در دیدار وزير علوم ایران و وزير ارتباطات وفناوري هاي پيشرفته جمهوري آذربایجان، راه های گسترش روابط علمی وفناوری بین دوکشوربررسي شد

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دراين دیدار دکتر فرجی دانا با اشاره به مشترکات تاريخي ، فرهنگی و ديني بين دو کشور اظهار داشت: دو كشور ايران و آذربايجان آنچنان روابط و تاریخ به هم آمیخته ای دارند که اين مشتركات از جهات مختلف ما را به هم وصل میکند.

وزیر علوم کشورمان با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور آذربایجان به ايران، نتایج این سفر را در گسترش همه جانبه روابط دو کشور مهم ارزيابي کرد و گفت: امیدواریم گسترش روابط بین دو کشور در بخش علم و فناوری نيز به صورت گسترده ای انجام گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در ایران 4/4 میلیون نفر دانشجو در 2500 دانشگاه و موسسه آموزش عالی تحصیل می کنند گفت: تحصیل این تعداد دانشجو نشان از روحیه جویای علم مردم ایران است و علم در اینجا در درجات رفیعی قرار دارد و اكثر مردم مایلند فرزندانشان در سطح عالی تحصیل کنند .

دکتر فرجی دانا با بیان اینکه 600 دانشجوي ایراني در مقطع دکترا در دانشگاه های جمهوری آذربایجان تحصیل می¬کنند، گفت: درحال حاضر حدود 58 هزار داشجوي دکترا دردانشگاه هاي ایران تحصیل می کنند گفت: ما در حوزه فناوری های نوین و پیشرفته مانند نانو، بایوو تکنولوژی اطلاعات در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان که در پارک های علم و فناوری مستقر هستند، اهتمام ویژه ای داریم.

وی با اشاره به اينكه  در ایران وزارت علوم مسئولیت آموزش ، پژوهش و فناوری كشور وهمچنين تربیت کادر نیروی انسانی سازمان ها را بر عهده دارد ، افزود :  پژوهش در زمینه های مختلف در دانشگاه ها ومراكزآموزش عالي و تبدیل علم و فناوری به ثروت نیز با مسئولیت اين وزارتخانه انجام می شود.
دكتر فرجي دانا با اشاره به وجود 3300 شرکت دانش بنیان در 34 پارک علم و فناوری موجود در كشور اظهار داشت : اميدواريم بتوانيم در خصوص گسترش روابط علمي و فناوري بين دو كشوروهمچنین ارتباط هرچه بیشتر استادان و دانشجویان دو طرف گام های موثری برداریم.

سپس دكتر علي محمد اوغلو عباس اف وزير ارتباطات و فناوري هاي پيشرفته جمهوري آذربايجان با ارائه گزارشي از وضعيت آموزش عالي در اين كشور خواستار همكاري و استفاده از تجربيات استادان و دانشمندان ايراني در زمينه فناوري نانو ، هوا فضا و تحقيقات هسته اي  شد .

وي همچنين با اشاره به وجود چهار پارك علم و فناوري در جمهوري آذربايجان بر لزوم انتقال تجربيات و همكاري هاي مشترك در اين زمينه با پارك هاي علم و فناوري و همچنين مراكز رشد و شركت هاي دانش بنيان ايران تاكيد كرد .

دكتر عباس اف در ادامه با اذعان به فعاليت مستمر ايران در سازمان كنفرانس اسلامي و به خصوص در كامستك ، خواستار تبادل بيش از پيش استادان و دانشجويان دو كشور و همچنين برگزاري كنفرانس ها و نمايشگاه هاي علمي و فناوري مشترك بين دو كشور شد .

وي در خاتمه از وزير علوم كشورمان دعوت كرد با سفر به جمهوري آذربايجان از مراكز علمي و فناوري اين كشور ديدن كند . 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار