یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مرجعیت دینی عراق اکنون جایگاه بسیار قدرتمندی در بین مردم دارد و با دعوت از مردم برای مقابله با نیروهای داعش طبیعتا یک سد محکم در برابر اقدامات این گروهک تروریستی ایجاد می‌شود.

"جعفر قنادباشی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در مورد بحران کنونی عراق گفت: متأسفانه ارتش عراق به دلیل مشکلات باقی مانده از دوران صدام(دیکتاتور سابق این کشور) و مشکلاتی که کشورهای مرتجع منطقه در این کشور پدید آورده‌اند کاملا سازماندهی نشده است. 

وی تصریح کرد: در ارتش عراق عناصری از بعثی‌ها و یا عناصر نفوذی از داعش حضور داشته‌اند که این یکی از دلایل مهمی است که زمینه‌ساز عقب‌نشینی اولیه ارتش عراق در برابر حمله و واگذار کردن بعضی از پایگاه‌هایشان به گروه تروریستی داعش بوده است. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: تبلیغات بسیار پرحجمی، حرکات مسلحانه داعش را پشتیبانی و حمایت می‌کند از همین رو داعش تنها در عرصه نظامی فعالیت مسلحانه انجام نمی‌دهد بلکه گروه‌هایی که سلاح‌های پیشرفته خود را در اختیار این گروهک تروریستی قرار می‌دهند تلاش دارند با تبلیغات، رعب و وحشت در میان مردم را افزایش داده تا داعش بتواند به پیروزی برسد به همین منظور این گروهک تروریستی با ابزارهای جنگی پیشرفته و تبلیغات وسیع وارد شهرها می‌شود.

قناد‌باشی در رابطه با موضع کردها در برابر داعش و دولت عراق اظهار داشت: تجربه نشان داده است که کردها به رغم تمامی توطئه‌هایی که غربی‌ها برای تفرقه افکنی و جدایی آن‌ها از اعراب انجام می‌دهند از خود حرکات مستقل و تحسین برانگیزی نشان داده‌اند و همانطور که شاهد هستیم کردها از ورود داعش به مناطق کردنشین ممانعت کرده‌اند.

وی افزود: اکنون یکی از ارکان اصلی مقاومت در برابر داعش را کردها تشکیل می‌دهند و با توجه به شواهد می‌توان حدس زد که در آینده هم کردها علی‌رغم گرایش‌های ملی گرایانه و استقلال طلبانه خود تسلیم توطئه‌ها و عناصر افراطی نمی‌شوند و در واقع با این گروه‌ها که از جانب غرب و دولت‌های مرتجع منطقه حمایت می‌شوند مقابله خواهند کرد. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه مرجعیت عراق در میان مردم این کشور نفوذ بسیار زیادی دارد، گفت: زمانی که آمریکایی‌ها وارد عراق شدند ما شاهد بودیم که مرجعیت دینی از عراق صیانت و در واقع زمینه خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را فراهم کرد و باعث شد حکومتی دموکراتیک در عراق حاکم شود.
 
قنادباشی تاکید کرد: مرجعیت دینی عراق اکنون جایگاه بسیار زیادی در بین مردم دارد و با دعوت مردم به مقابله با نیروهای داعش طبیعتا یک سد محکم در برابر اقدامات داعش ایجاد می‌شود از جمله این اقدامات می‌توان به حکم آیت‌الله سیستانی و احکامی که از سوی علمای اهل سنت برای مقابله با این گروه تروریستی صادر شده، اشاره کرد.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: مرجعیت به دلیل نفوذ بین توده‌های مردم جایگاه بسیار قدرتمندی در مناسبات سیاسی و نظامی داخل عراق دارد و از همین رو می‌تواند از تمام لحاظ چه اقتصادی و چه انسانی برای مقابله با این گروهک تروریستی کمک کند. 

انتهای پیام/  
 
برچسب ها: داعش ، عراق ، مرجعیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار