اصفهان/

ثبت جهانی بافت فرش عتبات عالیات در کاشان با عنوان «فرش عشق

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، از ثبت جهانی پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در کاشان خبر داد.

مسعود سلطانی فر در حاشیه بازدید از پروژه ملی فرش بافی عتبات عالیات در کاشان در کارگاه فرش بافی سجاد راوند این پروژه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان گفت: پرونده بافت فرش عتبات عالیات با جدیت مستند سازی خواهدشد و به عنوان یک حرکت زیبای تاریخی از میراث فرهنگی ناملموس و یک اثر بسیار مهم ابتدا ثبت ملی و سپس به عنوان یک اثر قابل ثبت در یونسکو جهانی خواهد شد.

وی، حضور در کارگاه فرش بافی عتبات عالیات را توفیق الهی دانست و گفت:بافت فرش عتبات عالیات در کاشان ریشه دیرینه و تاریخی دارد.
به گفته وی،تمام لحظه هایی که بافندگان و عاشقان با جان و دل بر تار و پود فرش های منقوش به ترنج و محراب بر صفحه دل هایشان گره می زنند تا فرش زیرپای زائران باشد وصف ناپذیر است.
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، ایجاد کارگاه های قالی بافی و بافت فرش های عتبات عالیات را در این شهرستان اقدامی فرهنگی و مذهبی ذکر کرد.
سلطانی فر، از یک هزار و 400 بافنده ای که هر روز با وضو، عاشقانه نقش جان را بر صفحه دلشان گره می زنند تقدیر کرد.
وی، تامین نیازهای فرش عتبات عالیات با ریشه دینی و تاریخی را منوط به دهه های گذشته این شهر عنوان کرد و افزود: با توجه به ریشه دیرینه بافت فرش عتبات عالیات در کاشان و به عنوان یک اثرمهم میراث فرهنگی ناملموس پرونده آن با جدیت مستند سازی و ابتدا ثبت ملی و سپس به عنوان یک اثر قابل ثبت در یونسکو جهانی خواهد شد/س .


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.