رییس کل بانک مرکزی:

نرخ 22 درصدی "سود تسهیلات" باید از امروز اجرا شود/ ماجرای رقم 150 هزار میلیارد تومانی معوقات بانکی

سیف گفت: تمامی مصوبات شب گذشته شورای پول و اعتبار از جمله نرخ سود 22 درصد تسهیلات مبادله‌ای از همین امروز ابلاغ و اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ سیف، رییس کل بانک مرکزی در اولین سمینارهای نقد و بررسی قوانین و مقررات نظام بانکداری با رویکرد اسلامی گفت: یکی از مشکلات ما در بحث بانکداری بدون ربا پس از 3 دهه اجرای این نوع بانکداری از نگاه سیاسی و عملکرد سیاسی نسبت به این موضوع است که باعث انحراف و ایجاد مشکلاتی در این زمینه شده است.
 
وی افزود: با توجه به حجم عظیم سپرده‌گذاران در بانک‌ها و در شرایطی که روز‌ به روز قدرت خرید کاهش می‌یابد باید در این زمینه عملکرد شفاف داشته باشیم و برای از بین بردن تردیدها به اجماع نظر برسیم.
 
سیف در ادامه گفت: هر اقتصادی برای حرکت به سمت رشد باید بازارهای مالی متعادل داشته باشد تا بتواند سلیقه‌های متفاوت را برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مالی تأمین کند. هر فعال اقتصادی که به بانک مراجعه می‌کند باید بتواند کلیه تقاضاهای خود را تأمین کند و ما موظفیم برای تأمین نیاز فعالان و سپرده گذاران در این زمینه پاسخ و راه‌حلی بیابیم.
 
سیف در خصوص انتقاد به وضعیت بانکداری اسلامی گفت: در خصوص بانکداری اسلامی انتقادهای مختلفی وجود دارد اما متأسفانه بسیاری از این افراد غیرمتخصص هستند و راهکارهایی عملی ارائه نمی‌کنند و یا اگر راهکاری وجود داشته باشد قابلیت گسترش و تأمین به بانک‌های بزرگ را ندارد.
 
رییس کل بانک مرکزی در ادامه در خصوص الگوی بانکداری اسلامی افزود: ما الگوی بانکداری ایده‌آل را باید به گونه‌ای طراحی کنیم که هزینه و بروکراسی کمتری را به بانکداری وارد کند و بتواند با بانکداری سنتی به رقابت بپردازد.
 
سیف تصریح کرد: در بانکداری سه گروه ذی‌نفع، سپرده گذار گیرنده تسهیلات و سهام‌دار وجود دارد و باید با رعایت عدالت بین این سه گروه، مکانیزیمی ایجاد شود که امکان دسترسی برای هر سه گروه به طور مساوی باشد اما بانکداری ما در حال حاضر در این خصوص دچار مشکلاتی است و عملکرد ضعیفی دارد.
 
وی در خصوص نگاه مردم به بانکداری اسلامی و بدون ربا گفت: متأسفانه شروع بانکداری بدون ربا همزمان با اقتصاد بی‌ثبات و تلاطم‌ها و نوسانات شدید اقتصادی همراه بوده و باعث ایجاد تفکر و نگاهی غلط به بانکداری اسلامی شده است.
 
رییس کل بانک مرکزی در پایان در خصوص جریمه تأخیر تأدیه گفت: طی جلسه‌ای که با علما و مراجع داشتیم برای آنها به تشریح این موضوع پرداختیم زیرا هنگامی که عقد بانکی بین سپرده‌گذار و بانک ایجاد می‌شود کلیه شرایط برای متقاضی شرح داده می‌شود و با کسب رضایت او این مبلغ دریافت می‌شود که عنوانش "وجه التزام" است نه "جریمه تأخیر تأدیه" که با این توضیحات توانستیم نظر مثبت مراجع را کسب کنیم.

* نرخ 22 درصدی "سود تسهیلات" باید از امروز اجرا شود

همچنین رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه این سمینار گفت: تمامی مصوبات شب گذشته شورای پول و اعتبار از جمله نرخ سود 22 درصد تسهیلات مبادله‌ای از همین امروز ابلاغ و اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در تفاهمی که با بانک‌ مرکزی در مورد ساماندهی نرخ سود سپرده‌ها داشتند آن را حداکثر 22 درصد تعیین کردیم، افزود: بنابراین نرخ تعیین شده برای عقود مبادله‌ای با حداکثر تعریف شده برای نرخ سود سپرده منطبق است.

* تخمین وزیر اقتصاد از رقم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی

رئیس کل بانک مرکزی درباره اظهارات علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص 150 هزار میلیارد تومانی بودن مطالبات معوق نظام بانکی نیز گفت: در این خصوص با طیب‌نیا صحبت‌هایی را انجام دادم و قرار است وی نیز در این خصوص توضیحاتی را ارایه دهد.

سیف با بیان این‌که منظور وزیر اقتصاد این نیست الان 150 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم توضیح داد: مقوله‌ای در مورد تبصره‌های 28 و 29 که قبلا در قوانین بودجه سنواتی بود و براساس آن بانک‌ها مکلف به تقسیط می‌شدند. این در حالی است که طبق آمارهای استخراج شده حدود 60 درصد از تسهیلات جاری شده مجدد تقسیط شده دوباره به مطالبات معوق تبدیل شده است. از این‌رو آقای طیب‌نیا تخمین زده بودند که اگر بخواهیم واقعی فکر کنیم باید این را در نظر بگیریم که برخی از مواردی که با تکالیف در مورد آنها عمل شده نیز معوق شده است.

* انتقادات مطرح شده درمورد بنگاهداری بانک‌ها را قبول دارم

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره انتقادات مطرح شده درباره بنگاهداری بانک‌ها نیز گفت: این انتقادات را قبول دارم و با جدیت پیگیر آنها هستم.

وی تاکید کرد: 40 درصد از پایه سرمایه هر بانک می‌تواند در امر سرمایه‌گذاری و سهم بنگاهداری باشد اما به جای 40 درصد هم‌اکنون در کل نظام بانکی 52 درصد است و البته برخی از بانک‌ها در این خصوص منضبط عمل کرده‌اند و حتی 40 درصد را تامین نکرده‌اند. بانک مرکزی بانک هایی را که از این حدنصاب تجاوز کرده‌اند را موظف کرده که در دوره زمانی مناسب خود را به حدنصاب برسانند.

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک ، اقتصاد ، نوسانات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۱۲:۳۶ ۰۱ تير ۱۳۹۳
بانك هادرافتتاح سپرده سرمايه گذارى بايدازسپرده گذاران بپرسندبه چه افرادى وام دهندويابه چه شركتى وام دهندتاسودعرفى رعايت گرددشايدسپرده گذارنخواهدبه بخش مسكن وام ازطريق بانك بدهدوبخواهدبه توليدكننده دارو_خودرو_تجهيزات پزشكى_محصول ارگانيك_نهادتحقيقاتى ازطريق بانك وام دهد
Iran (Islamic Republic of)
رافی
۱۸:۳۱ ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
دولت محترم تدبیر و امید منظور از معوقات بانکی وامهای چندین میلیاردی بدون وسیقهی آقایون است یا وامهای ازدواج چندر قازی که هم وام گیرنده گیره هم ضامن کارمند علیالخصوص معلمین محترم که هر روز حسابهاشون بسته میشه واسه ی ضمانت؟ توی ولایت ما که معوقات چندر غازی ها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
با گرداندن زبان و استفاده از واژگان دیگر به راحتی قوانین ثابت الهی در دین اسلام را می پیچانند ، وجه التزام بجای جریمه تاخیر ، سودبانکی بجای ربا و نزول ، و ....
حکم پروردگار مهربان در خصوص کسانی که آیات خدا را پنهان یا دگرگون میسازند کاملا صریح و روشن است ، امثال آقای سیف و تمامی کسانی که این شیوه بانکداری را در کشور ترویج داده و از آن حمایت میکنند از این حکم و قاعده مستثنا نخواهند بود .
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۶:۳۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۳
آقا كسي اطلاع داره اين كاهش نرخ تسهيلات مشمول كسايي كه يه هفته پيش وام گرفتن با سود 26% هم ميشه يا نه؟
آخرین اخبار