سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح جلسه امروز کمیسیون متبوعش از تصمیم قطعی ایران و 1+5 برای آغاز نگارش متن توافق جامع از فردا خبرداد.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، " سیدحسین نقوی حسینی" در تشریح جلسه عصر امروز یکشنبه(25 خرداد ماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: "عباس عراقچی" عضو ارشد تیم مذاکره کننده در کمیسیون حضور یافت تا گزارشی از مذاکرات اخیر هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران با اعضای 1+5 به طور دو جانبه ارائه کند.

وی ادامه داد: معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد که ما برای گفتگو با همه  اعضای 1+5 برنامه دو جانبه داریم و برنامه‌ها را نیز اجرا خواهیم کرد،‌ اگرچه مذاکرات با خانم اشتون به نمایندگی از طرف همه کشورهای 1+5 صورت می‌گیرد ولی مذاکرات دو جانبه کمک زیادی به پیشرفت کار می‌کند و در دور قبلی مذاکرات که اولین مذاکرات دو جانبه با آمریکایی‌ها بود نتایج خوبی حاصل شد.

نقوی حسینی با بیان اینکه عراقچی گفته است "‌هر دو طرف تصمیم قطعی دارند که از نشست فردا نگارش متن توافق آغاز شود" ادامه داد: عضو ارشد تیم مذاکره کننده تصریح کرد تردید داشتیم که طرف مقابل مصمم به دستیابی به توافق تا 30 تیر باشد اما در این مذاکره که قائم مقام وزارت خارجه آمریکا مسئول تیم آمریکایی بود آمریکایی‌ها اعلام کردند که ما مصمم هستیم تا در وقت شش ماهه یعنی 20 جولای توافق ها انجام شود زیرا شرایط بعد از 20 جولای را به نفع مذاکرات نمی‌دانند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: عضو ارشد تیم مذاکره کننده در ادامه تاکید کرده است در حال حاضر طرفین مصمم به دستیابی به توافق هستند ولی هر طرف در پی توافق خوب از دیدگاه خودشان هستند. از نظر محتوایی البته رسیدن به نکات مشترک سخت است و هنوز پیشرفت خاصی صورت نگرفته ولی مواضع طرفین کاملا شفاف شده،‌ خطوط قرمز طرفین مشخص شده ولی تصمیم گیری در مورد هیچ موضوعی صورت نگرفته است.

وی افزود: عراقچی گفت که اگر تا 20 جولای به توافق نهایی نرسیم باید روی تمدید و شرایط ادامه تمدید بحث کنیم و در موضوعاتی مثل میزان غنی سازی، تعداد و نوع و نسل سانتریفیوژها، آب سنگین اراک، حدود و کیفیت تحقیقات هسته‌ای، نحوه و زمان لغو تحریم‌ها دو طرف به نقطه مشترکی نرسیده اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: عراقچی همچنین اشاره کرد که تا اینجا مذاکرات راه گشایی‌های زیادی داشته است برون رفت‌های اقتصادی ایجاد کرده و 1+5 تاکنون به کلیه تعهداتشان عمل کرده است و تحریم‌های جدیدی هم ایجاد نشده است.

نقوی حسینی در ادامه به بحث نمایندگان در خصوص عدم اجرای توافقات ژنو از سوی 1+5 اشاره و خاطرنشان کرد:  با توجه به اظهارات ضد و نقیضی که توسط دستگاه‌های مختلف مبنی بر برداشتن تحریم‌ها مطرح شده، کمیسیون امنیت ملی قصد دارد سه شنبه هفته آینده(3 خرداد ماه) جلسه‌ای با حضور دستگاه‌ها و شرکت‌هایی که قرار بوده تحریم‌هایشان برداشته شود و همچنین با حضور نمایندگان تیم مذاکره کننده برگزار کند.

پایان پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار