دانشمندان با استفاده از امواج لرزه‌ای، حباب‌هایی از ماگما را در اعماق زمین در آمریکای شمالی کشف کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، یافته های جدید محققان دانشگاه نورث‌وسترن و دانشگاه نیومکزیکو حاکی از وجود یک اقیانوس عظیم آب در زیر سطح زمین است.

آنها می گویند این آب که در عمق ۷۰۰ کیلومتری زمین درون صخره های موجود در گوشته قرار دارد، مایع نمی باشد و چنین کشفی می‌تواند نمایانگر بزرگ‌ترین منبع آبی زمین باشد. 
 
دانشمندان با استفاده از امواج لرزه ای حباب هایی از ماگما را در اعماق زمین در زیر آمریکای شمالی کشف کرده اند، گفته می شود این ماگما نشانه واضحی از وجود آب است.




محققان پیش از این به شواهدی از وجود آب در زیر آمریکا دست یافته بودند. وجود آب مایع بر روی سطح زمین موجب شده سیاره آبی ما قابل سکونت باشد اما دانشمندان از مدتها پیش تلاش کردند تا دریابند چه میزان آب بین سطح زمین و منابع زیر زمینی و از طریق صفحات تکنونیکی(حرکت در مقیاس بزرگ لیتوسفر) گردش می کند. لیتوسفر یا سنگ‌کره خارجی‌ترین لایه کره زمین است.

محققان میزان آب موجود را بسیار عظیم و قابل توجه توصیف کرده‌اند که در لایه‌های سنگی زمین به نام "رینگودیت" قرار دارد. این کشف نشان می‌دهد آب سطح زمین می‌تواند از طریق تکتونیک صفحه‌ای  به چنین اعماقی نفوذ کند و در نهایت منجر به ذوب‌شدن نسبی صخره‌های موجود در عمق جبه شود.
 
براساس برآورد دانشمندان میزان حجم آب یافت شده در ۷۰۰ کیلومتری عمق زمین سه برابر حجم تمام اقیانوس‌هاست. چنین دستاوردی دانشمندان را در درک چگونگی شکل‌گیری زمین، ماهیت ترکیب حال حاضر آن، فعالیت‌های درونی و همچنین میزان آب گرفتارشده در صخره‌های جبه این سیاره یاری می‌کند.

استیون جاکوبسن از دانشگاه نورث وسترن می‌گوید: ما با اندازه‌گیری سرعت امواج در اعماق مختلف زمین و مقایسه انواع سنگ‌ها به این اطلاعات مهم دست یافته‌ایم چون طول امواج در سنگ‌های خیس و سنگ‌خشک بسیار متفاوت است.


انتهای پیام/


برچسب ها: اقیانوس ، زمین ، آب ، ماگما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار