مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان گفت : پارسال از هر هکتار اراضی پسته در رفسنجان 300 کیلو گرم پسته برداشت شد در حالی که امسال با بهبود وضع موجود این میزان به 1.2 تن در هکتار افزایش یافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمان ، رضا بمانی در جمع خبرنگاران افزود : از سال 70 تا کنون در رفسنجان به دلیل خشکسالی ، ناملایمات جوی و کمبود منابع آبی و دیگر خسارتها از هر هکتار زمین کشاورزی کمتر از 500 کیلو گرم پسته برداشت می شد .

وی تصریح کرد : بارش نزولات آسمانی در زمستان 92 و بهار امسال رفسنجان را کمی از حالت بحران خارج کرد، به گونه ای که پیش بینی می شود امسال 80 هزار تن پسته از 86 هزار هکتار سطح زیر کشت در رفسنجان برداشت شود.

بمانی با اشاره به اینکه پسته دومین محصول صادراتی غیر نفتی در کشور است خاطرنشان کرد : این محصول در دنیا از نظر کیفیت و طعم بی نظیر است و باید به آن ویژه نگاه شود.

وی میزان تبخیر آب در اراضی رفسنجان را 3 هزارو 200 میلیمتر اعلام کرد و افزود : برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی و حفر تعداد زیاد چاههای کشاورزی نیز خطر جدی در حوزه کمبود آب به وجود آورده است

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان به کشاورزان توصیه کرد :از روش آبیاری نوین به جای غرقآبی استفاده کنند تا میزان تبخیر پایین و بهره وری افزایش یابد.

رضا بمانی تاثیرعوامل جوی در بخش کشاورزی رفسنجان ازسال 76 تا کنون را شدید اعلام کرد و گفت : تنها پارسال 15هزار میلیارد ریال خسارت در بخش کشاورزی ( گلخانه ، مرغداری و باغات پسته ) رفسنجان وارد شد.

وی ارزش ریالی این میزان خسارت را معادل احداث 28 هزار واحد آپارتمان صد متری عنوان کرد .

بمانی 70 درصد از اراضی رفسنجان را فاقد سند اعلام و تصریح کرد : امسال لایحه ای مبنی بر تعیین و تکلیف اراضی فاقد سند توسط دولت در دست اقدام است.

وی یادآور شد : پارسال 31 هزار و 568 تن پسته به ارزش 400 میلیون دلار از رفسنجان صادر شد که امیدواریم با افزایش محصول پسته میزان صادرات امسال نیز افزایش یابد.


برچسب ها: تولید ، پسته ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.