مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: به منظور توسعه و معرفی ۷ هزار شی صنایع دستی استان کرمانشاه موزه‌ای در حال راه‌اندازی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


علی فعله‌گری گفت: صنایع دستی به عنوان میراثی ماندگار از پیشینیان به نسل امروز منتقل شده و به دلیل ارتباط آن با روح و آدمی علاقه به آن روز به روز افزایش یافته که وظیفه ما در مورد آن بها دادن به این ارزش‌های ماندگار است.

وی با بیان اینکه باورهای اسلامی در هیچ هنری به اندازه صنایع دستی قابل درک نیست بیان کرد: اصالت و هویت باید در روح صنایع دستی وجود داشته باشد زیرا بسیاری از کشورها همچون مناطق جنوب شرقی آسیا که بزرگترین صادرکننده صنایع دستی هستند به دلیل نداشتن روح و اصالت در مقابل هنر اصیل ایرانی به ویژه کرمانشاهی حرفی برای گفتن ندارند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با تأکید بر استفاده از صنایع دستی برای شکوفایی در صادرات محصولات غیرنفتی از جمله فرش بیان کرد: صنایع دستی به علت انطباق با محیط زیست و عدم ایجاد آلودگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و مسئله محیط زیست در جهان و به ویژه استان کرمانشاه به دلایل مختلف از مشکلات عمده جامعه بشمار می‌آید.

فعله‌گری با بیان اینکه آثار تاریخی صامت هستند اما صنایع دستی به گونه‌ای گویای ارزش‌ها است افزود: صنایع دستی به عنوان میراثی برای آیندگان با اصالت و هویت فرد در ارتباط بوده که با مسائل روز منطبق و سازگار است و به منظور توسعه و معرفی 7 هزار شی صنایع دستی استان کرمانشاه موزه‌ای در حال راه‌اندازی است.

وی به لزوم برگزاری کارگاه‌هایی برای جذب سرمایه‌گذاران و صنعت‌گران اشاره و بیان کرد: در سال‌های گذشته به بخش صنایع دستی توجهی نمی‌شد اما امسال با رویکرد دولت تدبیر و امید برنامه‌ مدونی با اختصاص 5 میلیارد ریال به این حوزه در نظر گرفته شده است تا از این طریق هنرمندان به عنوان الگوهای هویتی و میراث زنده مورد توجه قرار گیرند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه بیش از 50 رشته فعال صنایع دستی در استان کرمانشاه وجود دارد اظهار کرد: این به این معناست که رشته‌های و کارگاه‌های غیر فعال دیگری نیز در استان وجود دارند که در حال منسوخ شدن هستند و ما باید با حمایت از آن‌ها، این کارگاره‌ها را احیا کنیم./س


برچسب ها: کرمانشاه ، گموزه ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.