معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست کشور گفت: تمام مدارک آلوده بودن بنزین پتروشیمی را به مجلس ارائه کرده ایم، نمایندگان مجلس باید از سلامت مردم حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار محیط زیست باشگاه خبرنگاران ، متصدی معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست کشور در نشست خبری پیش از ظهر امروز گفت: در ماه‌های گذشته اتفاقات بسیار خوبی در سازمان محیط زیست اتفاق افتاده و مباحث خوبی در این حوزه دنبال کرده‌ایم، امروز که قانون ارزیابی و اثرات زیست محیطی لایه خاک و لایه هوای پاک در دستور کار دولت و مجلس داده‌ایم که امیدواریم دریکی دو ماه آینده تصویب شود.

وی ادامه داد: مصوبات زیادی در زمینه محیط زیست داریم که با توجه به نگاه حمایتی دولت و التزامی‌ که در دستگاه‌ها وجود دارد قابل تقدیراست.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست کشور گفت: درزمینه کاهش آلودگی هوای شهرها مصوبه بسیار خوبی داریم که شامل 9 محوراصلی و 35 فعالیت است که امیدواریم با اشاره به این مصوبه توسط دستگاه‌های اجرایی به کاهش آلودگی هوا برسیم و پیش بینی ما این است که در 5 سال آینده ودر بعضی مواقع طی سه سال آینده به نتایج خوبی برسیم.

وی با اشاره به اینکه اول شهریور آخرین مهلت خودروسازان است اضافه کرد : آخرین مهلتی که به خودروسازان برای تولید خودرو با استاندارد یورو 4 داده شده بود ابتدای تیر ماه بود که بنابر مصوبه دولت به 1/6/93 موکول شد ، این در حالی است که تا به امروز کلیه خودروهای تولیدی از نظر میزان خروجی آلایندگی از اگزوزشان به یورو 4 رسیده اند اما در بعضی از موارد هنوز یورو 2 هستند. امکان دارد زودتر از مهلت زمانی که دولت اعلام کرده خودروها مجهز به استاندارد یورو 4 شوند.

وی همچنین با اشاره به کاهش سن  معاینه فنی به دوسال گفت: در این زمینه تاکنون مذاکرات زیادی با مجلس داشته ایم همچنین با کمیسیون‌های  محیط زیست و کشاورزی مجلس هماهنگی‌هایی صورت گرفته ضمن اینکه در لایحه هوای پاک نیز این موضوع دیده شده ودر آنجا اصلاح شده و با تصویب این لایحه سن معاینه فنی از 5 سال به 2 سال کاهش می‌یابد.

**** درهیچ جای دنیا بنزینی به نام بنزین پتروشیمی وجود ندارد

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست کشور گفت: ورود بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت به اواسط سال 89 برمی‌گردد طبق اعلامیه‌های ایمنی میزان بنزن حاصل از بنزین پتروشیمی به شیوه استخراج پیرولیز بین 40 تا 50 درصد است ودر ریفورمیت بین 2 تا 10 درصد است این در حالی است که بنزینی که سال 89 در پتروشیمی تولید شد حاصل استخراج پیرولید بوده است و طبق آمار یک سال قبل از تولید این بنزین ما 32 روز هوای پاک داشتیم و اما بعد از تولید و توزیع بنزین پتروشیمی روزهای پاک کاهش پیدا کرد.

متصدی ادامه داد: ما در سال 89 بعد از تولید بنزین پتروشیمی 14 روز هوای پاک داشتیم واین تعداد در سال های 90،91و92 به سه روز در سال کاهش پیدا کرد واین نشان می‌دهد که یک تغییری در سوخت خودروها ایجاد شده واز طرف دیگر اندازه گیری ها درخصوص ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون که عامل اصلی آلودگی هوا است نشان می‌دهد که بازهم مشکل از سوخت بوده است. ضمن اینکه میزان آروماتیک وبنزن که در بنزین پتروشیمی بالا است باعث افزایش غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه براینکه مدارک رسمی سازمان درخصوص آلوده بودن این بنزین موجود است یکی از آزمایشگاه‌های معتمد هم با کمک دانشگاه شهید بهشتی میزان غلظت بنزن و آرومایتک را بررسی کرده که مشخص شد میزان بنزن موجود در هوا در سال 88، 900ppd در حالی که میزان استاندارد 1.5 ppd بوده ودر سال 91 میزان به 300تا 360 ppd کاهش پیدا کرده است و سال‌های بعد که بنزین از نوع ریفرمیت شده میزان بنزن کاهش یافته است.

* حذف کامل بنزین پتروشیمی

متصدی گفت: خوشبختانه با پیگیریهای سازمان محیط زیست درحال حاضر حتی یک قطره هم بنزی پتروشیمی به سوخت کشور اضافه نمی‌شود چرا که سلامتی مردم مهم‌تر از سوخت است.

وی  اضافه کرد: همچنین در زمینه اندازه گیری، مدیریت وپایش کود و سم در محصولات غذایی که ارتباط مستقیمی با آلایندگی منابع آبی و خاکی دارند اقداماتی انجام شده است.

متصدی ادامه  داد: سازمان محیط زیست موظف شده تا هر 3ماه یک بار گزارشی از پایش سوخت به مردم و دولت ارائه کند که اولین مرحله آن در مرداد ماه  امسال ارائه می‌شود.

متصدی اظهار داشت: خوشبختانه با توزیع سوخت یورو4 میزان بنزن و آروماتیک کمتر از استاندارد تعیین شده یورو4 است به طوری که در سال‌های گذشته این میزان 7 برابر حد مجاز بوده  است.

وی ادامه داد‌: طبق اندازه گیری که در سال گذشته انجام شده میزان بنزن به زیر 1 درصد و آروماتیک به 24 درصد یعنی کمتر از استاندارد رسیده است.

معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به برنامه زمان‌بندی توزیع سوخت یورو4 اظهار داشت: طبق قول وزارت نفت توزیع سوخت یورو4 از 1/5/93 در تبریز و از 1/7/93 در اصفهان و شیراز و از 1/9/93 در مشهد و اهواز آغاز خواهد شد و این امکان وجود دارد که زودتر از زمان تعین شده توزیع شود. ضمن این‌که در حال حاضر در اراک، تهران و البرز بنزین با استاندارد یورو4 و گازوئیل پایین‌تر از 50 ppm توزیع می‌شود.
 
* آلایندگی بنزین پترو شیمی محرض است/ تنها یک نفر جریان سازی می‌کند
 
معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با بیان این مطلب که کلیه مدارک آلوده بودن بنزین را به مجلس ارائه داده ایم گفت: طبق وظیفه سازمان ما مسئول اندازه‌گیری غلظت آلایندگی سمی و خطرناک در هوا و اندازه گیری الاینده‌های موجود در سوختی که توزیع می‌شود هستیم و در این 2 مورد تمام اطلاعات جمع‌آوری شده و به مجلس ارائه شده این در حالی است که فرآیند پتروشیمی مشخص و واضح است که چه چیزی وارد  می‌شود و خروجی آن چیست ، این  درحالی است  که هیچ پتروشیمی وجود ندارد که بنزین پیرولیز تولید کنند و 50 درصد آن بنزین نباشد. ضمن این‌که مابقی آن را تولوئن و زایلن تشکیل می‌دهند.

وی ادمه داد: من انتظار دارم مجلس به جای این‌که به برخی از مواردی که راه گشا نیست توجه  کند به میزان بنزن موجود در هوا نگاه کند چیزی که حیات مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.  
 
*پیشبینی طوفان ارتباطی با محیط زیست ندارد  
 
معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست گفت: سازمان هواشناسی با پیشرفته‌ترین امکانات فعالیت می‌کند و این که اعلام کرده نمی‌توانسته طوفان را پیش بینی کنند در بعضی مواقع امکان دارد چرا که به یک‌باره سرعت باد افزایش می‌یابد.

متصدی ادامه داد: پیش بینی طوفان به ما مربوط نمی‌شود ما فقط می‌توانیم در بحث گرد و غبار ورود پیدا کنیم و این طوفان باعث شد روزهای ناسالم افزایش پیدا کند.
 
*افزایش مدت زمان تأثیر پذیری از امواج سبب سرطان می‌شود

وی با بیان این مطلب که  امواج رادیوی احتمال سرطان‌زایی دارد، اضافه کرد: اگر این امواج در مدت زمان زیادی با مردم تماس داشته باشد اثر سرطان‌زایی دارد و پیشنهادی که وزارت ارتباطات داده ایم در خصوص کاهش میزان قرار گیری در معرض تشعشعات است که امیدواریم به صفر برسد.
 
*اعلام برنامه وزارت صنایع برای جایگزینی موتور سیکلت‌های برقی
 
معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست گفت: طبق مصوبه 10/2/93 وزارت صنایع موظف شده تا صرف شش ماه آینده برنامه خود را جهت جایگزینی موتور سیکلت‌های برقی اجرا کند که امیدواریم در مدت زمان تعیین شده عملیاتی شود.
 
*رد 47 پروژه عمرانی به دلیل نداشتن ارزیابی زیست محیطی  
 
معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به مردود شدن 25 درصد از طرح ها به دلیل تخریب محیط زیست گفت: تا امروز بیش از 92 جلسه در زمینه طرح‌های توسعه استانی تشکیل شده و به تبع آن جلساتی در سازمان مرکزی انجام شد. تا بتوانیم یک تصمیم درست بگیریم البته در بعضی مواقع بعضی از این پروژه‌ها مردود می‌شود.

متصدی افزود: 145 طرح بررسی شده که از این تعداد 23 تا 25 درصد به دلیل این‌که باعث تخریب محیط زیست می‌شوند مردود اعلام شده ‌اند. این در حالی است که در گذشته شاید یک درصد از پروژه‌ها مردود می‌شدند. وی با اشاره به تکمیل شبکه پایش گرد و غبار ادامه داد:‌55 ایستگاه در سال گذشته خریداری شده و مراحل نصب را طی می کند که امیدواریم تا پایان امسال شبکه پایش زمینی در 23 استانی که تحت تأثیر گرد و غبار قرار می‌گیرد تکمیل شود.

وی ادامه  داد: همچنین در تلاش هستیم وضعیت گرد و غبار و هشدار ماهوار‌ه‌ای امسال فعال شود و نیازهای مانیتوری تکمیل شود. 

وی گفت: همچنین ساماندهی پسماندهای استان‌های شمالی در دستور کار  است که در همین راستا طی یکی دو هفته آینده تفاهمنامه‌ای بین سازمان و سازمان شهرداری ها امضا خواهد شد. ضمن این‌که برای ساماندهی پسماندهای بیمارستانی با چند کشور مذاکره کرده‌ایم.

متصدی ادامه داد: سیستم اتوکلاو که هم ا کنون بیمارستان‌ها از آن استفاده می‌کنند تنها پسماندها را بی‌خطر کرده و امکان دفع ندارد پیگیری می‌کنیم که در قالب یک سیستم امحا و مجزا از شبکه شهری امحا و دفع شوند.
 
همچنین در ادامه مدیر کل دفتر ارزیابی زیست محیطی با اشاره به تدوین ضوابط استقرار صنایع یادآور شد: گروه‌های صنعتی به 7 رده تقسیم شده‌اند که به نسبت فاصله آن‌ها از مناطق مسکونی و جاده‌ها تعریف شده است. و در رده 7 که بالاترین رده است باید بیشترین فاصله رعایت شود.

جلال‌وندی ادامه داد:‌ 51 پروژه در رده هفتم است که باید ارزیابی زیست محیطی شود اما در دولت گذشته که بیشتر پروژه‌ها هم سدسازی بوده است بدون دریافت ارزیابی زیست محیطی شکل اجرایی به خود گرفته و از 5 تا 100 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند که ما امروز در حال پیگیری آن‌ها هستیم.
 
وی خاطرنشان کرد: مشکل امروز ما پروژه‌هایی است که بدون اخذ ارزیابی زیست محیطی شکل گرفته و یکی از اهداف ما بازنگری ضوابط استقرار صنایع است که بخشی از آن انجام شده است.

انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۳۷ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
من شهرستان بنزین زدم تقریبا دو برابر تهران رفت؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
United Arab Emirates
رضا
۲۱:۵۸ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
مسولین محترم تعرفه خودرو را صفر کنید دست از چونه زدن با این فرغون سازها بردارید اینقدر به ملت عزیزمان ضرر جانی و مالی نزنید
Iran (Islamic Republic of)
بی آشیانه
۱۸:۴۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
شک نکنید هیچی نمیشه
فوقش بازم تمدیدش میکنه مثل هر بار...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
بابا این کارو نکنید اگه راست میگید جلوی پمپ بنزین ها رو بگیرید که آب نریزن تو باک سوختشون بعدش هم تهران هم که پایتخته جایگاه سوخت بنزین یورو4 نداره بابا نکنید یه کم عادلانه فکر کنید اینجوری حق استان های محرم زایع میشه تازه اونوقت هم ماشیناشون یورو4هست هم جایگاه سوخت یورو4 ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۵۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
به چه قیمتی و چرا باید با سلامتی مردم بازی کنند؟
پس انسانیت چی میشه، مسلمانی که پیشکششون
بعضی وقتا بدجوری دوسدارم دست انتقام خدارو ببینم
خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
پیروز
۱۵:۳۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
خطاب به خودرو سازان و تولیدکنندگان بنزین نامرغوب:
به فرموده اقامون حسین ع اگر دین ندارید آزادمرد باشید(یه ذره به فکر مردم باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
چرا اسم یک نفر را اعلام نمیکنید هر کسی که میخاد باشه تا مردم بدونند کی بهشون خیانت میکنه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۱۷ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
به چه قیمتی و چرا باید با سلامتی مردم بازی کنند؟
پس انسانیت چی میشه، مسلمانی که پیشکششون
بعضی وقتا بدجوری دوسدارم دست انتقام خدارو ببینم
خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
آقا یک لیتر بنزین بگیرید 24 ساعت نگهش دارید ببینید چه رنگی میشه!؟
این بنزین ها خیانت به مردمه... .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
خدا نگذردازکسانی که بهرشکلی برای منافع خود سم توی بدن فرزندانمان می کنند
آخرین اخبار