راه حل بحران هایی که درمنطقه خاورمیانه ایجاد می شود در داخل این منطقه قرار دارد نه در دخالت های مستقیم و غیرمستقیم کشورهای خارجی .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشاتودی ؛ کریس بمبری ، تحلیلگر سیاسی در گفتگو با "راشا تودی" با اشاره به بحران ایجاد در روزهای اخیر در شهرهای عراق اظهار داشت : در واقع می توان ریشه بحران کنونی در عراق را سناریوی وحشتناکی دانست که سالها پیش ایالات متحده و هم پیمانان آن علیه این کشور اجرا نموده و در سال 2003  تجاوز به بغداد و اشغال این کشور را آغاز کردند . 

من تصور می کنم که تروریستهای تکفیری و سلفی این موضوع را دریافته اند که تعدادی از کشورهای منطقه که موضع گیری خاصی در قبال جنگ در سوریه اتخاذ کرده بودند رویکرد خود را تغییر داده و در طرف مقابل قرار گرفته اند . بدیهی است که ایران شیعی نمی تواند به سادگی از کنار آشوب و خونریزی در کناراماکن مقدسه خود در شهرهای عراق و نیز سقوط بغداد بگذرد . همچنین کردهای عراق نیز نمی توانند نگران تجاوز تروریستها به مناطق تحت کنترل خود نباشند . 

بنابراین با یک نگاه ساده در منطقه می توان دریافت که تعداد مخالفان حضور تروریستها در عراق و طرف هایی که با این حضور مورد خسران واقع می شوند کم نیست . دیدار اخیری که میان روسای جمهور ایران و ترکیه انجام گرفت نشان داد که موضع آنکارا نیز در قبال تروریستها و و ضعیت خاورمیانه تغییر کرده است . 

مقامات  آمریکایی برای اجرای حملات هوایی به مکان های استقرار تروریستهای تکفیری در برخی شهرهای عراق اعلام آمادگی کرده اند . همچنین ناوهای جنگی این کشور نیز که در خلیج فارس مستقر هستند بسوی عراق و به منظور اجرای عملیات های نظامی در حرکت می باشند . واشنگتن همچنین کشته شدن صدها شهروند عراقی توسط تروریستها را طی چند روز اخیر جنایت جنگی نامیده است . 

راشاتودی در ادامه به نقل از این کارشناس سیاسی نوشت : به وضوح می توان دید که آنچه اکنون در عراق رخ میدهد حدود سه سال است در سوریه در حال وقوع می باشد . تعدادی از کشورهای غربی  وعربی با تحریک و تقویت روحی و تسلیحاتی افراد افراطی تکفیری و سلفی زمینه های اعزام آنها به سوریه و جنگیدن علیه دولت بشار اسد را فراهم کرده اند . نتیجه ای روشن این است که جنگ از سوریه به عراق منشعب شده است . 

وی افزود : من به تازگی ویدئوی از یکی از تروریستهای تکفیری بعثی در عراق دیدم که چگونه یک سرباز عراقی را که اسیر کرده بود می کشد و وی را با القابی توهین آمیز نسبت به دین و مذهبش خطاب می کند . جالب اینکه لهجه و زبان این تروریست متعلق به مردم شمال آفریقاست ، این فرد نه یک عراقی است و نه سوری . بر همه جهان مشخص است که بسیاری از اتباع چچنی و دیگر ملیت ها در میان تروریستهای حاضر در عراق و سوریه هستند . 

بنابراین آنها ( تروریستهای تکفیری و بعثی ) اولا در حال اجرای یک تعرض وحشیانه هستند و ثانیا از رسانه ها و شبکه های اجتماعی برای اهداف پروژه خود بهره می گیرند . 

در ادامه این مقاله آمده است : این فتنه گری و جنگ افروزی در عراق و سوریه به سراسر منطقه کشیده خواهد شد  و دیگر کشورهای خاورمیانه نمی توانند فاقد از تبعات و خسارات ناشی از چنین خشونت هایی باشند . عربستان سعودی و قطر که از حامیان اصلی تروریستهای حاضر در سوریه و عراقبه شمار می آیند نیز نباید خود را در آرامش و امنیت دائمی و بدور از تبعات بازگشت افراد افراطی اعزام شده به این کشورها ببینند . 

راشاتودی با اشاره به ادعای مقامات آمریکایی مبنی براحتمال همکاری نظامی واشنگتن و تهران در عراق و علیه تروریستهای تکفیری بعثی تصریح کرد : با وجود اینکه اماکن مقدس شیعه در عراق برای " جمهوری اسلامی ایران " اهمیت فراوانی دارد اما تجربه و تاریخ این کشور نشان می دهد که مقامات آن در مورد درگیری های خارجی دقت و تمرکز فوق العاده ای را مدنظر قرار می دهند . آنها همواره ازمیادین درگیری های خارجی دور می مانند و چنین کاری را برای امنیت و منافع عمومی خود بهتر می دانند . 

دولت آمریکا اکنون در موقعیت بسیار دشواری قرار گرفته است. انتقادات گسترده ای _ چه در سطح داخلی و چه بین المللی _ علیه سیاست خارجی اوباما و شکست های پیاپی آن بخصوص درمنطقه خاورمیانه مطرح می شود . یکی از اصلی ترین این انتقادات که علیه آمریکا و هم پیمان اروپایی آن انگلیس عنوان می شود این است که مداخله نظامی و حمله آنها به عراق در سال 2003 اکنون در حال منعکس کردن تبعات خود در کل منطقه و جهان است . همین مداخله ریشه بسیاری از اختلافات و تنش ها در عراق بوده است .

در انتهای این مقاله آمده است : پاسخ روشنی به ابهامات بحران کنونی در عراق این است که ایالات متحده مسئول تمامی جنایات و خشونت هایی است که اکنون در شهرهای این کشور و علیه مردم بی گناه آن انجام می شود . اکنون هم کردها ، هم شیعیان و هم اهل سنت در عراق از حضور تروریستهای تکفیری مورد خسران و آسیب قرار گرفته اند . دولت آمریکا این وضعیت را در منطقه ایجاد کرده و خود نیز در مرداب دست ساخته خود گرفتار شده است . 

تصور نمی کنم که واشنگتن با چنین شرایطی بعنوان بخشی از راه حل بحران عراق محسوب شود . راهکار بهبود این بحران تنها در داخل منطقه وجود دارد و این به همان دلیلی است که ملت های منطقه از هرگونه دخالت یا حضور نیروهای خارجی بخصوص آمریکایی و هم پیمانان اروپایی آن بیزار هستند . 


انتهای پیام /
برچسب ها: عراق ، تررویست ، داعش ، کشور ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار