رئیس اداره بیابان‌زدایی منابع طبیعی استان یزد در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه‌های بیابان‌زدایی یزد در جمع اصحاب رسانه با اشاره به نامگذاری 27 خرداد ماه به نام روز جهانی بیابان‌زدایی اظهار کرد: در مناطق خشک جهان بیش از یک میلیارد نفر سکنه دارند و این مناطق با چالش‌های بزرگی دست و پنجه نرم می‌کنند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

وی بیان کرد: کشورهایی که با این چالش‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، تعهدنامه‌هایی به عنوان کنوانسیون بین‌المللی مقابله با بیابان‌زایی امضا کرده‌اند که هدف این سازمان از نامگذاری 27 خرداد به نام روز جهانی بیابان‌زدایی، ایجاد حساسیت برای سیاستمداران و برنامه‌ریزان است.

فتاحی ادامه داد: بیابان‌زایی مسائل و مشکلاتی نظیر تخریب مناطق، تخریب آب، تخریب پوشش گیاهی و ... را به دنبال دارد که تخریب پوشش گیاهی منجر به فرسایش بادی و آبی می‌شود.

وی تصریح کرد: مقوله بیابان‌زایی مسئله‌ای ملی، فرابخشی و حتی بین‌المللی است و مهار و کنترل آن در یک دستگاه نمی‌گنجد.

رئیس اداره بیابان‌زدایی منابع طبیعی استان یزد ادامه داد: در همین راستا فعالیت‌های تثبیت شن‌های روان یک نمونه از فعالیت‌های مقابله با بیابان‌زایی است که در سال 42 آغاز شد.

وی یکی از ایستگاه‌‌های بیابان‌زدایی یزد که قدمتی 30 ساله دارد را ایستگاه گردفرامرز - اشکذر اعلامو بیان کرد: در بخش گسترده‌ای از بیابان‌های این منطقه کشت بوته‌ها و درختچه‌های مقاوم به شرایط آب و هوایی بیابانی انجام شده است.

فتاحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه 36 درصد از سطح استان یزد اراضی بیابانی است، عنوان کرد: 46 درصد از این میزان تحت تاثیر فرسایش بادی است که سطحی بالغ بر 532 هزار هکتار آن به عنوان کانون‌های فرسایش بادی در 13 منطقه شناسایی شده است.

رئیس اداره بیابان‌زدایی منابع طبیعی استان یزد ادامه داد: این مناطق بر اساس شدت حساسیت اولویت بندی‌ شده‌اند که 180 هزار هکتار آن اولویت یک، 305 هزار هکتار اولویت دو و بقیه اولویت سه هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: مقوله کنترل فرسایش بادی به روش‌های مختلف انجام می‌گیرد و هر روش فرآیندهای پیچیده‌ای دارد.

فتاحی از مالچ‌پاشی به عنوان یکی از روش‌های غیربیولوژیک یاد کرد و افزود: البته استفاده از این روش طی سال‌های اخیر محدودتر شده زیرا به رغم هزینه‌های بالایی که دارد، تنها پنج سال عمر می‌کند به همین دلیل بیشتر به دنبال اجرای روش‌های بیولوژیک با طول عمر بیشتر هستیم.

وی همچنین با اشاره به هزینه‌های بیابان‌زدایی در استان یزد اظهار کرد: هر هکتار بیابان‌زدایی در استان یزد وابسته به نوع خاک، فاصله دسترسی به آب، نوع استفاده از نهال و ... متفاوت است اما آنچه در سال جاری در استان یزد انجام شده، نشان می‌دهد که هر هکتار بیابان‌زدایی در یزد بیش از3 میلیون تومان هزینه دارد.

رئیس اداره بیابان‌زدایی منابع طبیعی استان یزد در مورد اعتبارات تخصیص یافته به مقوله بیابان‌زدایی نیز عنوان کرد: تاکنون تنها 10 درصد اعتبارات مصوب در این زمینه به بخش بیابان‌‍زدایی اختصاص یافته اما اگر طبق برنامه مصوب، بودجه‌ها تخصیص می‌یافت، پیشرفت و نتیجه کار بسیار مطلوب‌تر بود.

وی با تاکید بر اینکه باید به تعهدات کنوانسیون بین‌المللی مقابله با بیابان‌زدایی عمل کنیم، تصریح کرد: عمل به این تعهدات نیازمند بودجه‌های کافی است و امیدوار به رفع مشکلات موجود در این زمینه هستیم./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.