کارشناس مسوول نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی از زیست پرنده هما به عنوان بزرگترین گونه کرکس، در ارتفاعات استان از جمله در منطقه گلول و سرانی شهرستان شیروان خبر داد.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد به نقل از روابط عمومی محیط زیست استان ، بهروز جعفری با بیان اینکه هما بزرگترین پرنده در خانواده کرکس ها که در آفریقا، جنوب اروپا و آسیا و در ایران نیز عمدتا در دامنه های البرز و زاگرس زیست میکند،گفت: این پرنده کمیاب در استان نیز در کوهستان های مرتفع و دورافتاده در مناطق گلول و سرانی، راز و جرگلان و نیز ارتفاعات آلاداغ مشاهده می شود.

وی با بیان این که هما تنها نوع کرکس است که سر آن پر دارد، گفت : این پرنده تک زی است که در کوهستان های مرتفع و دورافتاده و در غارهای مشرف به دره ها آشیانه می سازد .

جعفری افزود: این پرنده از ابتدای نوک سر تا انتهای دم 102 تا 115 سانتیمتر طول دارد و از نظر ویژگی ها و طرح بدن نیز با سایر کرکس ها متفاوت است.

کارشناس مسوول نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست استان گفت: هما در ایام سال یک جا می ماند و هر فصل فقط یک یا دو تخم می گذارد که مانند دیگر کرکس ها لاشه خوار است و از مغز استخوان حیوانات تغذیه می کند و برای این منظور استخوان های بزرگ را از ارتفاع بالا به روی سنگ پرتاب می کند و پس از شکستن مغز آن را می خورد.

جعفری افزود: در ایران چهار نوع کرکس شامل کرکس سیاه، کرکس معمولی یا دال، کرکس مصری و کرکس هما زیست می کند که بتازگی کرکس پشت سفید نیز در جنوب شرقی ایران مشاهده شده است/س.

برچسب ها: زیست ، هما ، ارتفاعات ، استان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.