امیردریادار سیاری در پاسخ به باشگاه خبرنگاران:

اقتدار دریایی نیازمند سواحل آباد است/ توسعه اقتصادی دریا زیر سایه امنیت محقق می‌شود

فرمانده نیروی دریایی ارتش از پهلو گرفتن ناوگروه دریایی عمان در منطقه یکم دریایی بندرعباس خبر داد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ امیردریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در نشست خبری دومین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران در منطقه دوم دریایی ولایت جاسک، از پهلو گرفتن ناوگروه نیروی دریایی عمان در اسکله نیروی دریایی در منطقه یکم بندرعباس خبر داد.
 
وی افزود: این موضوع نشان‌دهنده همان مطلبی است که مقام معظم رهبری می‌فرمایند که نیروی دریایی یک نیروی راهبردی سیاسی و بین‌المللی است.
 
امیرسیاری تصریح کرد:  ایران یک کشور دریایی است و یک سوم مرزهای کشورمان مرزهای آبی است و ما حدود 800 کیلومتر مرز آبی در شمال کشور و حدود 200 کیلومتر مرز آبی در جنوب کشور  داریم لذا کشور ما با داشتن چنین مرزهای وسیع دریایی باید قادر باشد که در سواحلی که متعلق به اوست گام بردارد.

وی اظهار داشت: در سه نکته می‌توانیم استفاده و بهره‌برداری از دریا را مورد توجه قرار دهیم یک منابع غذایی مورد نیاز و دوم استفاده از انرژی‌های کف دریا و زیر کف دریا و حاصل از امواج و جر و مد دریا و سوم تجارت دریایی.
 
امیرسیاری گفت: حدود 90 درصد از صادرات و واردات کشور از طریق دریا انجام می‌شود و نه تنها ایران بلکه همه کشورهای جهان که دریا دارند صادرات و وارداتشان از طریق دریا صورت می‌گیرد.
 
وی افزود: گردشگری، تهیه دارو، ایجاد بنادر، توسعه سواحل و بسیاری موارد دیگر را می‌توان از طریق دریا به دست آورد.  
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: بنا به گفته مقام معظم رهبری ما نتوانسته‌ایم از دریا به خوبی استفاده کنیم.
 
امیرسیاری تصریح کرد: سواحل دریای عمان و حضور در آن یک امتیاز محسوب می‌شود و باید اعتراف کنیم که تاکنون نسبت به آن غفلت کرده‌ایم.  
 
وی افزود: یکی از خصوصیات سواحل مکران این است که ما را مستقیماً به عنوان دروازه طلایی جمهوری اسلامی ایران به آب‌های آزاد دنیا وصل می‌کند.
 
امیرسیاری درباره برگزاری دومین همایش سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران که قرار است 28 و 29 خرداد در بندر جاسک برگزار شود، گفت: این همایش در راستای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از دریاهاست.
 
وی افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران ایجاد زیرساخت‌ها و آبادانی در سواحل مکران را در دستور کار خود قرار داده است.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: اولین همایش توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران در سال 1391 در چابهار برگزار شد و دومین همایش آن را در 28 و 29 خرداد در بندرجاسک برگزار خواهیم کرد و همه برنامه‌های مورد نظر در آن‌جا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  
 
وی اظهار داشت: هیچ توسعه و پیشرفتی از دریاها حاصل نمی‌شود مگر اینکه امنیت برقرار شود ما چگونه می‌توانیم توسعه اقتصادی داشته باشیم لذا اقتدار و امنیت لازم و ملزوم یکدیگر هستند و توسعه زیرسایه امنیت به دست می‌آید.
 
امیر سیاری درباره مقامات حاضر در دومین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در افتتاحیه همایش اول در سال 91 رئیس‌جمهور وقت و تعدادی از وزرا و مسئولان و محققان ژئوپولوتیک و مقامات لشکری، کشوری و دولتی حضور داشتند و در همایش دوم نیز در جاسک ان شالله افتتاحیه را با حضور ریاست مجلس شورای اسلامی و مسئولان دولتی، وزرا، دانشمندان و سخنرانان مختلف برگزار خواهیم کرد.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران در رابطه با آبادانی مناطق و سواحل دریایی افزود: در سایه امنیت می‌توان توسعه را به جلو برد و مأموریت اصلی نیروی دریایی اقتدار دریایی است البته نباید به این بسنده کرد و باید برای دفاع از منافع و منابع خود در دریا دارای اقتدار دریایی مناسب با نیازمان باشیم لذا نیاز به داشتن سواحل آباد داریم.  
 
امیرسیاری تصریح کرد: ما در منطقه میناب، سیراک، کنارک و پسابندر استقرار پیدا کردیم و پیش‌نیاز اقتدار دریایی ما ایجاد آبادانی در این مناطق است و استقرار نیروی دریایی در این مناطق گام اول توسعه سواحل است.
 
فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: هر کدام از این مناطق پایگاه و منطقه است و نیاز به ساخت اماکن اداری، مدرسه، بهداشت  و استقرار خانواده‌ها و کارکنان نیروی دریایی دارد که با همت بلند دولت جمهوری اسلامی ایران و با توسعه آب و برق و ارتباطات و آموزش و پرورش و بهداشت و بنادر و شیلات وقتی این زیرساخت‌ها محکم شود می‌تواند در آبادانی منطقه مؤثر باشد.
 
امیرسیاری در پاسخ به سؤال دیگر باشگاه خبرنگاران درباره طرح‌های دولت یازدهم برای سواحل دریایی گفت: رئیس‌جمهور محترم در دومین سفر خود به هرمزگان آمد و اولین شهری که بازدید کرد بندر جاسک بود و در آن جا فرمودند این یکی از بنادر مهم خواهد شد و توسعه این بندر و صنایع آن و آبادانی سواحل را مطرح کردند لذا ریاست محترم جمهوری شخصاً این کار را انجام دادند و در جهت اجرایی شدن تدابیر مقام معظم رهبری گام برمی‌دارند.  
 
وی افزود: در سفری دیگر معاون اول رئیس‌جمهور همراه با بنده و وزرای بهداشت، نیرو،آموزش و پرورش و راه و معاون وزرا همه سواحل را مورد بازدید قرار دادند و از کنارک پسابندر و جاسک دیدن کردند.
 
امیرسیاری تصریح کرد: ناوگروه توسعه سواحل مکران در دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل‌شده که اقداماتی را که دولت باید در سواحل انجام دهد پیگیری می‌کند و امیدواریم شاهد توسعه سواحل مکران باشیم.

امیر سیاری در پاسخ به سؤال دیگر درباره نگرانی سرمایه‌گذاران از سواحل مکران و ضرورت تضمین امنیت کاری و سرمایه گذاری اظهار داشت: این منطقه ناامن نیست، این یک عملیات روانی است و سواحل مکران جزئی از سواحل ایران است اما نیاز به آبادانی دارد.
 
وی افزود: یکی از مسئولان دولتی اشاره کرده که ظرفیت پتروشیمی از 60 میلیون تن با استفاده از ظرفیت سواحل مکران می‌تواند به 120 میلیون تن افزایش یابد.
 
 فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری سواحل مکران چه موقع بالاتر از بندر جبل علی و بندر گواتر پاکستان قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: جایگاه بندر جاسک و چابهار قطعاً در صورت آبادانی بالاتر از سواحل آب‌های حاشیه‌ای خلیج فارس است، زیرا مستقیماً به آب‌های آزاد جهان متصل بوده و هزینه کمتری برای هر ناوگان تجاری دارد.
 
 وی افزود: این موضوع بستگی به اجرای طرح‌ها و سرمایه‌گذاری‌های پیش‌بینی‌شده و اقدامات در دست دولت محترم دارد که چه موقع به مرحله اجرا درآید لذا ما می‌توانیم رشد و آبادانی در منطقه را به صورت جهشی و سریع داشته باشیم.
 
 فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به سؤال دیگری درباره اهمیت سواحل مکران و سایر سواحل دریایی گفت: این سواحل مهم است چراکه ظرفیت استفاده از منابع غذایی را دارد و ما باید در سبد غذایی خانواده‌ها محصولات دریایی را وارد کرده و از این محصولات خدادادی استفاده کنیم، لذا ما شیلات و امکانات دیگری داریم که می‌توانیم از این طریق به تأمین منابع غذایی بپردازیم.
 
وی در ادامه افزود: اهمیت بعدی سواحل دریایی به خاطر انرژی است، انرژی‌های فسیلی که از زیر کف دریا به دست می‌آید یا منابع ناشناخته از زیر کف دریای عمان و اقیانوس هند بسیار مهم است، هم‌چنین بیش از 90 درصد صادرات از طریق دریا صورت می‌گیرد چرا نباید بهره لازم را از آن نبریم و چرا نباید کالای کشورهای خارجی بیاید در کشور ما و از طریق سواحل دریایی ما به کشورهای دیگر برود؟
 
 فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهار داشت: در این صورت سواحل مکران و چابهار ارتباط مستقیم با آسیای میانه پیدا می‌کند و موضوع کریدور جنوب_ شمال که در دولت مطرح است، نیز در همین ارتباط بوده که می‌تواند آبادانی فراوانی را به همراه داشته باشد.
 
وی افزود: منابع کف دریا میراث بشریت است که منهای نفت و گاز منابع دیگری وجود دارد که کشورها به دنبال شناسایی و بهره‌برداری دریایی از آن‌ها هستند و ما چرا نباید به این موضوع دقت کنیم؟
 
 امیر سیاری گفت: موضوعی که امروز در دنیا مطرح است، بازگشت به دریاست که همه کشورهای صاحب علم و فناوری در دنیا به خاطر محدودیت منابع موجود به دنبال منابع جدیدی هستند، به فرموده مقام معظم رهبری ملت ما را از دریا دور کرده‌اند تا از ظرفیت‌های دریا استفاده نکنیم، لذا ما باید بیشتر به فکر بازگشت به دریا باشیم تا هم آن منابع را شناسایی کرده و هم دسترسی داشته باشیم و برای توسعه کشور از منابع دریایی استفاده کنیم.
 
 وی افزود: در مورد هرکدام از این موارد می‌توان کتاب‌ها نوشت و ما به همراه اصحاب رسانه باید فرهنگ‌سازی کنیم که تئوری بازگشت به دریا مهم است و کف دریاچه منابعی می‌تواند داشته باشد، زیرا استعمار در طول چند صدسال گذشته ما را از دریا دور کرد.
 
  امیر سیاری تصریح کرد: به گفته مقام معظم رهبری منابع دریایی منافع راهبردی و کلان کشور است، اما متأسفانه به دلیل عدم آشنایی با دریا ظرفیت‌های دریا را نمی‌شناسیم، لذا امیدواریم با تئوری بازگشت به دریا سؤال خود را آباد کنیم که در اقتدار دریایی به خصوص این سواحل مکران و شمال اقیانوس هند بسیار مهم است.
 
  فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: بزرگ‌ترین مسیر صادرات و واردات سواحل مکران و دریای عمان و شمال اقیانوس هند است که به سمت اروپا و یا آسیای جنوب شرق می‌رود، لذا گلوگاه اقتصادی کشورمان اینجاست و برای دنیا هم مهم است، زیرا بیش از یک سوم تجارت جهانی از این منطقه دریای عمان و شمال اقیانوس هند انجام می‌شود، بنابراین تئوری بازگشت به دریا منجر به استفاده از ظرفیت‌های دریایی خواهد شد.
 
 وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه در سفر رئیس جمهور به ترکیه ارتباط دریا محور مطرح شد، اظهار داشت: ارتباط غرب به شرق از طریق جمهوری اسلامی ایران، رفت و آمدها و داد و ستدها و بیشترین ارتباطات کشورهای منطقه از طریق دریا و مسیر دریای مدیترانه به خلیج فارس است و همان‌طور که ما در باب المندب مشغول تأمین امنیت هستیم، بنا به نیاز مأموریت خود را انجام می دهیم.
 
 فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: منطقه مأموریت ما مدار 10 درجه است و حضور در اقیانوس آرام، دریای مدیترانه، دریای سرخ و جنوب سریلانکا از جمله این منطقه بوده است.
 
  امیر سیاری گفت: ناوگروه سی‌ام ما در بندر دارالسلام تانزانیا پهلو گرفت و حضور در آب‌های آزاد را برای دفاع از منافع جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قواعد و مقررات بین المللی گسترش می دهیم.
 
  وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه ناوگروه سی‌ام نیروی دریایی ارتش پس از خارج شدن از تانزانیا به کدام طرف می‌رود، تصریح کرد: این بستگی به تدبیر فرماندهان دارد که به شمال و یا جنوب برود که در طول 24 الی 48 ساعت مشخص می‌شود.
 
  امیر سیاری تأکید کرد: با توجه به فرموده مقام معظم رهبری که کشور ما یک کشور دریایی است، اقتدار دریایی دارای مولفه‌هایی مانند داشتن سواحل، مناسب بودن سواحل، وسعت، شرایط فیزیکی، شرایط جوی موجود عمق آب در آن‌های است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به دیگر مولفه‌ةای اقتدار دریایی اشراه کرد و اظهار داشت: پیچیدگی‌های جمعیت در دریا که به سواحل غیر آشنا نباشند و همچنین به اهمیت دریا آگاه باشند، زیرا ایران سابقه چند صدسال حاکمیت در دریا و دریانوردی داشته است و خط‌مشی دولتمردان، یعنی اگر دولتی بخواهد می‌تواند از ظرفیت دریا استفاده کند تا به حال استعمار ما را از دریا دور کرده بود و ما غفلت کردیم.
 
 وی افزود: با توجه به تدابیر مقام معظم رهبری و توجه مسئولان لشکری و کشوری به این سواحل دریایی جلب شده و در شرایطی که همه منابع ما تابه‌حال در خشکی بوده، توجهات برای تأمین منابع به سمت دریا جلب شده است که امیدواریم با سرعت جهشی شاهد آبادانی در سواحل خود باشیم.
 
  فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: قدرت دریایی هر کشور دارای سه‌مولفه مهم ناوگان دریایی قوی برای تأمین امنیت، ناوگان تجاری قوی برای انجام امور حمل و نقل و علم و صنعت موجود در کشور در ارتباط با دریا است.
 
 وی افزود: اگر بتوانیم بنادر و کشتی‌های تجاری و جنگی را خوب بسازیم که توانایی همه این‌ها را داریم و رشته‌های دریایی در دانشگاه‌ها را توسعه داده و از مدارس تا بالاترین رده به آن اهمیت دهیم، قدرت دریایی قوی خواهیم داشت که نشان می دهد ملتی با علم و آگاهی و با دانش و سازنده هستیم تا برای توسعه دریامحور کشور تئوری بازگشت به دریا را تقویت کنیم.
 
 فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره اینکه چرا بندر جاسک به عنوان میزبان دومین همایش ملی توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران انتخاب‌شده، خاطرنشان کرد: ما این همایش را برای جلب توجه مسئولان به اهمیت این سواحل در جاسک برگزار خواهیم کرد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار