تدوین برنامه پنج ساله و توسعه واحدهای استانی به صورت خودگردان از اولین و اصلی‌ترین اقدامات بنیاد امید ایرانیان است، بر همین اساس "محمدرضا عارف" تاکنون در چهار شهر شیراز، مشهد، اصفهان و زاهدان اقدام به تاسیس دفتر استانی بنیاد متبوعش کرده است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، بنیاد امید ایرانیان به ریاست "محمدرضا عارف" یکی از مراکز فعال در امر پژوهش در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی است که البته شائبه‌های زیادی مبنی بر انجام فعالیت‌های صرفا سیاسی از سوی این بنیاد در اذهان وجود دارد.



بنیاد امید ایرانیان از ابتدای فعالیت خود به فکر گسترش دفاتر استانی بود تا از این طریق بتواند با تکیه بر دو محور مهم "جوانان" و "زنان" به عنوان اصول اولیه خود در جهت تحقق آرمان و اهدافش در حوزه‌های پژوهشی و تحقیقاتی کشور گام بردارد.

اما پس از طرح ایده تشکیل بنیاد امید ایرانیان در سال ۱۳۸۴ و تصویب اساسنامه آن در 15 خرداد 88 از سوی هیئت موسس و ارائه تقاضا به وزارت کشور، این بنیاد در 11 مرداد 88 به طور غیر رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری 93 فعالیت‌ش را افزایش داد، هم اکنون نیز کمیته‌ها و کارگروه‌های آن برای هم‌اندیشی اندیشمندان، فعالان فرهنگی و دانشگاهی فعال شده است.

بنیاد امید ایرانیان در 25 اسفند سال 92 پس از اخذ مجوز رسمی از وزارت کشور، وارد مرحله جدیدی شد و اقدام به راه‌اندازی شعب و ایجاد دفاتر استانی کرد؛ تدوین برنامه پنج ساله و توسعه واحدهای استانی به صورت خودگردان از اولین و اصلی‌ترین اقدامات این بنیاد است.

"عارف" درباره راه‌اندازی دفاتر استانی بنیاد امید ایرانیان گفت: به صورت تدریجی و با توجه به توانایی‌های خود و آمادگی استان‌ها درصدد راه‌اندازی دفاتر جدید هستیم و بررسی‌های اولیه به منظور تعیین استان‌های بعدی صورت گرفته است ولی تا قطعی نشود نام آن‌ها را اعلام نمی‌کنیم.(اینجا)

تدوین برنامه پنج ساله و توسعه واحدهای استانی به صورت خودگردان، جزء اولین و اصلی‌ترین اقدامات بنیاد است و بر همین اساس "محمدرضا عارف" تاکنون در چهار شهر شیراز، مشهد، اصفهان و زاهدان اقدام با تاسیس دفتر استانی بنیاد متبوعش کرده است.

گزارش ذیل چکیده‌ای از ایجاد دفاتر استانی بنیاد امید ایرانیان در سراسر کشور است.



افتتاح دفتر بنیاد امید ایرانیان در خراسان رضوی

در مهر ماه سال 1392 "سید حسن رسولی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، از تاسیس اولین دفتر بنیاد امید ایرانیان در استان خراسان رضوی خبر داد.

"محمدرضا عارف" در بیست و هفتم فروردین ماه سال 93 با حضور در شهر مقدس مشهد در مراسم افتتاح بنیاد امید ایرانیان، با اشاره به محورهای فعالیت این بنیاد اظهار داشت: یکی از تفاوت‌هایی که بنیاد امید با بنیاد باران دارد این است که در آن توصیه به توسعه نهادهای مدنی با تفکر اصلاح‌طلبی شده است.

وی با اشاره به تاریخچه ایجاد بنیاد باران ادامه داد: در آن زمان این بنیاد به منظور هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت اصلاحات برای مشاوره در حوزه‌های مختلف با مسئولان سایر دولت‌ها ایجاد شده بود، اما زمانی که خواستیم این بنیاد در عرصه خارج از رده‌های مدیریتی فعالیت کند با بن‌بست مواجه شدیم.

سخنرانی عارف در دانشگاه مشهد

وی در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: 2 میلیون و 100 هزار نفر از دانشجویان ما را بانوان تشکیل می‌دهند، باید از این ظرفیت استفاده کرد اما متاسفانه درحال حاضر نرخ مشارکت زنان ما در سال 92 نسبت به سال قبل کاهش یافته و این مساله جای نگرانی دارد و یک گسست نسبت به دستاوردهای انقلاب در بین جوانان حس می‌شود، باید مراقب ارتقای سرمایه اجتماعی در کشور باشیم، باید مشخص و بررسی شود که چرا حدود 20 درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند و این در حالی است که در سفر قبلی من به مشهد در زمان انتخابات، احساس می‌شد بی‌انگیزگی و رکود در میان دانشجویان وجود دارد، اما خوشبختانه اکنون شما دانشجویان این انگیزه را به وجود آوردید و جریان سیاسی با پیگیری شما دانشجویان حرکت کرده و پویا شده است.



افتتاح دفتر بنیاد امید ایرانیان در اصفهان


پس از گذشت یک هفته از افتتاح دفتر بنیاد در خراسان‌رضوی، دفتر بنیاد امید ایرانیان در استان اصفهان در چهارم اردیبشهت ماه با حضور"محمدرضا عارف" رئیس بنیاد، "جعفر توفیقی" رئیس هیئت مدیره بنیاد، جمعی از فعالان مدنی استان اصفهان و شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان استان اصفهان افتتاح شد.

عارف در در مراسم افتتاح بنیاد امید ایرانیان که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، حل بحران آب اصفهان، احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی، همکاری با NGOها، تقویت همگرایی و صمیمیت میان اعضای هم‌سو و همکاری با دولت تدبیر و امید را از وظایف شعبه‌های استانی بنیاد امید ایرانیان دانست و گفت: تحقق شعار امسال رهبری معظم انقلاب یعنی «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» در گرو عزم موافقان و مخالفان دولت و نه فقط تلاش منفعلانه دولت و است و ولایت مداران جامعه بیشتر از دیگران باید در شکل‌دهی به این عزم ملی تلاش کنند.

سخنرانی عارف در دانشگاه اصفهان

عارف در سخنرانی با عنوان «حق شهریاری، حقوق شهروندی» در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ما باید حق دانشجویان را به رسمیت بشناسیم تا آنها نیز بتوانند بر کار مسئولان نظارت داشته باشند و لازم است احیای تشکل‌های صنفی و انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها در دولت یازدهم در دستور کار قرار گیرد و آیین‌نامه‌هایی که در این زمینه وجود دارد، اجرا شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی گفت: در چند سال گذشته کدام دانشگاه کشور از برگزاری یک کرسی منطقی یا میزگرد چالشی استقبال کرد و اگر فکر کنیم که با تغییر دولت، این فضا نیز متحول می‌شود، اشتباه می‌کنیم، چرا کرسی‌های آزاداندیشی فعال نمی‌شوند، این مسئله باید مورد آسیب‌شناسی فرهنگی قرار گیرد و دانشجویان ما نباید 70 درصد اشتراکات خود را قربانی 30 درصد اختلاف نظرشان بکنند و همه باید بپذیریم که یک سرنوشت مشترک داریم و اگر ما دولت را نقد و بررسی و حمایت نکنیم نمی‌تواند موفق باشد.

عارف همچنین در این سخنرانی به نقش نخبگان و دانشگاهیان در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی، تدوین راهبردها و رهنمودهای اصلاح‌طلبان، معرفی نامزدهای انتخاباتی در سال آینده، مخالفت با توقیف روزنامه‌ها، بررسی و تشویق طرح افزایش جمعیت در کشور، طرح ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای انتخابات مجلس و امیدواری به دانشجویان برای از بین بردن طرح دانشجویان ستاره‌دار اشاره داشت.

وی با تاکید بر اینکه تفکر اصلاح‌طلبی باید در همه صحنه‌های انقلاب اسلامی باشد، افزود: ما نمی‌توانیم قهر کنیم یا کنار بکشیم اما می‌توانیم شکست بخوریم تا مقدمه‌ای برای پیروزی‌های بعدی باشد، اصلاح‌طلبی گفتمان اصیل انقلاب است، حماسه سال گذشته ما یک پروژه ناتمام است و ما در گام اول موفق شدیم و پیروزی سال گذشته ما در سال آینده به نتیجه خواهد رسید.

دلایل به تعویق افتادن سفر عارف به شیراز

سفر "محمدرضا عارف" به منظور افتتاحیه دفتر بنیاد امید ایرانیان در شیراز که مقرر بود در روز چهارشنبه (‌24 اردیبشهت ماه) صورت بگیرد بنا به نظر اعضای هیئت مدیره به تعویق افتاد و دلایل این امر، فراهم نبودن مقدمات لازم برای راه‌اندازی دفتر بنیاد امید ایرانیان در شیراز بود که این مقدمات از نظر اعضای هیئت مدیره، موضوعات مکانی، فیزیکی و... را در بر گرفته است.

افتتاح دفتر بنیاد امید ایرانیان در زاهدان

پس از وقفه در سفر عارف به شیراز، شهر زاهدان در هفتم خرداد ماه سال جاری میزبان رئیس بنیاد امید ایرانیان برای افتتاح بنیاد بود.

عارف در مراسم افتتاح دفتر بنیاد امید ایرانیان در زاهدان گفت: همه جریانات مختلف کشور باید بدون سهم‌خواهی دولت را کمک کنند و بدانند که دولت در چه شرایطی بر سر کار آمد و تلاش کنند قوه مجریه به اهداف کوتاه و بلندمدت خود با آرامش دست پیدا کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دفاتر استانی بنیاد امید باید اتاق فکری امین و یاوری دلسوز و کارشناسی خبره برای همه نهادهای دولتی، عمومی و مردمی باشند، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که دفتر بنیاد، با توجه به پتانسیل‌ها، موقعیت ارزنده استان و سرمایه‌های ارزشمند طبیعی و انسانی یک برنامه راهبردی را تدوین کنند و حتی درطراحی برنامه ششم توسعه تاثیرگذار باشند.

سخنرانی عارف در دانشگاه زاهدان

"عارف"در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در تالار فردوسی این دانشگاه، در پاسخ به سوالی درباره حصر موسوی و کروبی گفت: امیدوارم مساله حصر موسوی و کروبی با تدبیر و با محوریت دولت حل شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علت انصراف خود از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته را برای جلوگیری از چنددستگی و تفرق آراء عنوان و تصریح کرد: برای حل مشکلات باید همه متحد و همصدا باشیم چراکه در زمان حاضر دولت فقط به پیمانکاران 20 هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

رییس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به دانشجویی در باره نگرانی از رد صلاحیت‌ها در انتخابات دوره آینده مجلس شورای اسلامی، گفت: گرفتاری اصلی ما نداشتن سعه صدر است ولی اساسا نباید نگران بود زیرا همانطور که "رهبر معظم انقلاب" رای مردم را حق‌الناس فرمودند، به طور طبیعی دستگاه‌های نظارتی نیز بر اساس و محور قانون  باید حرکت کنند و امیدواریم اینچنین شود.

وی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر اینکه، دلواپسی ما جوانان معلوم است، شما دلواپس چه هستید؟، گفت: ˈدلواپس جوانانمˈ.

افتتاح دفتر بنیاد امید ایرانیان در شیراز

"عارف" در مراسم راه‌اندازی دفتر استانی بنیاد متبوعش در شیراز گفت: منش اصلاح‌طلبی به ما اجازه نمی‌دهد که در صحنه‌ها حضور نداشته باشیم، یک اصلاح‌طلب نمی‌تواند از مسئولیتی که به عهده‌اش گذاشته‌اند شانه خالی کند و این گفتمان ما را به پذیرفتن مسئولیت‌ها وادار می‌کند که بر این اساس نوع حضور در شرایط زمانی متفاوت است.

وی رمز موفقیت در صحنه‌های سیاسی و غیر از آن را اجماع دانست و گفت: نقد مشفقانه را یک ضرورت می‌دانیم اما قبل از نقد دولت باید برادری خود را به دولت نشان دهیم.

با توجه به رویکرد بنیاد امید ایرانیان، می‌توان با ایجاد چنین مراکزی در زمینه پیشرفت و اعتلای علوم با انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه‌های مختلف از سوی مسئولان نظام امیدوار بود تا بدین طریق با استفاده از کا‌رآمدی شخصیت‌های علمی و تاثیرگذار در سراسر کشور شاهد شکوفایی هرچه بیشتر ایران اسلامی باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار