مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: 95 درصد از کانون بحرانی کویر میقان اراک با اجرای طرح های مطالعاتی مقابله با بیابانزایی کنترل شده است.

 ˈیوسف یوسفیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، افزود: یکی از کانون های بحرانی کشور کویر میقان اراک است که با اجرای طرح های مقابله با بیابانزایی امروزه به عنوان یکی از مراکز گردشگری در استان مرکزی تبدیل شده است.
وی ادامه داد: کویر میقان اراک بالغ بر 50 هزار هکتار وسعت دارد و کاشت گیاه قره داغ که زیست گاه اصلی آن شمال این کویر است موجب شده که گیاهان با ارزش دائمی منطقه که بر اثر چرای دامها از بین رفته بودند به کویر باز گردند.
یوسفی ، تثبیت ماسه های روان اراضی کویری و بیابانی که خسارات سنگینی به بخش کشاورزی، مسکونی و محیط زیست وارد می ساخت و جلوگیری از فرسایش خاک و نیز افزایش تولید علوفه در اراضی بیابانی از 30 کیلوگرم به 700 کیلوگرم در واحد سطح را از مزایای اجرای طرح های مقابله با بیابانزایی عنوان کرد.
وی ادامه داد: همچنین جلوگیری از تخریب زمین، ایجاد زمینه های ترویجی ، جلب گردشگر در کویر میقان و مهیا کردن مامن مناسب برای حیات وحش و پرندگان مانند درناها و ایجاد قطب دامداری در اثر مهار ماسه های روان از دیگر تاثیرات مقابله با بیابانزایی است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: تا کنون برای 270 هزار و 362 هکتار از اراضی استان مرکزی طرح های مطالعاتی بیابانزدایی تهیه و برای 164 هزار هکتار از اراضی نیز طرح های بیابانزایی اجرا شده است.
یوسفی ادامه داد: 11 هزار و 865 کانون فرسایش بادی نیز شناسایی و طرح های اجرایی در آنها انجام شده است و برای 374 هزار و 750 هکتار نیز پروژه های قرق و حفاظت با مشارکت بهره بردارن انجام شده است.
وی افزود: 57 هزار و 980هکتار از اراضی بیابانی استان برای جلوگیری از فرسایش بادی بوته کاری و 15 هزا و 429 هکتار نیز برای ذخیره سازی نزولات آسمانی بذر کاری شده است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی ادامه داد: 9 هزار و 551 هکتار به تهیه و اجرای طرح پرورش بوته های آتریپلکس اختصاص یافته و در شش هزار و 500 هکتار نیز طرح پرورشی بوته زارهای آتریپلکس اجرا شده است.
منابع تجدید شونده شامل خاک ، گیاه و درخت منابع طبیعی گفته می شوند که وظیفه حفظ ، نگهداری و توسعه آنها برعهده سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور است./س
برچسب ها: کانون ، بحران ، کویر ، میقان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.