بیست و چهارمین نمایشگاه صنایع دستی که در تهران در حال برگزاری است میزبان هنرمندان 7کشور خارجی است که فرصت مغتنمی برای تبادلات فرهنگی ایرانیان با کشورهای مهم منطقه است.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگا خبرنگاران؛ کشورهای مهم منطقه که در حوزه صنایع دستی دارای رشته های متنوع و پرطرفداری در دنیا محسوب می شوند در نمایشگاه بین المللی صنایع دستی امسال میهمان هنرمندان ایرانی هستند.

اهمیت نمایشگاه بین المللی صنایع دستی از منظر تعاملات اقتصادی و فرهنگی میان کشورهای منطقه آن اندازه زیاد بوده است که در مراسم افتتاحیه و بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی در روز بیستم خرداد، بالغ بر 32 سفیر و کاردار فرهنگی از کشورهای مختلف در سالن اجلاس سران حضور پیدا کرده و روز جهانی صنایع دستی را جشن گرفتند.

به این مناسبت سری به غرفه های خارجی در نمایشگاه صنایع دستی زدیم و پای سخن هنرمندان میهمان‌مان نشستیم. بنا به گفته هنرمندان تركیه، امسال سومین باری است كه ترک‌ها در ایران نمایشگاه ابر و باد برگزار می‎كنند.

«مصطفی اركانی» هنرمند پیشکسوت رشته ابر و باد ترکیه با اشاره به اینکه ایرانیان از نظر صنایع چوبی بسیار قوی‎تر و بهتر از هنرمندان ترکیه تولید می کنند گفت: قدمت هنر ابر و باد تركیه تقریبا به 1500 سال پیشباز می گردد.

كمی جلوتر به غرفه پررنگ و لعاب و پر زرق و برق چشم بادمی‌های چینی رسیدم. یكی از آنها که به سختی به زبان انگلیسی صحبت می کرد از نداشتن مترجم، و سختی ارتباط برقرار كردن با مردم ناخشنود بود. اما همسایه فارسی زبانمان افغانستان از این نظر مشکلی احساس نمی کند. «صدیقه تمسكی» كه فعالیت اصلی‎اش  تولید پارچه‌های ابریشمی است، صنایع دستی و قدیمی كشورش را كه بسیاری از زنان افغان در آن تبحر دارند را سوزن دوزی، خامك دوزی و آینه دوزی عنوان كرد.

غرفه داران كشور ازبكستان هم كه همانند مینیاتورهای ظریف و خوش رنگشان، خود نیز مؤدبانه از مردم استقبال كردند و یكی از آنها به زبان انگلیسی و بسیار متواضعانه مینیاتور اصفهان را غنی‎تر و جالب‌تر از كشور خودش توصیف كرد.

در میان 7 کشور شرکت کننده در نمایشگاه امسال، کشورهای ازبکستان، افغانستان، ترکیه و پاکستان عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) هستند و نمایشگاه بیست و چهارم از این حیث نمایشگاه صنایع دستی کشورهای عضو اکو نیز محسوب می‌شود.

در این بین دو کشور هند و چین نیز به عنوان بزرگترین کشورهای صادر کننده صنایع دستی دنیا و کشور عراق به عنوان یکی از کشورهای حوزه جاده ابریشم نیز در این نمایشگاه به عرضه محصولات صنایع دستی خود می پردازند.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.