنونی منتشر شده در ادامه مدعی می شود: حال مسئله این است که آیا باید ایران را تحت فشار قرار داد تا به این نوع اقدامات خود در گذشته اقرار کند؟- حتی اگر دستیابی به توافق جامع را پیچیده کند- یا اینکه باید بر این موضوع تمرکز شود که هر اقدامی که ایران قبلا انجام داده، متوقف شده است.رویترز" در ادامه گزارش به مقامات آگاه و گاها ناشناس نیز استناد می کند. برای مشاهده متن کامل گزارش اینجا کلیک کنید.

البته این برای اولین و آخرین بار نبوده و نیست که رویترز در مواقع حساس و تعیین کننده در خصوص پرونده صلاح آمیز ایران اخبار یا گزارش های یکجانبه یا یکسویه را به نقل از منابع آگاه یا ناشناس منتشر می کند.

خبرگزاری رویترز با دسترسی به منابع آگاه اما ناشناس گزارش‌های اژانس بین المللی انرژی اتمی را یک هفته قبل از انتشار آنها افشا می‌کرد و یا اینکه با وجود توافق طرفین برای محرمانه بودن محتوی مذاکرات اخبار گفت و گوها و اختلاف بین طرفین را به روی خروجی خود می فرستند.

سناریو سازی جدید رویترز در دور پنجم مذاکرات وین
 
در حالی که دو طرف مذاکره کننده برای پنجمین بار در پایتخت اتریش گرد هم آمده بودند در سومین روز مذاکرات و درست در جایی که گفتگوهای بین طرفین به مراحل حساس خود نزدیک می شود و نماینده های دو طرف ابراز امیدواری می کنند که در این دوره نگارش متن توافق نامه نهایی راآغاز کنند .رویترز بلافاصله خبری را با تیتر  "U.S., Iran experts dispute nuclear bomb 'breakout' timeline" به روی خروجی خود می‌فرستد.


رویترز : یک موسسه امنیتی آمریکا تخمین می زند که ایران می تواند مواد  لازم برای ساخت بمب هسته ای را در سه ماه یا کمتر انباشت کند. در حالی که کارشناسان ایرانی از یک چارچوب زمانی شش ماهه دیگر برای ادامه مذاکرات صحبت می‌کنند؛که یکی از موارد اصلی  اختلاف تهران و قدرت های جهانی است.

تفاوت بر سر اینکه ایران چه زمانی می تواند  سلاح هسته ای تولید کند تلاش برای رسیدن به یک توافق در اواخر ژوئیه که بر اساس آن ایران در ازای متوقف کردن برنامه انرژی اتمی خود از مزیت لغو تحریم های فلج کننده غرب برخوردار خواهد شد.

موسسه علوم و امنیت بین المللی (ISIS)، مستقر در ایالات متحده که از نزدیک نظارت بر فعالیت های اتمی ایران را برعهده دارد، روز چهارشنبه گفت  که بر اساس  مطالعات این موسسه و بر اساس استفاده از داده‌های آن و تصحیح اشتباهات، در برآورد ماطی یک بازه  2 یا 3 ماهه در پروسه‌ای از زمان، ایران با  انباشت 25 کیلوگرم از WGU (اورانیوم با درجه تسلیحاتی) می رسد که این مقدار به طور سنتی برای تولید یک بمب کافی دیده می شود.

سید احمد موسوی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار