هرچه پوست روشن تر باشد، راحت تر در مقابل آفتاب میسوزد، این سوختگی به صورت قرمزی، تورم و تاول است و در دراز مدت می‌‍تواند به پیر شدن آن، ایجاد چین و چروک بیانجامد.

گیتی صادقیان، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: اشعه آفتاب حاوی نوری قابل دید و نور ماورا بنفش است که نور ماورا بنفش به دو دسته UVA و UVB تقسیم می‍‌شود. هنگامی که پوست با این اشعه روبرو می‌شود و آن را جذب می‌کند، سوختگی روی سطح پوست رخ می‌دهد.

وی افزود: پوست به چند گروه تقسیم می‌شود. در تیپ 1 رنگ پوست خیلی روشن، موها بور و چشم‌ها روشن است. در تیپ 2 رنگ پوست کمی تیره و در تیپ 3 مانند پوست ایرانیان، رنگ پوست متوسط و در تیپ 4 رنگ پوست تیره است و در نهایت تیپ 5 و6 مربوط به پوست سیاهپوستان می‌باشد.

صادقیان تصریح کرد: هرچه پوست روشن‌تر باشد، راحت‌تر در مقابل آفتاب می‌سوزد. پوست‌های تیپ 4و5 هنگامی که در مقابل نور آفتاب قرار می‌گیرند، شروع به برنزه شدن می‌کنند اما کمتر دچار سوختگی می‌شوند، درحالی که پوست‌های تیپ 1و2 و تقریبا 3 در مقابل نور خورشید دچار سوختگی می‌گردند، این سوختگی به صورت قرمزی، تورم و تاول است.

وی اظهار داشت: اثرات طولانی مدت آفتاب سوختگی شامل پیر شدن پوست، ایجاد چین و چروک‌ها، ایجاد کانسر‌ها، شلی پوست و غیره می‌باشد.

صادقیان بیان کرد: برای پیشگیری از آفتاب سوختگی استفاده از ضد آفتاب‌ها توصیه می‌شود که ضد آفتاب باید هر 3 تا 4 ساعت 1 بار روی پوست زده شود و بهتر است از کلاه‌های نقاب دار و عینک آفتابی استفاده کرد. همچنین زمان‌هایی که از خانه بیرون می‌آید، اهمیت بسیار دارد. از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر حداکثر شدت Uv است و آفتاب سوختگی بیشتر در این زمان‌ها رخ می‌دهد. بنابراین مناسب است افراد در سایه راه بروند تا از شدت آفتاب سوختگی آ‌ن‌ها کاسته شود.

این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: هنگامی که فرد دچار آفتاب سوختگی شد، استفاده از کرم‌های ضد سوختگی، هیدروکورتیزوی و ضد التهاب‌های خفیف توصیه می‌شود.



انتهای پیام/
برچسب ها: پوست ، آفتاب ، ضدآفتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار