رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: باغداران خسارت دیده از محل سرمازدگی تا پایان ماه جاری بیش از 25 میلیارد تومان غرامت دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ عدیل سروی امروز در مراسم تجلیل از کشاورزان نمونه اردبیل اظهار داشت: به دنبال سفر وزیر جهاد کشاورزی و کارشناسان صندوق بیمه محصولات کشاورزی بعد از ارزیابی‌های نهایی پرداخت غرامت به باغداران از 11 خرداد آغاز شده و تا آخر این ماه همه پرداختی‌ها انجام می‌شود.

وی در مورد جبران خسارت وارده به زارعان به ویژه در شمال استان بر اثر خشکسالی افزود: 90 درصد ارزیابی‌ها در شهرستان بیله‌سوار و مشگین‌شهر انجام شده و قرار است از هفته آینده تا آخر تیر ماه غرامت زارعان این منطقه پرداخت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل اهمیت توسعه تولیدات گلخانه‌ای به ویژه در شمال استان اردبیل را با توجه به بازار مناسب در آن سوی مرزها یادآور شد و خاطرنشان کرد: در این زمینه علاوه بر بهره‌برداری مطلوب باید در حوزه بسته‌بندی صادرات و حتی صنایع تبدیلی این محصولات اقدامات لازم انجام شود.

سروی با یادآوری اینکه فعالان بخش کشاورزی در سطح جهان عهده‌دار تامین غذای 7 میلیارد جمعیت هستند و 92 درصد نیاز غذایی و صنایع وابسته را تامین می‌کنند، تصریح کرد: ما در استان اردبیل 110 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی داریم و در تولید هشت محصول عمده رتبه زیر 10 متعلق به استان اردبیل و در کنار آن تولید عدس رتبه اول، سیب زمینی رتبه دوم، دانه‌های روغنی و گاومیش رتبه دوم، تولید عسل رتبه سوم، چغندر‌قند رتبه پنجم، حبوبات رتبه هفتم و گندم و جو رتبه هشتم متعلق به اردبیل است.

وی گفت‌: در تولید بذر استان اردبیل 100 درصد بذر سورگوم و چغندر‌قند و 70 درصد ذرت بذری را تامین می‌کند که در سطح کشور از این لحاظ در جایگاه ممتاز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل کل تولیدات این استان را بیش از سه میلیون 800 هزار تن بیان کرد و افزود: 4 درصد تولیدات کشور در این استان انجام می‌شود که 3 میلیون تن آن محصولات زراعی،500 هزار تن آن محصولات دامی و 300 هزار تن محصولات باغی است.

سروی به چالش‌ها و مشکلات این بخش در حوزه تامین آب، صیانت از خاک، ضرورت توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی و توجه به علم محوری را در این بخش بیان کرد و یادآور شد: ما در بخش تامین آب به عنوان مهمترین نهاده این بخش از متوسط بارش کشور یک سوم کمتر هستیم به طوری که پراکنش بارندگی به ویژه در تابستان با توجه به نیاز بخش تنها 8 درصد است.

وی همچنین رتبه چهارم ایران را در تنوع تولید محصولات باغی بیان کرد و گفت: با تاکید وزیر جهاد کشاورزی قرار است 16 هزار هکتار توسعه باغات در این استان انجام شود و ما احیای 400 هکتار باغات و توسعه 600 هکتار منابع ارزشمند در این زمینه را جزو هدف‌گذاری‌های اصلی قرار دادیم.

انتهای پیام/ش/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.