موسوی گفت: 50 طرح کشاورزی به مناسبت هفته جهاد رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد موسوی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نشست خبری امروز یک شنبه که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شده بود،‌اظهار داشت: 50 طرح در هفته جهاد کشاورزی افتتاح می شود.
 
وی افزود: این طرح‌ها با 313 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری افتتاح می‌شود که 41 درصد از این میزان سهم دولت، 27 درصد سهم تسهیلات بانکی بوده و32 درصد آورده جریان این طرح است.
 
موسوی اضافه کرد: این طرح‌ها شامل سه مرغداری، پنج دامداری (به ظرفیت حدود 100 رأس)، دو واحد پرورش ماهی، سه واحد گلخانه (با ظرفیت 21 هزار متر مربع) ، 605 هکتار آبیاری تحت فشار،‌چندین کیلومتر انتقال آب، 20 هزار تن صنایع تبدیلی و گازسوز کردن 150 واحد تولیدی است.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه میزان بارندگی در سال زراعی جاری در مقایسه با ساال گذشته بین 20 تا 30 درصد کاهش یافته است، گفت: از سوی دیگر به دلیل ارجحیت تامین آب شرب به کشاورزی از سال 40 تاکنون با احداث سدهای کرج، لتیان و غیره میزان در اختیار بخش کشاورزی از 2 میلیارد و 880 میلیون متر مکعب در سال 40 به یک میلیارد و 510 میلیون کاهش یافته است.
 
موسوی افزود: بحث تامین، تخصیص و ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی استان با مشارکت سازمان جهاد کشاوری تهران، شرکت آب منطقه‌ای،‌شرکت آب و فاضلاب و با حمایت استانداری هم‌اکنون در شرف نهایی شدن است تا به وزارت جهاد،‌ وزارت نیرو و شورای آب ارائه شود.

اقدامات سازمان جهاد استان تهران برای ارتقا بهره وری آب

رئیس سازمان جهاد استان تهران با بیان اینکه مسئولیت تأمین و انتقال آب تا مزرعه بر عهده وزارت نیرو و مدیریت آن در مزرعه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است افزود: برای ارتقاء بهره‌وری آب اقدامات زیادی انجام گرفته که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-    34 هزار هکتار آبیاری تحت فشار

-    لایه روبی مرمت و احیای 156 رشته قنات

-    بیش از 2 هزار کیلومتر انتقال آب و لوله‌گذاری

-    30 هزار هکتار تغییر سیستم‌های کشت باز به سیستم‌های گلخانه‌ای و بسته

-    اجرای 45 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی 

وی ادامه داد: از مجموعه اقداماتی که توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شده در مجموع 331 میلیون مترمکعب در سال صرفه‌جویی مصرف آب را در بخش کشاورزی عملیاتی کردیم.
 
اجرای آبیاری تحت فشار در تهران

موسوی افزود: یکی از اقدامات اساسی ما در سال 93 اجرای 10 هزار هکتار آبیاری تحت فشار است که این طرح با حمایت وزیر جهاد کشاورزی و استاندار تهران به اجرا در می‌آید.
 
وی ادامه داد: 40 درصد اعتبار این طرح از طریق منابع استانی و 60 درصد باقی از طریق منابع ملی وزارت جهاد تأمین می‌شود.
 
موسوی افزود: ما به ازای هر هکتار آبیاری قطره‌ای 56 میلیون ریال، به ازای هر هکتار آبیاری بارانی 40 میلیون ریال و به ازای هر هکتار آبیاری کم فشار 30 میلیون ریال کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم.
 
رییس سازمان کشاورزی استان تهران با بیان اینکه 211 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی در استان تهران وجود دارد گفت: 152 هزار هکتار از این اراضی، زراعی است. 

میزان اراضی تحت آبیاری با آب ناسالم تا پایان سال به صفر می رسد
 
موسوی با اشاره به اینکه از 152 هزار هکتار اراضی زراعی 22 هزار هکتار زیر کشت سبزی و صیفی است افزود: 741 هکتار از این اراضی با مخلوط آب سالم و ناسالم آبیاری می‌شد  (سهم آب فاضلاب در این میان بین 15 تا 35 درصد متغییر بوده) که این میزان در حال حاضر به کمتر از 90 هکتار رسیده و تا پایان سال به صفر می رسد.
 
وی ادامه داد: اقدامات گسترده‌ای طی سال‌های گذشته در این زمینه انجام شده و از آنجا که مقوله تأمین آب، کنترل سلامت آن و تولید محصول سالم طبق قانون به دستگاه‌های متعدد مربوط می‌شود این طرح نیز با همکاری همه دستگاه‌های مسئول اجرا شده است.
 
موسوی افزود: از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به شرکت آب منطقه‌ای تهران،‌اداره کل محیط زیست، شبکه بهداشت و درمان،‌سازمان جهاد کشاورزی، دستگاه قضایی و فرمانداری شهرستان‌های مربوطه اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: خلاصه اقداماتی که این دستگاه‌ها انجام داده‌اند به شرح زیر است:

-    بررسی میدانی و شناسایی اراضی، تهیه شناسنامه و پایش مستمر مزارع سبزی‌کاری آب و فاضلاب

-    اقدامات آموزشی، ترویجی، توجیهی و توانمندسازی به ظرفیت 2250 نفر و نمونه‌گیری و آنالیز نمونه‌های آب، خاک و سبزیجات تولیدی در مزارع هدف 

-    ابلاغ 360 مورد  اخطار شفاهی و ابلاغیه کتبی به کشاورزان خاطی، کارگاههای صنفی و آلوده کننده آب کشاورزی 

-    تغییر نوع کشت 450 هکتار سبزی‌کاری به کشت محصولات کشاورزی غیر تازه خوری مانند نباتات علوفه‌ای 

-    جداسازی آب‌های سالم و فاضلاب،‌تأمین آب سالم و خروج از آبیاری با فاضلاب در سطح 376 هکتار سبزی‌کاری با احداث 5 کیلومتر کانال، لوله‌گذاری و یک کیلومتر پوشش کانال‌های فاضلاب بر

-    تخریب 25 هکتار سبزی‌کاری با آبهای نامتعارف

-    جمع آوری 21 موتور پمپ از روی رودخانه‌ها و کانال فاضلاب

-    پلمپ 27 واحد صنفی آلاینده

-    معرفی 28 کشاورز خاطی به دستگاه قضایی، که علی‌رغم همه فعالیت‌های آموزشی، ترویجی و حمایتی اصرار بر کشت سبزی با فاضلاب داشتند.

کشت کلزا در تهران، برای نخستین بار


رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان اینکه تاکنون 15 هزار تن گندم از کشاورزان این استان خریداری شده است گفت: برای نخستین بار در استان تهران کشت کلزا به عنوان یکی از محصولات مهم تکمیل کننده تناوب زراعی غلات انجام شده است.
 
موسوی افزود: بیش از 200 تن کلزا نیز از کشاورزان خریداری شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه خسارت سرمازدگی و تگرگ به باغات استان 395 میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: در مورد خسارات ناشی از طوفان هنوز برآوردی انجام نشده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: جهاد ، کشاورزی ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار