رمان "اندوه مونالیزا" شاهرخ گیوا در کانون ادبیات ایران نقد شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، نشست نقد کتاب "اندوه مونالیزا" اثر "شاهرخ گیوا" عصر دیروز با حضور چند تن از نویسندگان از جمله حسن میرعابدینی، محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان در کانون ادبیات ایران برگزار شد.
 
حسن میرعابدینی "نویسنده صد سال داستان نویسی" در ابتدای این جلسه گفت: نوشتن داستان‌های تاریخی در این روزگار، کار سختی است، چون نمی‌توان کل تاریخ را به یکباره در یک رمان نوشت.

 "اندوه مونالیزا" وقایع تاریخ معاصر را بیان می کند. فضای حاکم بر رمان، فضای یخ‌زده و میرا است دو نسلی که در این فضا رشد کرده، همه بیمار و واخورده هستند. طرح رمان، حول تخریب یک عمارت شکل می‌گیرد و با وجود اینکه زمانها در رمان به هم ریخته، اما روال زمانی، خطی منظم است و این سیر خطی، از دوره پهلوی شروع و بعد به انقلاب اسلامی و جنگ و دهه شصت ختم می‌شود.
 
وی افزود: یادآوری‌ها در کل داستان، فضای کتاب "بره راعی" از هوشنگ گلیشری را تداعی می‌کند این یادآوری‌ها براساس تداعی معانی شکل می‌گیرد.
 
میرعابدینی ادامه داد: با وجود عمارت و رجوع به آدم‌هایی که قبلا در این خانه زندگی می‌کردند، رمان می‌تواند از این حیث، بخش تمثیلی پیدا کند، اما بی‌عملی و بی‌کنشی اجتماعی در این رمان دیده می‌شود که به زمان گذشته تسری پیدا می‌کند، جنبه اعتراضی در "دایی" به عنوان روزنامه‌ نگار معترضی کمتر دیده می‌شود این بی‌کنشی‌ها، شیوه اعتراض مردم آن دوران نبوده است.
 
وی با اشاره به تم عشق در این رمان اظهار داشت: فصل اول، فصل خوبی است با شروع خوب که خواننده را جذب داستان می‌کند اما تم عشق شکست خورده و معشوق یازده ساله‌ای که در این سن کشته می شود، شاید یکی از مشکلات رمان امروز است تا تصویر عاشق و معشوق نداشته باشیم نویسنده در پرداختن به تاریخ گذشته دستش بازتر از تاریخ معاصر است.
 
محمدرضا گودرزی هم در این نشست گفت: "اندوه مونالیزا" کتابی واقع‌گرا با ابعاد سیاسی و اجتماعی است شخصیت بهرام با گرایش‌های سیاسی مبهم شخصیت اصلی عمارت است چون تمرکز رمان روی مکان است وقتی مکان دیده می‌شود، حرکت و سیر زمانی هم دیده می‌شود مکان بر زمان تاثیر گذاشته و حتی می‌توان مکان را استعاره از کل جهان دانست.
 
وی ادامه داد: در رمان تعلق به گذشته و گذشته‌گرایی وجود دارد که شبیه تفکر ایرانی است آینده برای شخصیت خوشایند نیست و از طریق مرور گذشته و تصاویر نوستالوژی زندگی می‌کند، این نقاط قوت متن گاهی بر ضد خودش استفاده می‌شود رمان تصویر مرکزی و تعلیق و جذابیت روایی ندارد. اما از لحاظ بازگویی ابعاد اجتماعی داستان موفقی است.
 
گودرزی در مورد مشکلات روایت گذشته بیان کرد: از مشکلات روایت گذشته در رمان این است که روایت، رنگ حال می‌گیرد و هر چه از گذشته فاصله می‌گیریم، بازسازی آن سخت‌تر می‌شود.
 
مراسم با قرائت قسمتی از مقاله نقد بر کتاب "اندوه مونالیزا" توسط افسانه فُرقدان به پایان رسید.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: رمان ، کانون ، ادبیات ، گیوا ، تاریخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار