مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: جاده‌کشی‌ها و ساخت و سازهای بی‌رویه تخریب زیستگاه‌ها را به دنبال داشته و این مناطق را با آسیبی جدی روبه‌رو کرده است.

سیدرضا موسوی امروزدر گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل اظهار داشت: تخریب زیستگاه‌ها بر اثر جاده‌کشی برای عشایر و ایجادجاده‌های توریستی به خصوص در کوهستان سبلان و دسترسی آسان شکارچیان به عرصه‌های زیستی بهگونه‌های حمایت شده نظیر کل، بز، قوچ و میش آسیب‌ وارد کرده؛ به طوری که در نهایت تهدید این گونه‌ها را در پی داشته است.

وی به مهم‌ترین مشکلات و تنگناهای زیست محیطی در این استان اشاره کرد و ادامه داد: افت آبخوان دشت اردبیل در پی استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی این دشت و روند شور شدن آب‌های زیرزمینی استحصالی و خطر آن بر کشاورزی و محیط زیست استان دارای روند نگران‌کننده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره بهتهدید گونه‌های حیات وحش در استان در پی صدور مجوزهای بی‌رویه حمل سلاح و شکار گفت: این افزایش بی‌رویه در صدور مجوز شکار آسیبی جدی به تنوع زیستی استان وارد کرده است.

موسوی با اشاره بهتخریب مراتع، جنگل‌ها و تبدیل آنها به زمین‌های زراعی به ویژه در اراضی با شیب بالا و بازده پایین افزود: افزایش سرعت فرسایش خاک در استان اردبیل منجر به افزایش خطرات سیل شده است.

وی همچنینخاطرنشان کرد: تمرکز نکردن فعالیت‌های معدنی به ویژه معادن سنگ یا پوکه با وجودغنی بودن این معادن در استان و ایجاد معادن پراکنده توسط اشخاص منجر به تخریب محیط‌‌های طبیعی در استان اردبیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در ادامه مطالعه و اجرای طرح مدیریت مناطق چهارگانه، تجهیز و ساماندهی محیط زیست استان و پاسگاه‌های محیط‌بانی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین در حمایت از این مناطق و در نهایت تکمیل مطالعات و اجرای طرح آمایش سرزمینی را به عنوان نقشه راه توسعه استان ضروری اعلام کرد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.