توقف فیلترینگ واتس‌آپ با سوءبرداشت از نظر رئیس جمهور، زمان بندي اجراي نقشه راه دولت الكترونيكي، عدم تغییر شرایط واردات در سال جدید، بهبود خدمات با کاهش تعداد واردکنندگان مجاز و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات را هر شب در قالب یک بسته خبری در اختيار مخاطبان قرار دهيم.






توقف فیلترینگ واتس‌آپ با سوءبرداشت از نظر رئیس جمهور
خبرگزاری فارس/ یک عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: در حد نظر شخصی هم نشنیده‌ام که رئیس جمهور در جلسه شورا بگویند که فیلترینگ واتس‌آپ متوقف شود این یک سوءاستفاده از نظر شخصی بوده است؛ روش اصلاح فیلترینگ کشور کار رسانه‌ای نیست.

علیرضا شاه‌میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، روایت اتفاقات رخ داده در جلسه شورا که گفته می‌شود منتج به اخذ تصمیم عدم فیلترینگ واتس‌آپ با استناد به دستور رئیس جمهور شد اظهار داشت: مسئله واتس‌آپ تا به حال در دستور کار شورای عالی فضای مجازی نبوده است ممکن است یک نفر در طول صحبت‌هایش به این موضوع اشاره‌ای کرده باشد اما شورای عالی فضای مجازی نیز مانند مجلس است و اگر کسی نطق پیش از دستور کند و حرفی بزند ولو رئیس مجلس مصداق مصوبه نیست.

این عضو شورای عالی فضای مجازی  با اشاره به اینکه گفته شد به دلیل شبهات پیش آمده در رأی‌گیری جلسه فیلترینگ رئیس جمهور دستور توقف فیلتر شدن واتس‌آپ را صادر کرده توضیح داد: شبهه‌ای مطرح شد که گفتند در کارگروه قانونی رفتار نشده است. رئیس جمهور به قانون‌گرایی تأکید کردند و توصیه کردند که کمیته تعیین مصادیق به روال قانونی خود عمل کند و مجدداً تشکیل جلسه دهد که این هم نظر شخصی ایشان بوده است. وی ادامه داد: حتی اگر هم به صراحت گفته باشند، باز هم مصوبه شورا نیست و نظر یک نفر است.



شاه‌میرزایی با بیان اینکه در آن جلسه شورای عالی فضای مجازی حضور داشتم گفت: در حد نظر شخصی نیز در جلسه شورا نشنیده‌ام که رئیس جمهور بگوید فیلترینگ واتس‌آپ متوقف شود. این عضو شورای عالی فضای مجازی در خصوص نظر اعضای شورا درباره این برداشت از صحبت رئیس جمهور گفت: وقتی این موضوع اصلاً در شورا مطرح نشده چگونه می‌توانیم نظر اعضا را بفهمیم تا پیش از اینکه موضوع در دستور جلسه شورا قرار بگیرد نظر هر یک از اعضا نظر شخصی است. وی گفت: این نوع برداشت، یک سوءاستفاده از نظر شخصی بوده و قطعاً آقای وزیر ارتباطات می‌دانند که بین نطق جلسه و مصوبه جلسه تفاوت وجود دارد.

شاه‌میرزایی ادامه داد: هر کس با یک سال سابقه اجرایی این تفاوت را می‌داند و آیا رئیس مجلس می‌تواند دستور دهد که موضوعی در مجلس تصویب شود. این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به واکنش‌ها نسبت به این برداشت از صحبت رئیس جمهور گفت: پیرو این برداشت دادستان کشور آقای اژه‌ای که عضو شورا هستند اعلام کرد که این صحبت مصوبه شورا نبوده‌اند و اگر در شورا مصوب شود همه اطاعت می‌کنند.

وی یادآور شد: راه‌حل این است که همه می‌دانیم فیلترینگ کشور نیاز به اصلاح دارد اما روش آن کار رسانه‌ای نیست اگر به دنبال اهداف سیاسی خاصی نیستیم باید یک کار علمی و کارشناسی را در شورای عالی به تصویب برسانیم.


زمان بندي اجراي نقشه راه دولت الكترونيكي/ وظايف دستگاههاي دولتي
خبرگزاری مهر/ براساس آخرین زمان بندی درنظر گرفته شده در نقشه راه خدمات دولت الکترونیکی ایران، دستگاههای متولی امر باید بخشي از تكاليف مرتبط با اين طرح ملي را در 3 ماهه اول سال 93 اجرایی می کردند که این مهم تاکنون اتفاق نیافتاده است؛ در همين حال برخی از تکالیف طبق این نقشه، باید تا پایان امسال و برخی دیگر تا پایان سال 94 اجرایی شود.

سند نقشه راه دولت الكترونيكي براي تحقق طرح دولت الكترونيك در كشور، دستگاههاي اجرايي را ملزم كرده خدمات خود را طبق برنامه زمان بندي ارائه دهند که در این سند براي سالهاي 93 و 94 كه سالهاي حاكميت برنامه پنجم توسعه كشور است خدماتی تنظيم شده که دستگاههای اجرایی هنوز این تکالیف را اجرایی نکرده اند.

طبق این جدول زمان بندی، پروژه توسعه شبکه ملی اطلاعات باید از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تا پایان 3 ماهه اول امسال اجرایی می شد. پیوستن شبکه دولت به شبکه ملی اطلاعات نیز توسط این وزارتخانه با نهاد ریاست جمهوری در همین بازه زمانی تکلیف شده است.

در همین حال اطلاع رسانی الکترونیکی و ارائه فرم های استاندارد الکترونیکی توسط دستگاههای اجرایی و با معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور نیز تا پایان بهار 93 مهلت داده شده بود؛ نقشه راه دولت الکترونیک، امکان نظارت الکترونیکی بر فرآیند انجام کار در دفاتر پیشخوان توسط کانون دفاتر پیشخوان و تکمیل فیلدهای بانک های اطلاعاتی با کدپستی و شناسه ملی با همکاری سازمان ثبت احوال را نیز در 3 ماهه اول 93 تکلیف کرده است، اما شواهد نشان می دهد که این تکالیف هنوز اجرایی نشده است.



براساس جدول زمان بندی نقشه راه دولت الکترونیک، ایجاد بانک اطلاعاتی صدور مجوزها توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و با همکاری دستگاههای اجرایی، همچنین فراگیر شدن پرداخت الکترونیکی به حساب های دولتی و استفاده از سامانه سوئیچ خزانه توسط بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری دستگاههای اجرایی باید تا پایان سال 93 عملیاتی شود.

نقشه راه دولت الکترونیک در بخش تکالیف دستگاههای اجرایی، تکمیل و توسعه درگاههای استانی و شهرستانی را توسط استانداری ها و دستگاههای اجرایی تا پایان سال 94 تکلیف کرده است؛ همچنین دستگاههای اجرایی موظف به خدمات رسانی الکترونیکی برخط تا پایان سال 94 هستند.

از دیگر اقداماتی که نقشه راه خدمات دولت الکترونیکی برای دستگاههای دولتی مدنظر قرار داده است می توان به اختصاص بودجه به موضوع نقشه راه خدمات الکترونیک، توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی، تهیه برنامه فرهنگ سازی و آموزش در استفاده از خدمات دولت الکترونیک با همکاری سازمان صدا و سیما و رسانه های مجازی و وزارت کشور اشاره کرد.

در این نقشه راه سازمان ثبت احوال کشور ملزم به ایجاد و فراگیرسازی کارت هوشمند چندمنظوره ملی و وزارت صنعت معدن تجارت نیز ملزم به ایجاد زیرساخت کلید عمومی برای مبادلات دولت الکترونیک شده است. شناسایی خدمات قابل واگذاری به دفاتر پیشخوان خدمات از سوی دستگاههای اجرای نیز از دیگر وظایفی است که در این سند توسعه ای به آن اشاره شده است.


توافق تهران - باكو براي گسترش همكاريهاي ارتباطي/ اظهارات كارشناسي وزير از بازي ايران – نيجريه
خبرگزاری مهر/ وزراي ارتباطات دو كشور ايران و آذربايجان بر گسترش همكاريهاي ارتباطي مخابراتي و تعريف پروژه هاي مشترك ICT با همكاري بخش خصوصي دو كشور تاكيد كردند. اجلاس مشترك ايران و آذربايجان صبح امروز با حضور محمود واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات كشورمان و علي عباس اف وزير ارتباطات و فناوريهاي عالي جمهوري آذربايجان برگزار شد.

در اين نشست وزراي دو كشور ايران و آذربايجان بر تقويت همكاريهاي متقابل در بخش مخابرات، پست و پست بانك و زيرساختهاي ارتباطي تاكيد كردند. براين اساس مقرر شد كميسيون مشترك ايران و آذربايجان 13 و 14 مردادماه در باكو انجام شود.

محمود واعظي - وزير ارتباطات كشورمان به عنوان مسئول كميسيون مشترك طرف ايراني در جمع خبرنگاران گفت: مذاكرات در مورد مسائل مختلفي همچون سرمايه گذاري دو كشور، همكاري اثربخش در جهت گسترش خط ترانزيت ارتباطي ايران – اروپا پروژه EPEG با هدف افزايش حجم ترافيك صوت و ديتا دو كشور و ايجاد زمينه هاي فعاليت بخش خصوصي انجام شد.

وي با بيان اينكه حجم گسترده اي از كشورها با فناوري پست مرتبط هستند، افزود: در اين زمينه يادداشت تفاهمي در جهت همكاري هاي پستي ميان دو كشور به امضا رسيد؛ در همين حال در بخش پست بانك نيز راه اندازي سيستم حوالجات هم زمان ايران، تركيه، قرقيزستان و آذربايجان در دستور كار قرار گرفت.



همراه اول بي سليقگي به خرج داد
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد گلايه هاي خود از افزايش نرخ مكالمات همراه اول گفت: اين اپراتور خلاف قانون انجام نداده است؛ مبناي كار نرخ مكالمه 499 ريال به ازاي هر دقيقه است و اين اپراتور مجاز است كه تا 20 درصد نيز اين نرخ ها را افزايش دهد ؛ اما از نظر من همراه اول بي سليقگي كرده كه نرخ مكالمات را تا اين رقم بالابرده در صورتيكه رقبا همان 499 ريال را براي مشتركانشان اعمال مي كنند؛ با اين سياست، اين اپراتور مشتريانش را از دست مي دهد.

كاهش تعرفه مكالمات و ديتاي رايتل به تبعيت از اظهارات وزير ارتباطات
واعظي با اشاره به اظهارات خود مبني بر توصيه به اپراتورها براي تجديدنظر در نرخ مكالمات افزود: پس از اظهارات من، اپراتور رايتل نرخ مكالمات و ديتاي خود را كاهش داده است كه اين موضوع به زودي از سوي اين اپراتور اعلام مي شود.

وي با بيان اينكه به اپراتورها توصيه مي شود كيفيت را افزايش و تعرفه ها را كاهش دهند افزود: تا 8 ماه آينده امكان تغيير اپراتور بدون تعويض شماره براي مشتركان فراهم مي شود كه رقابت جدي ميان اپراتورهاي موبايل شكل خواهد گرفت.

اظهارات كارشناسي وزير ارتباطات از بازي ايران – نيجريه
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگاري از ارزيابي اش از بازي فوتبال ايران نيجريه نيز گفت: تيم ملي ما خوب نتيجه گرفت؛ باوجودي كه بازي اول هميشه سخت تر از بازيهاي بعدي است اما ايران نتيجه خوبي كسب كرد.

وي با بيان اينكه آرژانتين، اسپانيا و انگليس هم در اولين بازي خود نتيجه خوبي نگرفتند افزود: نيجريه تيم ضعيفي نيست و با ميانگين سني 25 سال نسبت به ميانگين سني 28 سال بازيكنان كشور، تيم خوبي تشكيل داده است؛ البته شرايط جوي و آب و هوايي نيز بر بازي تاثيرگذار بود.

واعظي با تاكيد براينكه توانايي هاي ايران بيشتر از آن چيزي است كه در بازي شب گذشته نشان داد خاطرنشان كرد: اميدواريم ايران بازي با آرژانتين را به همين نحو خوب اداره كند و در بازي با بوسني نيز زمين را با برد ترك كند؛ اگرچه كه بالارفتن از اين گروه بسيار كار سختي است.


عدم تغییر شرایط واردات در سال جدید/ بهبود خدمات با کاهش تعداد واردکنندگان مجاز
خبرگزاری فارس/ یک واردکننده رسمی موبایل گفت: تغییری در شرایط واردات این کالاها ایجاد نشده است؛ پس از تعطیلات سال جدید 4 درصد تعرفه کالاهایی که تاثیر فرهنگی دارند اضافه شد که این دستورالعمل به تعلیق درآمد.

جعفر حیدری امروز در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که چرا همواره بعضی گوشی‌ها در بدو ورود به بازار با قیمت‌های گران و بالا وارد بازار می‌شوند و پس از مدت کوتاهی همان مدل‌ها با کاهش چشمگیر قیمت رسمی و همراه با تخفیف (در قالب قاب و هندزفری اضافه) عرضه می‌شوند که این کار به ضرر خریداران اولیه است، اظهار داشت:‌ در سال گذشته در موقع قیمت‌گذاری مشکل داشتیم و برای مثال مدلی که ابتدا یک میلیون و 800 هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود، چند ماه بعد همین کالا با قیمت یک میلیون و 500 هزار تومان و به همراه لوازم جانبی اضافه فروخته می‌‌شد. معاون بازاریابی نمایندگی موبایل ال‌جی در ایران افزود: امسال در قیمت گذاری محصولات جدید این گونه عمل نمی‌کنیم و از ابتدا قیمت محصولات با توجه به شرایط بازار و کالای مشابه رقبا در ایران تعیین خواهد شد.



وی همچنین در خصوص مشکلات مشتریان که در نتیجه تعدد نمایندگی‌های مجاز واردات این کالا ایجاد شده بود، گفت: با کاهش تعداد نمایندگی مجاز واردات این محصول به یک نماینده، تمام محصولات وارد شده از یک کانال یکسان توزیع خواهند شد و مشکلات رقابت نمایندگی‌ها با یکدیگر برای فروش محصول از بین رفته است. در نتیجه مشتری در کالا، قیمت و خدمات پس از فروش سردرگم نخواهد شد.

حیدری همچنین در پاسخ به این سوال که در برخی نمایندگی‌های مجاز فروش و گارانتی از مشتری بابت خدمات نرم‌افزاری هزینه دریافت می‌‌شود، گفت: خدمات نرم‌افزاری در طول مدت گارانتی رایگان است و مشتری نباید هیچ هزینه‌ای از این بابت بپردازد و در غیر این صورت تخلف است.

معاونت بازاریابی مدیاپردازش در پاسخ به این سوال که چرا به عرضه محصولات متفاوتی از جمله موبایل منحنی Gflex در ایران نسبت به سایر کشورها کمتر توجه شده است، گفت: عدم تمرکز روی این محصول به دلیل زمان عرضه بود که به دلیل متقارن شدن با سال نو، تصمیم بر تمرکز بر کالاهایی با فروش بیشتر و کسب سهم بازار بیشتر گرفته شد. در غیر این صورت ورود و عرضه تمامی مدل‌ها در ایران متناسب با آخرین محصولات روز عرضه شده در دنیا در دستور کار است.

وی همچنین در خصوص شرایط واردات موبایل در سال جدید، گفت: تغییری در شرایط واردات این کالاها ایجاد نشده است؛ پس از تعطیلات سال جدید 4 درصد تعرفه کالاهایی که تاثیر فرهنگی دارند اضافه شد که با تلاش دولت مبنی بر تسهیل و ترویج کالاهای این چنینی، این دستورالعمل تعلیق شد و هم‌اکنون از واردکنندگان دریافت نمی‌شود.


امکان دریافت قبض المثنی بدون عضویت فراهم شد
خبرگزاری مهر/ مشترکین تلفن ثابت با مراجعه به سایت اینترنتی شرکت مخابرات استان تهران می توانند بدون عضویت درسایت قبض المثنی دوره صورتحساب گیری موردنظر را دریافت کنند.



کاربران و مشترکان استان تهران پس از مراجعه به سایت TCT.ir و کلیک بر روی منوی "صدور قبض المثنی" با ورود اطلاعات مربوطه به شماره تلفن، کد پستی ده رقمی، انتخاب سال و دوره صورتحساب گیری می توانند قبض المثنی دوره را مشاهده كنند.


دریافت اینترنتی قبض المثنی تلفن ثابت به حالت قبل بازگشت/ حذف شرط عضویت
خبرگزاری فارس/ در گذشته مشترکان با مراجعه به سایت شرکت مخابرات قبض المثنی تلفن ثابت خود را به راحتی دریافت می کردند، مدتی این خدمت مشروط به عضویت در خدمات الکترونیک و مشکل شد، اکنون بار دیگر شرایط این سرویس به حال قبل بازگشته و تسهیل شده است.



بار دیگر مشترکان تلفن ثابت با مراجعه به سایت اینترنتی شرکت می‌توانند بدون عضویت در سایت قبض المثنای دوره صورت‌حساب‌گیری مورد نظر را دریافت کنند. کاربران و مشترکان استان تهران پس از مراجعه به سایت TCT.ir و کلیک بر روی منوی "صدور قبض المثنی" با ورود اطلاعات مربوطه به شماره تلفن، کد پستی 10 رقمی،  انتخاب سال و دوره صورتحسابگیری می‌توانند قبض المثنی دوره را مشاهده کنند.


کشف یک خطر دیگر از "خونریزی قلبی"/ امكان رمزگشایی اطلاعات محرمانه
خبرگزاری مهر/ مركز مديريت امداد و هماهنگي عمليات رخدادهاي رايانه اي از آسیب پذیری دیگری از OpenSSL و امكان رمزگشایی اطلاعات محرمانه كاربران خبر داد. پس از اعلام آسيب پذيري فراگیر تاریخ اینترنت که در 20 فروردين ماه امسال اعلام جهاني شد كه به "خونریزی قلبی" شهرت یافت و منجر به افشای اطلاعات مهمی از سایت های سرتاسر جهان شد اين بار آسیب پذیری دیگری مربوط به OpenSSl كشف شده كه به مهاجم اجازه می دهد ترافیك رمز شده SSl/TLS میان كلاینت و سرور را تغییر دهد و یا رمزگشایی كند.

مركز ماهر اعلام كرد: در اين رخنه اينترنتي، به منظور اجرای حمله موفق، در صورتیكه كلاینت و سرور آسیب پذیر به این نوع از نقطه ضعف باشند، مهاجم نیازمند شنود ارتباط میان كلاینت هدف و سرور (MITM) است. این آسیب پذیری با كد CVE-2014-0224 در نسخه های Openssl1.0.1 و جدیدتر و 1.0.2-beta1 شناخته شده است.



به دلیل ضعف در الگوریتم رمزنگاری Openssl و با سوء استفاده از آسیب پذیری شناسایی شده در ارتباط handshake میان كلاینت و سرور و الزام آنها به استفاده از كلید رمز قابل حدس (CWE-325)، می توان حمله توقف در سرویس دهی را به دلیل امكان ارسال متناوب پیام های CCS (ChangeCipherSpec) در ارتباط SSl/TLS اجرا كرد.

براين اساس نسخه های آسیب پذیر از سوي مركز ماهر اعلام شده است كه شامل تمامی كلاینت هایی كه از تمامی نسخه های OpenSSl استفاده می كنند مي شود. همچنين آسیب پذیری مذكور در نسخه های 1.0.1 و یا جدیدتر و 1.0.2-beta1 شناسایی شده است؛ در همين حال مرورگرهای مطرح همچون Chrome، Firefox، IE و Safari در خطر نبوده ولی نسخه ای از مرورگرها مانند Chrome بر روی Android كه از OpenSSL استفاده می كنند آسیب پذیر هستند. به كاربران اينترنت توصيه شده است كه براي رفع آسیب پذیری، بايد از به روز رسانی های ارائه شده بر روی وب سایت Openssl و ارتقا به نسخه های 0.9.8za ، 1.0.0m و 1.0.1h استفاده كنند.


انتشار اخبار در این بسته خبری به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.
انتهای پیام/








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار