تونی بلر طی مقاله‌ای که در وب‌سایت خود منتشر کرده است، دلایل حمله خود به عراق را توجیه کرده و همواره فقط دیگران را در این موضوع مقصر دانسته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از دیلی میل، ژنرال سر میشل جورج، از فرماندهان سابق ارتش انگلیس، طی مقاله‌ای، توجیهات تونی بلر مبنی بر مقصر نبودن در بحران کنونی عراق را مورد انتقاد قرار داده است.

طی مقاله‌ای که بلر در وب‌سایت خود منتشر کرده است، دلایل بحران عراق از نظر او بیان شده‌اند. نکته جالب توجه این است که در این مقاله، هیچ نشانی از پشیمانی به خاطر حمله نظامی به این کشور و قبول حتی گوشه‌ای از مسئولیت این بحران دیده نمی‌شود.

او در این مقاله، اوباما را یکی از مقصران این بحران دانسته و نوشته است، "اوباما نباید نیروهای خود را از عراق خارج می‌کرد. به نظر من او این کار را خیلی زود انجام داد." ژنرال جورج در پاسخ به این توجیه نوشته است، "نیروهای آمریکا بیش از 9 سال در عراق حضور داشتند و در این مدت بیش از 800 میلیارد دلار هزینه و 4500 کشته بر جای گذاشتند. آمریکا دیگر نمی‌توانست نیروهایش را در این کشور نگه دارد."

بلر در ادامه این مقاله نوشته است، "اگر ما به عراق، حمله و صدام حسین را سرنگون نمی‌کردیم، این کشور همچون لیبی، مصر، یمن، بحرین، و تونس، خیلی زود درگیر انقلاب‌ می‌شد و خواه‌ناخواه دولت صدام متلاشی می‌گردید." به گفته ژنرال جورج، "بلر گمان کرده تنها گناه او درحمله به عراق، پیشی گرفتن در ایجاد ناآرامی‌ها در این کشور است!"

در ادامه مقاله بلر، توجیهات متعددی همچون مقصر بودن مقامات عراقی، و حمله نکردن آمریکا به سوریه مطرح شده‌اند که به گفته ژنرال جروج، تنها بهانه‌هایی هستند برای کمرنگ کردن گناه خود او، "علی‌رغم ارائه همه این توجیهات، حقیقت را نمی‌توان پنهان کرد. حقیقت این است که بلر در  رابطه با بحران عراق فقط می‌تواند خود را فریب دهد. او دیگر نمی‌تواند این موضوع را انکار کند که با حمله به عراق، نه تنها به مردم این کشور ستم کرد، بلکه موجب ناآرامی در منطقه‌ای بسیار فراتر از مرزهای آن شد. او باید بداند که اگر جنگی را آغاز کند، باید در قبال عواقب آن هم پاسخگو باشد."



انتهای پیام/
برچسب ها: بلر ، اوباما ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار