سرلشکر مخالف لیبیائی با آتش بس یک روزه برای برگزاری انتخابات مجلس در لیبی موافقت کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به نقل از شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی؛  خلیفه حفتر سرلشکر مخالف لیبیائی با برقراری آتش بس در زمان برگزاری انتخابات مجلس این کشور موافقت کرده است.
این شبکه افزود: طرف های درگیر در لیبی توافق کرده اند که مذاکره کنند. شورای حاکمان، میانجی ها و کمیته بحران بنغازی در لیبی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده اند که نیروهای عملیات «کرامت»، نیروهای طرفدار خلیفه حفتر، گروه انصار الشریعة و گردانهای دیگر توافق کرده اند که در روزهای آینده مذاکرات را آغاز کنند. پس از این پیام آشتی جویانه سخنان تندی نیز مطرح شده است. گروه انصار الشریعه با صدور اطلاعیه تندی اعلام کرده است که حفتر فقط زبان اسلحه را می فهمد و فقط با افراد شرافتمند می توان مذاکره کرد و این گروه در مسیر اجرای احکام شرع حرکت می کند.
حفتر نیز در صفحه فیسبوک خود نوشته است که نیروهای مسلح تنها ضامن حفاظت از دمکراسی هستند. این در حالی است که پیش از آن سخنگوی حفتر اعلام کرده بود حفتر فقط با یک روز آتش بس و آن هم در روز انتخابات مجلس یعنی 25 ژوئن موافقت کرده است. پس از این سخنان عملیات کرامت ادامه یافت و مناطق مختلفی در بنغازی گلوله باران شد.
طرح طارق متری فرستاده سازمان ملل در امور لیبی برای حل بحران این کشور موجب جنجالهای بسیاری میان نیروهای سیاسی این کشور شده است. در این طرح پیشنهاد شده است که صرف نظر از نتیجه انتخابات مجلس، دولت وفاق ملی تشکیل شود. برخی معتقدند این اقدام بی توجهی به دمکراسی است که لیبی سعی می کند به آن دست یابد. در این طرح همچنین پیشنهاد شده است نیروهای مسلحی متشکل از گردانهای نظامی موجود ایجاد شوند و تابع ارتش باشند. برخی می گویند این اقدام موجب مشروعیت بخشی به این گردانها می شود. انتظار می رود تا هفت روز دیگر نشستی با حضور حدود 50 شخصیت امنیتی و سیاسی و فعال اجتماعی لیبیائی با دعوت متری برگزار شود. اما به نظر نمی رسد در این نشست توافقی در خصوص طرح متری صورت گیرد. خبرهای رسیده از لیبی حاکی از اعتراض گروههای اصلی لیبیائی به این طرح است و به همین علت ممکن است سازمان ملل این طرح خود را باز پس گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار