شاخص سواد در جمعیت عشایر کشور افزایش 20 درصدی یافته است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ رییس سازمان امورعشایر کشور در شیراز، عشایر را یکی از میراث داران فرهنگی کشور دانست که از مهمترین خصوصیت آنها مشارکت، اعتماد، صداقت، وطن دوستی و دین داری آن هاست که در طول زمان تغییری نداشته و پایدار مانده است.

کرم علی قندالی از افزایش 20 درصدی شاخص سواد در جمعیت عشایر کشور خبر داد و افزود : شاخص سواد در جمعیت عشایر کشور طی سال های گذشته از 14 درصد به 70 درصد افزایش داشته است.

قندالی دلیل افت شدید سواد در جمعیت عشایر در مقایسه با جمعیت شهری و روستایی را در نبود زیربنا دانست و ادامه داد : 92 درصد از فرزندان عشایر در مقطع ابتدایی به تحصیل اشتغال دارند اما در مقطع راهنمایی این شاخص به 60 درصد و در مقاطع دبیرستان و دانشگاه به حدود 20 درصد می رسد.

وی با بیان اینکه مسوولیت آموزش عشایر با آموزش و پرورش عشایر است، گفت: امیدواریم با فراهم شدن زیرساخت‌ها شاهد افزایش تعداد افراد مشغول به تحصیل در مقاطع تحصیلی بالاتر از ابتدایی در جمعیت عشایر باشیم.

قندالی افزود: مهمترین وظیفه سازمان امور عشایر، ایجاد تسهیلات برای عشایر کوچنده است، در این زمینه تامین زیرساخت‌ها از جمله راه‌های کوچ‌رو، تامین آب و سوخت را عهده‌دار هستیم.

وی حجم راه‌های عشایری کشور را 56 هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت : تمام این راه‌ها در طول سال نیازمند اصلاح، مرمت و بهسازی بوده و در بعضی مسیرها هم ساخت راه جدید است.

وی تامین آب آشامیدنی بهداشتی برای عشایر و حتی دام عشایر را یکی از چالش‌های جدی این جمعیت برشمرد و با بیان اینکه تاکنون به شکل نسبی این مشکل مرتفع شده است، گفت: با توجه به خشکسالی‌های پی‌در پی، تلاش می‌کنیم با استفاده از تانکر و همچنین اصلاح چشمه‌ها، قنوات و چاه‌ها، آب مورد نیاز عشایر را تامین کنیم.

قندالی در خصوص تامین سوخت عشایر بیان کرد: نیاز به سوخت فسیلی و استفاده از انرژی‌های پاک، از جمله ضروری‌ترین نیازهای جامعه عشایر به‌ شمار می‌رود، نیازی که اگر مرتفع نشود، این جمعیت را مجبور می‌کند برای رفع حوائج خود از بوته‌ها و درختان موجود در مراتع و پهنه‌های مختلف استفاده کند.

وی با بیان اینکه تاکید بر تامین انرژی‌ مورد نیاز از محل انرژی‌های پاک در دستور کار قرار دارد، گفت : اقدامات انجام شده در این ارتباط موفقیت‌آمیز بوده و تمام هزینه‌های تامین انرژی نیز بر عهده دولت است.

قندالی همچنین توجه به اسکان عشایر داوطلب اسکان را از جمله اولویت‌ها دانست و گفت: عملیات اجرایی اسکان با مطالعه مناطق مستعد و توجه به فراهم بودن زمینه اشتغال، طی فرآیندی 5 تا 10 ساله مد نظر است اما این اسکان برای جمعیت سرریز عشایر است و جمعیت مطلق عشایر در طول سال‌های گذشته تاکنون تغییری نداشته است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور افزود: طی سه دوره سرشماری، جمعیت مطلق عشایر همواره بین یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 300هزار نفر متغییر بوده است.

انتهای پیام/س

برچسب ها: رشد ، شاخص ، سواد ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.