رییس اداره فنی جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: وضعیت مرغزار شهرکرد در حال نزدیک شدن به شرایط بیابانی است.

شهرام جزایری افزود: در استان چهارمحال وبختیاری زمین های بیابانی وجود ندارد و بیابانی شدن بصورت آنی اتفاق نمی افتد اما برخی مرغزارهای این استان با از دست دادن آب های سطحی در مسیر بیابانی شدن قرار گرفته است .
وی اظهار داشت: مرغزار شهرکرد از مواردی است که دچار خشکی شده و زمینه تبدیل شدن به بیابان را دارد .
جزایری با بیان وجود 307 هزار هکتار جنگل در استان چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: حدود 57 هزار هکتار از جنگل های این استان نیز در معرض پدیده خشکیدگی قرار دارد .
رییس اداره فنی جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری میزان خشکیدگی در این جنگل ها را بین 10 تا 50 درصد عنوان کرد و گفت: شهرستان لردگان، کوهرنگ و کیار از شهرستان های در معرض تهدید این پدیده است .
جزایری بیان داشت: از سال گذشته احیای این جنگل ها در دستور کار اداره کل منابع طبیعی قرار گرفته و تاکنون عملیات امحای درختان خشکیده و کاشت درختان جدید در حدود پنج هزار هکتار از جنگل های منطقه بارز لردگان انجام شده است.
وی اجرای عملیات احیا در دیگر نقاط در معرض خشکیدگی را نیازمند اعتباری در حدود 400 میلیارد ریال دانست و بیان داشت: جنگل های استان چهارمحال وبختیاری نسبت به دیگر استان های منطقه زاگرس در وضعیتی بهتری بسر می برد اما نسبت به وضعیت مطلوب نگران کننده است .
جزایری در زمینه وضعیت بیابانی شدن در محدوده جنگل های استان چهارمحال و بختیاری نیز تصریح کرد: جنگل ها با بهره برداری بیش از حد دام و انسان، زراعت دیم در جنگل، ذغال گیری و قطع درختان از حالت طبیعی خارج شده و آماده پذیرش آفات می شود .
رییس اداره فنی جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری افزود: با گسترش آفات و پدیده های خشکی، جنگل ها به مرور زمان به بیابانی شدن نزدیک می شود .
سرانه فضای جنگلی در استان چهارمحال و بختیاری با یک میلیون نفر جمعیت حدود 0.2 درصد بیشتر از متوسط کشور است .
مرغزار شهرکرد 855 هکتار مساحت دارد، اما گستره این مرغزار در سال های گذشته بیش از این بوده و از جنوب شهرکرد تا شهرهای هفشجان، بهرام آباد و طاقانک امتداد داشته است.
مرغزار شهرکرد به عنوان یک چراگاه منحصر به فرد مورد استفاده دامداران این شهر قرار می گرفته و بخش عظیمی از علوفه مورد نیاز بیش از 10 هزار واحد دامی را در فصل چرا تأمین می کرده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.