معاون شهردار تهران با اشاره به این که حدود 25 درصد کشته های تصادفات کشور راکبان موتورسیکلت ها هستند گفت: حدود 75 درصد افرادی که در تصادفات تهران کشته می شوند، عابر پیاده و موتورسیکلت سوار هستند.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در مراسم آغاز فرآیند اجرایی ورود موتورسیکلت­های برقی به پایتخت گفت: هدف مدیریت شهری از توجه جدی به موضوع ورود موتورسیکلت­های برقی به ناوگان حمل و نقل شهری این نیست که به جای فرد تصمیم بگیرد یا فردی را محدود کند، بلکه اعتقاد داریم با اتخاذ مجموعه­ای از سیاست­های ایجابی که می­تواند برای مخاطبان جذابیت ایجاد کند، ورودمان به این موضوع را سمت و سو بخشیده و هدفمند نماییم.
 
وی افزود: سال­هاست مردم ما با نوعی مرگ تدریجی که بخشی از آن ناشی از کارکرد نادرست موتورسیکلت­ها و خودروهاست، رو به رو هستند و روز به روز عمرشان کوتاه­تر شده و سلامتی­شان بیشتر به خطر می­افتد و همه در مقابل مردمی که مبتلا به انواع بیماری­های تنفسی، قلبی، عروقی و خونی شده و می­شوند، مسئول هستیم.
 
وی با تأکید بر این که این همه مرگ و میر و بیماری پدیده­ای طبیعی نیست، اعلام کرد: این پدیده انسان­ساخت به دست مسئولان مربوطه، تولید کنندگان وسایل نقلیه موتوری و تأمین کنندگان سوخت شکل گرفته و در این میان، بی ­گناه­ترین افراد مردمی هستند که هیچ نقشی در این فرآیند ندارند اما آسیب­پذیرترین قشر محسوب می­شوند.
 
معاون شهردار تهران با اشاره به این که دوره ماه عسل خودروسازانی که با روانه کردن وسایل نقلیه نامرغوب و بی­ کیفیت به شهرها مرگ هزاران انسان را رقم زده­اند تمام شده، اظهار کرد: ما می­خواهیم دوره جدیدی را آغاز و از همین امروز آینده بهتری را برای مردم خود ترسیم کنیم.
 
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که مهم­ترین آلاینده هوای تهران، ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون است که به صورت طبیعی تولید نمی­شود و سلامت مردم را به شدت به خطر می­اندازد، تصریح کرد: این ذرات موجب می­شوند رنگ آسمان از آبی به خرمایی تبدیل شده و بیمارستان­ها به ویژه در ماه­های سرد سال مملو از بیماران شود.
 
وی با تأکید بر این که در نیمه دوم سال به خاطر بروز پدیده اینورژن و احتراق ناقص موتورهای احتراق داخلی با انباشت آلودگی مواجه هستیم، اضافه کرد: برای این مسأله باید چاره­اندیشی کنیم و امروز با ورود وسایل نقلیه­ای که آلودگی هوا و صدا نداشته و انجام حرکات پر خطر با آن­ها امکان­پذیر نباشد، فردا را  بسازیم.
 
معاون شهردار تهران با اشاره به این که حدود 25 درصد کشته­های تصادفات کشور راکبان موتورسیکلت­­ها هستند و حدود 75 درصد افرادی که در تصادفات تهران کشته می­شوند، عابر پیاده و موتورسیکلت­سوار هستند، اظهار کرد: باید هر چه زودتر برای این موضوع چاره­اندیشی کنیم و حق نداریم مردم با وسیله­ای که ما می­سازیم کشته شوند و بعد بگوییم به ما ربطی ندارد.
 
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که تا چند سال پیش سالانه حدود 1400 نفر در تصادفات تهران کشته می­شدند که این رقم با    تلاش­های زیاد در حال حاضر به سالانه حدود 800 نفر کاهش پیدا کرده، تصریح کرد: بخشی از این تلفات به خاطر کیفیت پایین وسایل نقلیه است و مدیریت شهری با تدبیر شهردار محترم تهران اراده قطعی دارد موتورسیکلت­های برقی را در شهر رواج دهد.
 
وی با تأکید بر این که دوران شیردهی تولید وسایل نقلیه نا ایمن و غیر استاندارد به سر آمده و اقبال این موجود شیرده رو به پایان است، اضافه کرد: تجربه نشان داده کاری که در تهران انجام می­شود، در بقیه شهرهای کشور نیز به اجرا در می­آید و به عنوان نمونه در حال حاضر اجرا و توسعه بی آر تی نه تنها به خواست مردم تهران بلکه به مطالبه مردم در کلان شهرهای کشور تبدیل شده است.
 
**برق رایگان در اختیار موتورسیکلت­های برقی قرار می­گیرد
 
معاون شهردار تهران با اشاره به این در مسیر اجرا و توسعه بی آر تی سختی­های بسیاری را تحمل کردیم، اظهار کرد: همان طور که مشکلات راه­اندازی بی آر تی را به جان خریدیم، سختی­های ورود موتورسیکلت­های برقی را نیز تحمل کرده، منابع مورد نظر را تدارک دیده و زیرساخت­های مورد نیاز را فراهم می­کنیم و آن­قدر جذابیت ایجاد می­نماییم تا خود مردم این وسیله را انتخاب کنند.
 
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که به هیچ سازنده­ای اجبار نمی­کنیم خط تولید موتورسیکلت بنزینی خود را تعطیل کند، تصریح کرد: اما هر چه در توان داریم برای این که موتورسیکلت­های بنزینی در تهران مورد استفاده قرار نگیرند و فروخته نشوند، به کار می­گیریم و ورود موتورسیکلت­های برقی بخشی از برنامه 5 ساله شهرداری تهران است که شهردار محترم تهران نیز بر آن تأکید دارند و مدیریت شهری تمام بضاعت خود را به منظور تحقق این هدف به کار خواهد گرفت.
 
وی با تأکید بر این که به این منظور امسال 40 میلیارد توان اعتبار قابل هزینه دریافت کرده­ایم و قرار است بانک شهر این مبلغ را به مأخذ دو برابر تبدیل به تسهیلات با بهره صفر کند، اضافه کرد: امکان استفاده از برق رایگان برای موتورسیکلت­های برقی را در مرکز شهر فراهم خواهیم کرد، چرا که اعتقاد داریم موتورسیکلت­های برقی فقط مسأله آلودگی هوا و آلودگی صدا را حل نمی­کنند، بلکه برخی پدیده­های اجتماعی که به سبب تردد انبوه موتورسیکلت­های بنزینی شاهد آن­ها هستیم را نیز کنترل خواهند کرد.
 
**اولویت پروژه موتورسیکلت­های برقی محدوده بازار است
 
معاون شهردار تهران با اشاره به این که امروزه در دنیا از موتورسیکلت­های هیبریدی و موتورسیکلت­هایی که استاندارهای یورو 4 و یورو 5 را پاس می­کنند، استفاده می­شود، اظهار کرد: این در حالی است که در تهران و سراسر کشور، میلیون­ها دستگاه موتورسیکلت که حتی استاندارد یورو یک را هم نمی­توانند پاس کنند، در حال تردد هستند.
 
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که موتورسیکلت­های بنزینی با توجه به سرعت زیاد، شتاب لحظه­ای سریع و قدرت مانور بالا، برخی معضلات اجتماعی را به همراه داشته و می­توانند بعضی بزه­ها و بی ­انضباطی­ها را رقم بزنند، تصریح کرد: موتورسیکلت­های برقی شتاب لحظه­ای پایینی دارند، سرعت آن­ها حد متوسط و متعارف شهری است و مانورهای پر خطر با آن­ها قابل انجام نیست.
 
وی در پایان با تأکید بر این که همه باید کمک کنیم تا شهرمان به سمت انضباط اجتماعی قابل قبولی حرکت کند، خاطرنشان کرد: در پروژه موتورسیکلت­های برقی، اولویت اول ما هسته مرکزی شهر به ویژه محدوده بازار بزرگ تهران است که به سرعت در شعاع بزرگ­تر نیز قابل تسری خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۰۱:۱۵ ۲۹ خرداد ۱۳۹۳
دم قالیباف گرم
خدایی آخر مدیره
آخرین اخبار