مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با هیات همراه عصر دیروز از پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در منطقه کاشان بازدید کرد.

سید محسن واجدی، مسئول پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در منطقه کاشان، در حاشیه این بازدید از کارگاه فرش بافی سجاد راوند به خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان در کاشان گفت: بافت 6 هزار مترمربع فرش نفیس دستبافت در قالب ۲۴۰ تخته فرش در شش کارگاه فرش بافی در کاشان در حال انجام است.

وی افزود:1400 بانوی بافنده کاشانی در کارگاه های حسینیه سجاد(ع) راوند، حسینیه شهر مشکات، فرهنگسرای مهر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری، ولیعصر(عج)، خانه فرش ترنج و محراب و کارگاه فرش بافی عسگریین در روستای محمد آباد مرکزی افتخار گره زنی بر تار و پود فرش های زیر پای زائران حرم های مطهر حضرت علی(ع)، حضرت امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع)، عسگریین(ع) و خیمه گاه را دارند.

به گفته واجدی، تاکنون 3۵۰۰ متر مربع از مجموع متراژ تعهد شده در قالب 160 تخته فرش برای مفروش کردن حرم های مقدس امیرالمومنین(ع) حضرت امام حسین(ع)، حضرت اباالفضل العباس(ع) و خیمه گاه بافته شده است.

مسئول پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در کاشان، بافت فرش حرم امیرالمومنین(ع) به متراژ1500 متر مربع و فرش 110 متری ایوان طلای حرم حضرت علی(ع) در کارگاه حسینیه سجاد(ع) راوند کاشان را یادآورشد و گفت: یک متر مربع از فرش های دست بافت شامل 360 هزار گره ای است که توسط بانوان هنرمند این خطه کویری همراه با عشق و اشک و شور و نیاز بافته می شود.

سیدمحسن واجدی،با تاکید بر بافت نفیس و استفاده از بهترین رنگ و تار و پود در این فرش ها گفت: نقشه این فرش ها توسط استادکار برجسته و باسابقه کاشانی امیر حسین کریم پور با استفاده از عصاره و جوهره ای از طرح های ۵۰۰ ساله فرش دستباف در کاشان طراحی شده است.

وی تصریح کرد: چله ای این دارهای قالی از جنس ابریشم و نخ آن از بهترین پشم با ۱۵ نوع رنگ گیاهی برای بافت این فرش ها استفاده می شود.

به گفته وی، بیشترین بافندگان کارگاه های پروژه ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در منطقه کاشان دارای گروه سنی 40 تا 50 سال هستند.

مسئول خانه فرش ترنج و محراب کاشان، محاسبات هزینه ها و برنامه ریزی دقیق کار بافندگان بصورت مکتوب، منظم و مدیریت شده در کارگاه ها را خاطرنشان کرد و افزود: تمامی اطلاعات، بیوگرافی و میزان مهارت بافندگان در مجموعه ای مکتوب ثبت و ضبط می شود.

واجدی افزود: انجام کاری دلسوزانه و خالصانه بانوان در این کارگاه ها با توجه به روحیه مذهبی و اعتقاد قلبی آنها در بافت فرش های عتبات عالیات با بهترین کنترل کیفیت کار در حال اجراست.

به گفته وی، طرح ملی مذهبی فرش بافی عتبات عالیات در منطقه کاشان علاوه بر اینکهاقدامی موثر در احیای دانش فنی فرش و ایجاد کارگاه های فرش بافی دست بافت است عامل اشتغالزایی موثر و کارآفرینی سازنده برای بسیاری از بافندگان، طراحان، افراد چله دوان و تولید کنندگان رنگ های گیاهی قالی شده است.

واجدی در پایان افزود:کار منحصر به فرد ایجاد کارگاه های عتبات عالیات اقدام ارزشمندی است که در طول تاریخ به این ساماندهی منسجم و متمرکز انجام نشده است/س .


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.