مدیرعامل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه با بیان اینکه سالانه بیش از 50 هزار واحد اهدا خون در استان کرمانشاه داریم، گفت: بیش از 65 هزار نفر در سال برای اهدا خون مراجعه می‌کنند

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

ابراهیم سلطانیان گفت : سازمان بهداشت جهانی، صلیب سرخ و فدراسیون بین‌المللی انتقال خون 14 ژوئن مصادف با 24 خرداد ماه را روز تقدیر از اهداکنندگان خون نام‌گذاری کرده‌اند.

به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه، شعار سال 2014 روز جهانی اهداکنندگان خون «اهدا خون سالم برای نجات مادران» است.

سلطانیان انجام فرآیند «فرزیس» در سازمان انتقال خون استان کرمانشاه را یکی از اقدامات شاخص صورت گرفته توسط این سازمان عنوان کرد.

ویافزود : استان کرمانشاه در روش‌های نوین انتقال خون، یکی از استان‌های پیش‌رو و جزو سه استان برتر در کشور به‌شمار می‌رود.

سلطانیان گفت : بیش از 10 تا 15 درصد از این افراد به‌دلایلی همچون سلامتی خون و شخص اهداکننده به‌صورت موقت و یادائم از اهدای خون معاف می‌شوند.

وی از برنامه‌ریزی برای افزایش 10 درصدی میزان اهدای خون در سال‌جاری خبر داد و بیان داشت: در سال گذشته میزان اهدای خون تغییری نکرده است.

این مسئول اظهار داشت: عدم تغییر میزان اهدای خون در سال گذشته به‌دلیل استراتژی‌های موجود مبنی بر تامین خون بیماران و مراکز، جلوگیری از ضایعات کیسه‌های خونی و مصرف بهینه خون بوده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه گفت: با این وجود میزان پاسخ‌دهی فرآورده‌های خونی به بیماران و مراکز درمانی 10 درصد افزایش یافته که نشان دهنده مصرف بهینه است.

سلطانیان افزود: آزمایش بیماری‌های قابل انتقال خون همچونهپاتیت B،Cو اچ.آی.ویو بیماری‌های مقاربتی بر روی تمام خون‌های اهدایی در هر بار اهدا انجام و گروه خونی آنان نیز تعیین می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه 98 درصد خون‌های اهدایی سالم هستند،افزود: هر خونی که یکی از بیماری‌های فوق را داشته باشد از میزان مصرف ما خارج می‌شود.

وی بیشترین گروه‌های خونی را مربوط به رده سنی بین 25 تا 40 سال برشمرد و بیان داشت: آقایان بیش از 90 درصد از اهداکنندگان خون در استان کرمانشاه را تشکیل می‌دهند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه تاکید کرد: در حال حاضر با ایثار اهداکنندگان و مردم تمام نیازهای خونی در داخل استان تهیه و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی کمترین اهدا را مربوط به ماه رمضان به‌دلیل روزه‌داری، ماه‌های تیر و مرداد به‌دلیل گرمای هوا و فصل زمستان به‌خاطر سرمای هوا دانست.

سلطانیان با بیان اینکه در دو ماه اول فصل بهار بیشترین اهدای خون صورت گرفته، افزود: مراجعه کم در ماه‌های فوق موجب کاهش ذخایر خونی می‌شود، اما مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه یادآور شد: 50 درصد اهداکنندگان، مستمر هستند که حداقل دوبار در سال خون اهدا می‌کنند.

این مسئول بیشترین خون‌های اهدایی را گروه O مثبت عنوان کرد و گفت: بیشترین نیاز خونی ما به گروه‌های منفی است.

وی از فعالیت سه مرکز ثابت خون‌گیری در سطح شهر کرمانشاه خبر داد و افزود: در اکثر شهرستان‌های استان نیز مراکز موقت خون‌گیری وجود دارد و تیم‌هایی به‌صورت ماهانه به این شهرستان‌ها مراجعه می‌کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون استان کرمانشاه تصریح کرد: استان کرمانشاه از نظر اهدا خون جزو 10 استان برتر است/ب.

برچسب ها: کرمانشاه ، سالانه ، نفر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.