سی وهفتمین برنامه مناظره با موضوع جوانان به چالش کشیده شد.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران برنامه مناظره ، سی وهفتمین برنامه مناظره با حضور ، سید رمضان شجاعی ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، ابراهیم فیاض، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران ، مصطفی کواکبیان، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ، گروسی ، نماینده مجلس شورای اسلامی و محمود گلزاری ، معاون وزیر ورزش و جوانان از شبکه یک سیما پخش شد.

* 2درصد سهم حوزه جوانان در وزارتخانه ورزش و جوانان

سید رمضان شجاعی ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات جوانان در وزارت ورزش و جوانان گفت: از ابتدا مخالف ادغام وزارت ورزش و جوانان بودم زیرا این دو وزارتخانه برای ادغام باید سنخیتی داشته باشند تا اینکه در ادغام یکی غالب و یکی مغلوب نباشد.

وی با اشاره به اینکه حق بعضی از وزارتخانه‌ها در این ادغام‌ها ضایع شده است ، ادامه داد : 98 درصد از این وزارتخانه به ورزش و 2 درصد به جوانان اختصاص یافته است و هیچ سنخیتی ندارند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیم‌گیری‌های عجولانه موجب شد که وزارتخانه‌ای تشکیل شود که بیشتر به موضوع ورزش بپردازد تا حل مشکلات جوانان و در این مهم حقوق جوانان و حوزه جوانان تحت‌الشعاع قرار گرفت ،اظهار کرد : محل رجوع خدمات و حمایت‌های جوانان در ورزش کجاست؟

* اقتصاد جوانان بحث مهم است

ابراهیم فیاض، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه این ادغام بعد سیاسی داشت و به ضرر جوانان و به نفع ورزش شد، گفت : رشته جوانان در دانشگاه تهران در حال تعطیلی چون حامی و پشتیبان ندارد.

وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز ، ارتباطات و رسانه‌های دیجیتال از سرعت بالایی برخوردار است ، ادامه داد :با این شرح ،  جوانان معضل بزرگ جهانی می باشند لذا معرفت‌شناسی جوانان بسیار مهم است.

فیاض تصریح کرد : در خود آمریکا نیز بر روی جوانان در حال کار کردن است و نگران آنها بودند و مشکلات معرفتی و ساختاری و رشته‌های متمرکز برای جوانان به وجود می‌آید.

وی اظهار کرد: اقتصاد جوانان بحث مهم است ؛ آینده پرسرعت (جوانان) دچار شکست نقش و افزایش اعتیاد و پرخاشگری است لذا مطالعه متمرکز در خصوص جوانان نداریم.

وی با اشاره به اینکه اگر الان بعد ساختاری و معرفتی را برای جوانان مشخص نسازیم آینده جوانان به خطر می‌افتد، خاطرنشان کرد: اینکه جوانان دچار شکست، افسردگی می‌شوند به علت این است که ساختار تئوریک نداریم و چارچوب‌های معرفتی نیز از بین رفت .

*68 کشور در دنیا دارای وزارت ورزش و جوانان هستند

در ادامه برنامه مصطفی کواکبیان، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از طراحان اصلی ادغام وزارت ورزش و جوانان بوده است ، گفت : : ما احساس کردیم دولت به بحث جوانان توجه ندارد و همچنین به ورزش اهمیت نمی‌دهد لذا وزارتخانه تشکیل دادیم.

وی با اشاره به اینکه در  68 کشور وزارتخانه ورزش و جوانان یکی بوده واین موضوع جدید نیست ، افزود : توجه به جوانان یک موضوع دیگر است.

کواکبیان ادامه داد : دولت جدید آمد و گفت وام ازدواج را 9 میلیون تومان می‌کنیم اما نشد؛ ما واقعا تصمیم صحیحی گرفتیم و در دی ماه 89 این ادغام انجام شد.اگر دو سازمان ورزش و جوان زیر نظر یک وزارتخانه باشد، خوب است.

وی خاطر نشان کرد: 6 ماه اجازه دادیم آئین‌نامه را بیاورند که نه آن دولت و نه این دولت آورد.

*باید شرایط فراهم شود تا 50 درصد ایرانیان به ورزش گرایش پیدا کنند

گروسی ، نماینده مجلس شورای گفت : بنده و آقای کواکبیان هر دو موافق تشکیل وزارت ورزش و جوانان بودیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم توجه به جوانان قرار نیست با تغییر ساختارها روبه‌‌رو شود، افزود: من معتقدم که به بحث ورزشی بی‌اهمیتی شده است.

وی با بیان اینکه در سال 1300 انجمن ملی تربیت بدنی تصویب و تشکیل شد، ادامه داد: این امر حدود 92 سال پیش در مجلس مصوب شد اما متأسفانه تا این زمان در بحث ورزش موفق نبودیم و توفیقات لازم را کسب نکرده‌ایم.

گروسی با بیان اینکه ایرانیان باستان از 5 تا 20 سالگی مهارت‌های سوارکاری، تیراندازی و راست‌گویی را کسب می‌کردند، عنوان کرد: هم‌اکنون فدراسیون تیراندازی کشور انگلستان دارای 6 میلیون عضو است این در حالی است که تعداد در کل فدراسیون ایران به 6 میلیون نفر نمی‌رسد.

وی متذکر شد: باید شرایط به شکلی فراهم شود تا 50 درصد ایرانیان به ورزش گرایش پیدا کنند.

* ورزش و جوانان در کشورهای دیگر زیرنظر یک سازمان است

محمود گلزاری ، معاون امور ساماندهی وزارت ورزش با تاکید براینکه  بنده موافق ادغام نیستم ، گفت : در هر صورت جوانان بسیار مسائل دارند و باید به آن‌ها توجه شود.

وی افزود : هدف اصلی این ادغام این بود که قسمت‌هایی مانند سازمان تربیت بدنی و سازمان جوانان جوابگوی مجلس نبودند و برای نمایندگان مجلس اقتدار مجلس مهم بوده نه جوانان.

گلزاری با بیان اینکه ورزش و جوانان در کشورهای دیگر زیرنظر یک سازمان است ولی شورای مدیریتی در آن‌جا وجود دارد و از صفر تا 100 به موضوع ورزش رسیدگی می‌شود، ادامه داد : ورزش اکنون وبال دولت است و موضوع ورزش کشور ما با دیگر کشورها یکسان نیست.

معاون امور ساماندهی وزارت ورزش خاطرنشان کرد : اگر فکر می‌کنید با این ساختار به موضوع جوانان برسیم باید دستی بر آتش داشته باشیم.

* اقتدار مجلس و کوچک‌سازی دولت از دلایل ادغام تشکیل وزارت ورزش و جوانان

در ادامه برنامه مناظره 23 خردادماه و در بخش گفتگوی آزاد ، مصطفی کواکبیان، استاد دانشگاه در خصوص ادغام وزارت ورزش و جوانان گفت: اقتدار مجلس یکی از دلایل و دلیل دیگر کوچک‌سازی بود. باید کار را به مردم واگذار کنیم .

وی ادامه داد: هدف برنامه پنجم این بود که از 21 وزارتخانه به 16 وزارتخانه برسد.

* مسئله جوانان به عنوان یک دغدغه در ذهن مجلس نبود
 
محمود گلزاری ، معاون وزیر ورزش و جوانان با تاکید براینکه اول باید تکلیف سازمان تربیت بدنی را روشن می کردند،گفت:بعداز انجام این کار  یک سازمان مدیریتی به وجود می‌آوردند .

وی افزود: مسئله جوانان به عنوان یک دغدغه در ذهن مجلس نبود و بلکه یک سری تسویه حساب با دولت و اقتدار مجلس بود.

* ازدواج آسان تبدیل به یک شعار شده است

کیاسری ،عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه ادغام وزارت ورزش و جوانان برای کوچک‌سازی دولت بوده است ، تصریح کرد :برای قانونمند شدن ورزش و جوانان ادغام صورت گرفت.

وی با بیان اینکه با این اقدام باید تعاریف جامع‌تری از فعالیت‌های جوانان بوجود می آمد اما نتیجه این شد که تخصیص اعتبارات کاهش یافت و در شهرستان‌ها هیچ نماینده‌ای از جوانان نیست و ستاد راهبری جوانان حذف شد ، ادامه داد :کارهای پژوهشی نیز تعطیل شد و به علت ضعف این دستگاه آثار حمایتی نیز وجود ندارد.

وی اظهار کرد: جوانان نمی‌توانند شیرین‌ترین مسئله خود را که ازدواج است را انجام دهند. ازدواج آسان تبدیل به یک شعار شده  و 40 درصد که در شرایط ازدواج هستند نمی‌توانند ازدواج کنند و 1.5 میلیون نفر در نوبت وام ازدواج هستند.

* وزارت ورزش و جوانان دو خط درباره ازدواج و اشتغال لایحه نداده است

حسین گروسی در ادامه با اشاره به اینکه قرار بود وزارت ورزش و جوانان در عرض 6 ماه شرح وظایف را بدهد ، بیان کرد: وزارت ورزش و جوانان دو خط درباره ازدواج و اشتغال لایحه نداده است .

وی با بیان اینکه چرا باید بعد 92 سال 6 درصد مردم‌مان فقط ورزش کنند و در بعد حرفه‌ای نیز در دوره بازی‌های آسیایی رتبه چهارم را بعد از 28 سال به دست آوریم ، تاکید کرد:باید به اصل موضوع جوانان پرداخته شود.

کواکبیان ادامه داد : بحث بیکاری بیداد می‌کند و خانواده‌ها شرمنده فرزندانشان هستند لذا اینکه عنایت به جوانان نمی‌شود ربطی به وزارتخانه ندارد.
 
گلزاری خطاب به کواکبیان گفت: بحث همین است و وزیر و مجلس هم فهمیده است که ادغام اشتباه بوده است و ما 7 معاونت داریم و در استان‌ها نیز مدیران کل ورزشی هستند و می‌گوییم که نسبت به 3 سال قبل افت جدی کرده است.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه با اشاره به اظهارات شجاعی کیاسری تصریح کرد: امتیازی نیست که در آن زمان کاخ جوانان وجود داشت زیرا آنها می‌خواستند جوانان را به سمت حزب رستاخیز سوق دهند و اینقدر به جوانان گیر ندهید و بحث ادغام مشکل را حل نمی‌کند.

وی افزود: بیشترین سنخیت سازمان ملی جوانان با ورزش بود که این کار در آن زمان انجام شد.

* محل پاسخگویی به جوانان مشخص نیست

در ادامه سیدرمضان شجاعی کیاسری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آن زمان محل پاسخگویی به جوانان مشخص بود اما امروز با وجود وزارت ورزش و جوانان این موضوع مشخص نیست.

* ساختمان‌های سازمان ملی جوانان را استانداری‌ها گرفتند

محمد گلزاری معاون وزیر ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساختمان‌های سازمان ملی جوانان را استانداری‌ها گرفتند و نیروهای آنها نیز پراکنده شد که ما واقعاً مشکل جدی در این زمینه داریم.

* رتبه سوم سرعت پیر شدن جمعیت در ایران بین کشورهای جهان

فیاض با بیان اینکه افت تحصیلی در دانشگاه‌ها وحشتناک است، گفت : آینده ما آینده مطلوبی نیست. با این حساب سرعت پیر شدن جمعیت در ایران رتبه سوم را در بین کشورهای جهان دارد.
فیاض تصریح کرد: باید از رئیس جمهور خواهش کنیم لایحه‌ای بنویسد که ورزش و جوانان از هم جدا شوند.

* باید کشور در دست جوانان باشد

گروسی با بیان اینکه باید کشور در دست جوانان باشد، گفت:  زمان دفاع مقدس بود که کشور در دست جوانان قرار داشت آن موقع کشور موفق بود.
 
ابراهیم فیاض با انتقاد از شرایط کنونی اظهار کرد: در طول 4 سال گذشته دریغ از دو خط لایحه چه در باب جوانان و چه در باب ورزش که این کار انجام نشد.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها وزارت ورزش و جوانان با هم اداره می‌شود، تصریح کرد: در آن کشورها تا سقف 10 درصد اعتبارات برای ورزش هزینه می‌شود اما در کشور ما این عدد 5 درصد است که تحقق یافته آن 3.5 درصد می‌شود.

کواکبیان در ادامه با اشاره به اینکه اگر دولت از قبل کارشناسی می‌کرد و چارت تشکیلاتی و نحوه ادغام را مشخص می‌کرد ادامه کار در وزارت ورزش و جوانان بهتر بود، گفت : چارت تشکیلاتی سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان باید در دوره 5 تا 6 ساله تثبیت شود.

شجاعی کیاسری گفت: در ماده 43 نیز برای مراکز مشاوره ازدواج تکالیفی معین شد که هم‌اکنون مورد اختلاف بین سازمان روان‌شناسی و وزارت ورزش و جوانان است.

محمود گلزاری معاون وزارت ورزش و جوانان در واکنش به اظهارات شجاعی کیاسری گفت: خوشبختانه دو ماه است که این مشکل برطرف شده و از ابتدای مهر مراکز مشاوره ازدواج جوانان دایر می‌شود و برنامه جامع ازدواج در دست تدوین است.

* رای 76 درصد بینندگان به عدم تصمیم گیری مناسب برای تشکیل وزارت ورزش و جوانان

بیش از 76 درصد بینندگان به گزینه خیر و کمتر از 24 درصد به گزینه بله سوال نظرسنجی این هفته برنامه مناظره مبنی بر اینکه شما برای حل مشکلات جوانان کشور ، آیا تشکیل وزارت ورزش و جوانان تصمیم درستی بوده است ؟ رای دادند.

انتهای پیام/

برچسب ها: تصمیم ، اقتدار ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار