به گزارش دریچه فناوری اطلاعات؛ دنیای امروز تشنه تکنولوژی و فناوریهای روز است و همین موضوع باعث شده تا بازار تلفن های هوشمند و ابزارهای فناوری بیشتر از همه بازارها مورد توجه قرار گیرد. اکثر لوازم همراه مطرح با برندهای جهانی در کشورمان، پشت ویترینهای فروشگاه ها و مراکز خرید لوازم کامپیوتری خودنمایی میکنند. مردم و خصوصاً قشر جوان جامعه هم تمایل بسیاری به استفاده از این نوع ابزار هوشمند دارند.
جالب است بدانید در کشور ما ضریب نفوذ تلفن همراه بیش از ۱۰۰ درصد محاسبه می شود یعنی بعد از خوراک موضوع مورد توجه مردم تلفن همراه شده است.
اما جالب است که بدانید حدود ۹۰ درصد از گوشیهای موجود در بازار ایران قاچاق هستند!!! و فقط مقدار ناچیزی از گوشیهایی که در کشورمان به فروش رفته اند از مبادی رسمی است!!!
البته منظور ما از قاچاق حتما ورود غیر قانونی نیست در برخی موارد کالاهایی حتی با مجوز های لازم وارد کشور می شوند اما این نکته قابل ذکر است که با وجود نمایندگی های رسمی در ایران اسم آن همان قاچاق است.
حال سوال اینجاست که چرا بازاری با این ابعاد گسترده یک مرکز مستقل برای کنترول ندارد؟؟
از قاچاق که بگذریم، گارانتی در بازار ایران موضوعی مبهم دارد. گارانتی عموما ضمانتی است از طرف فروشنده محصول که در آن میزان کیفیت یا عملکرد آن محصول تضمین شده ومشخص شده تحت چه شرایطی آن کالا می تواند بازگشت داده شده، تعویض و یا تعمیر شود. معمولا این تضمین به عنوان فرم مخصوصی تحت عنوان گارانتی و یا وارانتی همراه با محصول خریداری شده تحویل داده می شود.
البته دربرخی موارد طبق قانون، گارانتی برحسب ادعای کارخانه سازنده در مورد محصول آن قرار داده می شود، مانند ادعاهایی که درتبلیغات تلویزیونی برای معرفی محصولی مطرح می شوند و باید این ادعاها کاملا مطابق کالای ارائه شده در بازار باشند. معمولا سند گارانتی به خریدار این تضمین را می دهد که محصول خریداری شده کیفیت خوبی داشته وکمبودی ازنظر "مواد سازنده و طرز کار” نخواهد داشت.
برخی محصولات، گارانتی تعمیر یا تعویض برای چند ماه، چند سال و یا مادام العمر دارند. در تئوری، خریدار می تواند محصول را برای تعمیر برای فروشنده بفرستد، اما بسیاری از فروشگاه هایی که این محصولات را به فروش میرسانند وحتی بعضی از شرکت های ارائه دهنده، امکانات تعمیرکالا را ندارند. از این رو مراکزی تحت نظارت کمپانی سازنده در هر کشور دایر می شود که وظیفه آن خدمات پس از فروش کالا است اما وارانتی استفاده پیچیده تری دارد. Warranty یا وارانتی شباهت زیادی به گارانتی دارد اما معمولاً در بازه های زمانی بیشتر از آن استفاده می شود و در آن راه برگشت از تصمیم خرید برای مشتری باز نیست. وارانتی قولی است که معمولاً بین تولید کننده و مصرف کننده گذاشته می شود و فروشنده از طرف تولید کننده تاکید می کند که محصول او در مدت زمان مشخص که معمولاً از دوره گارانتی بیشتر است با همان مشخصات اولیه کار می کند.
تولید کننده معمولاً در مدت زمان وارانتی در صورت بروز مشکل برای محصول هزینه تعمیر یا تعویض قطعات را به عهده می گیرد و به این طریق به مصرف کننده اطمینان می دهد که در طول مدت وارانتی نیازی به انجام هزینه تعمیرات ندارد.
به تفاوت گارانتی و وارنتی دقت کنید که شما در مدت گارانتی می توانید به اصل پول خود برسید اما در مدت وارانتی خیر. دقت کنید که خدماتی مانند وارانتی یا گارانتی هر دو به دلخواه تولید کننده یا حتی در پاره ای موارد به دلخواه فروشنده برای جلب بیشتر رضایت مشتری می باشد که ارائه می شود و در واقع الزامی در ارائه آنها وجود ندارد.
اما در ایران موضوع گارانتی و وارانتی در بیشتر مواقع نادیده گرفته می شود چرا که برخی فروشندگان کالا برای فروش جنس قاچاق خود گارانتی را تکذیب می کنند و یا برخی محصول را خود گارانتی می کنند و یا برخی دیگر بزرگ ترین جنایت ممکن را انجام می دهند و آن هم ارائه گارانتی قلابی با قیمتی بسیار بالاتر به مشتری!!! البته موضوع دیگری هم باب شده با نام بیمه که آن هم شرایط خاص به خود را دارد. یعنی آن زمان که محصول از شرایط گارانتی خارج می شود شرکت های بیمه گزار به کمک خریداران می آیند . تکرار می کنیم زمانی که محصول از (گارانتی) خارج می شود.
اغلب خریداران میگویند صرف پول بابت گارانتی بیجاست و علاوه بر موارد ابطال گارانتی، شرایطی همچون اشکالات باتری، ضعف آنتن و یا معیوب بودن نرم افزارها که از کارکردهای اصلی گوشی است شامل گارانتی نمیشود، اما عده ای هم هستند که با توجه به موضوع قاچاق که در بالا به آن اشاره کردیم به سمت خرید محصولات با گارانتی معتبر می روند تا در صورت بروز مشکل از گارانتی استفاده کنند. حسن اطمینان این است که شما می دانید محصول را از کجا خریده اید و حمایت چه مجموعه ای پشت سر شماست و پس از خراب شدن و یا حتی خارج شدن محصول از گرانتی می توانید کالای خود را با خیالی آسوده تعمیر کنید.با نگاهی به گارانتی در کشورهای توسعه یافته در می یا بیم، تولید کنندگان برای جلب مشتری، رضایت و حمایت از آنان اقدام به ارائه گارانتی برای خدمات پس از فروش هر چه بهتر میکنند. اما اکثر مردم ایران ابراز ناراحتی از بی توجهی مراکز گارانتی دارند.
حال سوال اینجاست که آیا این مراکز واقعاً مورد تایید کمپانی اصلی هستند یا صرفا جهت فروش کالا، اسمی به نام شرکت ارایه دهند گارانتی را یدک می کشند.
این موضوع همچنان در دریچه مورد بررسی قرار دارد و اگر نقطه نظری دارید مارا یاری فرمایید
گزارش از: حسین عالیان