تشنج نوعی اختلال حسی یا حرکتی مربوط به سلولهای عصبی مغز است که از علائم بارز بیماری صرع محسوب می‌شود. هنگامی که حملات تشنجی به فردی وارد می‌شود اطرافیان باید مواردی را بدانند تا کمترین آسیب به فرد متشنج وارد شود.

دکتر محمدرضا معتمد، متخصص مغز و اعصاب، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: هنگامی که فردی در منزل، محل کار و یا خیابان دچار حملات تشنج می‌شود، اولین کار خوابانیدن فرد به پهلو و قرار دادن یک جسم نرم و راحت زیر سرش است تا ترشحات وارد ریه نشود و مشکلات تنفسی برای فرد ایجاد نشود.

وی ادامه داد: اقدام بعدی این است که اگر داخل دهان فرد لقمه غذا قرار دارد یا فردی دندان مصنوعی دارد و می‌توان اینها را از دهان خارج کرد، انجام شود ولی در حالتی که دندانهای فرد قفل شده باشد نباید به زور سعی در باز کردن دهان وی داشت. تا قبل از پایان حمله تشنج و هوشیار شدن کامل فرد، نباید چیزی به وی خورانده شود.

دکتر معتمد حرکات بدن ضمن تشنج را بسیار شدید دانست و گفت: اطراف فردی که در حال تشنج است باید خالی باشد تا با صدمات ثانویه ناشی از برخورد به وسایل اطرافش مواجه نشود.

بعد از اتمام تشنج و هوشیار شدن کامل فرد و شناختن خود و محیط اطرافش، می‌توان چیزی به وی خوراند و حتماً وی را به مرکز درمانی و اورژانس رساند تا اقدامات بعدی برای وی انجام گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار