مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از ورود ویروس لمپی‌اسکین به کشور خبر داد و ضمن هشدار به دامداران گفت: با توجه به شیوع این بیماری در استان‌های همجوار، استان مرکزی نیز در معرض تهدید این بیماری قرار دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، حسینی گفت : بیماری لمپی‌اسکین دارای ویژگی و سرسختی خاصی است، اگر این بیماری به محیط دامداری نفوذ پیدا کند و هیچ اقدامی برای مبارزه با آن صورت نگیرد، بی‌شک خسارت جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه این بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، بیان کرد: دام‌های سنگین از جمله گاو و گوساله در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه تا کنون این بیماری در استان‌های غرب و مرکزی کشور تایید شده است، افزود : این ویروس از غرب کشور به خصوص کشورهای عراق، ترکیه، لبنان، فلسطین و... بر اثر قاچاق دام وارد کشور شده است.

حسینی گزش حشرات و وزش باد را از دیگر عوامل مهم در انتقال این بیماری ذکر کرد.

وی تب شدید، کاهش تولید شیر و کم اشتهایی را از نخستین علایم بروز این بیماری ویروسی در دام عنوان کرد و افزود: در مراحل بعدی بیماری، برآمدگی‌هایی روی پوست دام ایجاد شده و با عوارضی مانند سقط، نازایی، لنگش و عفونت‌های ثانویه بروز می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت : نخستین بار این بیماری در سال 1929 در جنوب و شرق آفریقا در دام‌هایی نظیر گاو، گوسفند و بز مشاهده شد.

حسینی با تاکید براینکه این ویروس به خشکی مقاوم است، افزود : دوره نهفتگی این ویروس در بدن دام 2 تا 5 هفته می‌باشد و عامل بیماری تا 35 روز در پوست خشک دام باقی می‌ماند.

وی پرستاری خوب و درمان با آنتی بیوتیک را از راه‌های درمان این بیماری برشمرد و بیان کرد: در شرایط حاد درمان این بیماری به مدت 6 ماه به طول خواهد انجامید./ش/ن
/
برچسب ها: شیوع ، بیماری ، تهدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.