تاكنون بيش از يك هزار فيلم كوتاه خارجي از 74 كشور جهان، به دبيرخانه سي و يكمين جشنواره بين ‌المللي فيلم كوتاه تهران رسيده است.

به گزارش  حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران، «حسن دزواره» مشاورمديرعامل در اموربين‌الملل جشنواره فيلم كوتاه تهران با اعلام خبر اشاره شده، گفت: كمتر از يك ماه است كه فعاليت بخش بين ‌الملل جشنواره آغاز شده كه در اين مدت با اقبال خوبي از سوي فيلمسازان سراسرجهان رو به رو شده ‌ايم. بر اساس آمارهاي موجود تاكنون يك هزار و 349 درخواست حضور در جشنواره به ما ارايه شده كه از اين ميان، يك هزار و 186 فيلم را دريافت كرده ايم.

دزواره با اشاره به اينكه كشور فرانسه ركورد دار متقاضي حضور در بخش بين الملل جشنواره سي و يكم فيلم كوتاه تهران است، ادامه داد: فرانسه با 245 فيلم، در مقايسه با ديگر كشورها بيشترين توليدات خود را براي حضور در جشنواره فيلم كوتاه فرستاده است.

شناخت سازمان‌ها و انجمن هاي فعال در معرفي آثار به جشنواره هاي جهاني، ارتباط مستمر و موثر ساليانه با مراكز توليد، توزيع و بازاريابي فيلم كوتاه در جهان و همچنين هنرمندان اين حوزه و تعامل با جشنواره هاي مختلف و مديران آن ها در جهت حضور هنرمندان و آثار، از جمله اين ظرفيت، ظرفيت‌هايي است كه بخشي از آن ها طي چند سال اخير منفعل شده بودند و ما تلاش كرديم ارتباطات را برقرار و به رونق بخش بين الملل جشنواره فيلم كوتاه تهران كمك كنيم.

دزواره در ادامه خاطر نشان كرد: فرانسوي‌ها به فيلم كوتاه اهميت زيادي مي دهند و در اين كشور رويدادهاي شاخصي در عرصه فيلم كوتاه برگزار مي‌شود. پايگاه اينترنتي  short film depotكه توسط جشنواره فيلم كلرمونت – فراند راه اندازي شده است. مهم ترين سازمان فعال مرتبط با جشنواره‌هاي جهاني است كه انجمن سينماي جوانان ايران يكي ازاعضاي آن است.

 اين موسسه به 42 جشنواره از جمله جشنواره فيلم كوتاه تهران خدمات ارائه مي كنند.  اين پايگاه اينترنتي  طي سه مرحله فرم فراخوان جشنواره هاي عضو را بعد از اعلام فراخوان به موسسات فيلمسازي و فيلمسازان تمام جهان ارسال مي كند. بر اين اساس، در هر مرحله حدود 20هزار فيلمساز از فراخوان جشنواره مطلع مي‌شوند. خوشبختانه تاكنون تعداد قابل توجهي فيلم از اين طريق به جشنواره ارسال شده است.

وي در اين خصوص اضافه كرد: سال گذشته به دليل عدم ارتباط مديران قبلي با اين پايگاه اينترنتي و قصور در ارائه نيازها، اين ارتباط قطع شده بود كه ما با رايزني هاي صورت گرفته  توانستيم اين ظرفيت را براي رونق بخش بين الملل جشنواره فيلم كوتاه تهران استفاده كنيم. بهره گيري از ارتباطات اشاره شده و برخي ديگر از سازمان هاي موثر در امور بازاريابي و حضور جشنواره اي فيلم هاي كوتاه، در مجموع ما را به آمار مطلوبي با توجه به پروسه كمتر از يك ماهه فعاليت خود در بخش بين ‌الملل جشنواره رساند.

مشاور مديرعامل در امور بين الملل جشنواره فيلم كوتاه تهران در تكميل اين بخش از صحبت هاي خود افزود: با بهره گيري از روش هاي امروزي در امر ارتباطات و ارسال اطلاعات و فيلم ها از طريق فضاي مجازي با مطلوب ترين حد كيفيت و حجم بسيار كم و فاصله زماني  كوتاه در اختيار ما قرار مي‌گيرد كه اين مساله به يقين هم از نظر كمي و هم از نظر كيفي به بخش بين الملل جشنواره رونق خواهد داد.

وي بيان كرد: ارتباط مستمر و مشاركت دو جانبه با جشنواره هاي مطرح جهان در حوزه فيلم كوتاه يكي ديگر از محورهاي فعاليت بخش بين الملل جشنواره فيلم كوتاه تهران است. خوشبختانه جشنواره فيلم كوتاه تهران جايگاه شناخته شده اي در بخش بين الملل دارد و اين جايگاه به حضور هنرمندان و مسئولان جشنواره هاي مختلف در تهران منجر شده است.

 امسال نيز رايزني هاي خود را با معتبرترين جشنواره‌هاي جهاني براي حضور و تبادل آثار و هنرمندان و داوران آغاز كرده ايم كه به طورحتم نتايج آن را به زودي اعلام مي كنيم. جشنواره فيلم كوتاه تهران يك سرمايه عظيم براي كشور محسوب مي‌شود و فرصتي است براي جوانان فيلمساز ايراني تا جايگاه خود را نسبت به ديگر فيلمسازان جهان بسنجند.

هر گونه انفعال و ركودي در اين رويداد، نتايج نامطلوب همراه دارد. طي سال گذشته منحني حضور آثار خارجي در جشنواره فيلم كوتاه به پايين ترين حد سير نزولي خود رسيده به طوري كه سال 92 تنها  حدود يك هزار و سيصد فيلم به دبيرخانه جشنواره رسيده است. در حالي كه امسال طي كمتر از يك ماه همين تعداد به دفتر جشنواره رسيده است و حدود يك ماه نيز تا پايان مهلت ارسال زمان باقي مانده است.

هدف ما رسيدن به وضعيت مطلوبي است كه سال هاي نه چندان دور در بخش بين الملل جشنواره وجود داشته و اين مساله نيازمند رايزني هاي جديد است. اما با وجود اين شرايط، معتقدم كه چشم انداز خوبي را مي توان براي بخش بين الملل جشنواره فيلم كوتاه تهران در سال جاري متصور شد.

در مجموع فيلمسازان 34 كشور از قاره اروپا، 21 كشور از قاره آسيا، 13 كشور از قاره آمريكا، 5  كشور از قاره آفريقا و يك كشور از قاره استراليا آثار خود را براي حضور در جشنواره فيلم كوتاه تهران ارسال كرده اند.

كشورهاي ايتاليا، فرانسه، اسپانيا، انگلستان، يونان، بلژيك، لاتويا، سوئيس، روماني، آلمان، لهستان، سوئد، براروس، اسلواكي، نروژ، صربستان، لوگوزامبورگ، پرتغال، اسكاتلند، استوني، كوزوو، كرواسي، قبرس، اتريش، فنلاند، هلند، ايرلند، دانمارك، جمهوري چك، مولداوي، بلغارستان، مالاوي، اوكراين و مجارستان از قاره اروپا، تايوان، عراق، قزاقستان، بحرين، تركيه، هند، ژاپن، كره جنوبي، چين، عربستان، تايلند، روسيه، كردستان، سنگاپور، لبنان، مالزي، افغانستان، ارمنستان، اندونزي، آذربايجان و ويتنام از آسيا، برزيل ، آمريكا، مكزيك، كوبا، كانادا، كاستاريكا، ونزوئلا، آرژانتين، گواتمالا، اروگوئه، زلاند نو، پرو و شيلي از آمريكا، تونس، مراكش، مصر، تانزانيا، ناميبيا از آفريقا و استراليا از قاره استراليا براي حضور در جشنواره فيلم كوتاه تهران آثار خود را ارايه كرده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.