عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: اگر احزاب و تشکل‌ها بتوانند به وظیفه خود عمل کنند و ابزارهای قانونی نیز در اختیار تشکل‌ها باشد قطعا مشکلات کمتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی لاری" در همایش "نقش احزاب در تبیین گفتمان اعتدال" که صبح امروز - پنجشنبه 22 خرداد ماه - برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت نیمه شعبان میلاد فرخنده امام عصر (عج) تعالی گفت: باورمان این است که با ظهور حضرت جامعه جهانی شکل دیگری گرفته و با تشکیل نظام واحد جهانی و تحقق هدف نهایی عدالت فراگیر می‌شود و ما برای رسیدن به چنین روزی لحظه شماری می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه عصر ظهور اخلاق محور و خردورز است، افزود: وقتی امام زمان (عج) تعالی ظهور می‌کند سلطه و مدیریت خودش را به گونه‌ای بر مردمان اعمال می‌کند که عقل‌ها و خردهای جمع شده شکل می‌گیرد و خردورزی مبانی اداره جامعه شده و اخلاق در جامعه به حد کمال می‌رسد. 

وزیر کشور دوران اصلاحات ادامه داد: متأسفانه آنچه باعث می شود تمامی جوامع مسیر غیرصحیح را به کار بگیرند به کار نگرفتن عقل و خرد در تمشیت امور و بهره نگرفتن از اخلاقیت است و وقتی تدبیر نباشد و حرکت باری به هر جهت بوده و بدون برنامه‌ریزی صورت گیرد و در این مسیر اخلاق نیز رعایت نشود جامعه، جامعه‌ای مطلوب شریعت اسلامی و بزرگان دین نیست.  
 
این عضو مجمع روحانیون مبارز خاطر نشان کرد: ما منتظران فرج مهدی (عج) اگر واقعا انتظارمان صادقانه است باید خردورزی و اخلاق مداری را ارائه کنیم. 
 
وزیر کشور دوران اصلاحات با بیان ضعف در به کارگیری خرد و اخلاق اظهار داشت: افراط‌ گری‌ها راه تدبیر در مناسبات اجتماعی را بسته و درسالهای اخیر خردورزی جای خود را به تصمیمات عاجل فردی و برنامه‌هایی که پشتوانه فکری نداشته بود، داده است.

وی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در سیاست خارجی افزود: ایران می‌توانست در سالهای اخیر نقش بسیار مهمی را در سیاست خارجی ایفا کند اما به جای استفاده از موقعیت مهم جمهوری اسلامی و ظهور بروز آن برخی رفتارها سبب شد دشمنان علیه ما توطئه کنند. هرچند دشمنان همچنان توطئه می‌کنند اما خردورزانه عمل نکردن سبب شد توطئه آنها به نتیجه برسد. 

این عضو مجمع روحانیون مبارز با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان اظهار داشت: اگر مسیر تحریم‌ها به اینجا کشید که بیشترین لطمات به کشور وارد شود بخشی نتیجه توطئه دشمنان بود و دست‌اندرکاران باید اعتراف کنند بخشی از تشدید این شرایط معلول به کار نبردن روش‌های عقلایی در دیپلماسی و روابط بین‌الملل بود.  
 
وی افزود: ما با ورود به مسائلی مانند هولوکاست که به ما مربوط نمی‌شد و نباید به آن وارد می‌شدیم سبب دور شدن افکار عمومی نسبت به خودمان شده و آن را بر علیه خود شوراندیم.  
 
موسوی لاری با انتقاد از عدم رعایت اخلاق توسط برخی سایت‌ها در رسانه‌های مجازی تصریح کرد: برخی از رسانه‌های مجازی برای حذف رقیب از دروغ و تهمت و غیره استفاده کردند، بهره‌ گرفتند و برخی از این رسانه‌ها حتی با اعتبار عمومی تشکیل شدند اما با انگ زدن‌ها، تهمت‌ها مخدوش کردن چهره‌ها و مسائلی که مقایر اخلاق اسلامی است از یکدیگر سبقت گرفته و در انتقال واقعیات کوتاهی می‌کنند.  
 
وی ادامه داد: متأسفیم که در عقل‌گرایی، خردگرایی و اخلاق، امتحان خوبی پس ندادیم و هنوز هم در برخی قسمت‌ها شرایط همان است. 

وزیر دوران اصلاحات با اشاره به انتخابات 24 خردادماه و تأثیر "نه‌" ی بزرگی که مردم به برخی رفتارها گفتند، تصریح کرد: برخی رفتارها، بداخلاقی‌ها، بی‌برنامه‌گی‌ها و عقل ستیزی در کشور محرکی برای نه ی بزرگ مردم در 24 خرداد ماه به برخی رفتارها بود.  
 
این عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی در جهت رسیدن به جامه خردورز و اخلاق‌مدار شکل گرفته و برای رسیدن به آن نقطه مطلوب قانون اساسی که میثاق ملی ماست ساختار مورد نیاز را تعیین کرده‌ است در اصل 6 و 7 قانون اساسی ابتناع نظام را بر رأی مردم و حضور مشارکت مردم در جهت‌گیری نظام از این جمله است.

حجت‌الاسلام موسوی لاری درباره نقش احزاب در اداره جامعه اظهار داشت: حضور تشکل‌های صنفی، سیاسی و مردم بنیاد در قانون اساسی تأکید شده و NGOها و احزاب واسطه‌هایی هستند که مردم را به رأس هرم مدیریت متصل می‌کند.  
 
وی با بیان شکل‌گیری گفتمان 24 خردادماه تصریح کرد: به نظر بنده آنچه در 24 خرداد اتفاق افتاد تأکید بر یک روش بود و گفتمان جدیدی در کنار گفتمان‌های دیگر ایجاد نشد چرا که در جامعه 2 گفتمان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی مطرح شده که هر یک از آنها ممکن است با روش‌های تفریطی و افراطی مطرح شود.  
 
این عضو مجمع روحانیون مبارز افزود: 24 خرداد مردم نشان دادند طرفدار اطلاح‌طلبی با روش‌های اعتدال‌گرایانه هستند و آنچه که در مناظرات دکتر روحانی مطرح شد اصولی بود که جریان اصلاحات نیز بر آن پافشاری می‌کند. برای رسیدن به آرمان‌ها و هدف‌ها و آنچه تحت عنوان مطالبات جامعه مطرح بود روش اعتدالی و عاری از افراط و تفریطی بود که توسط دکتر روحانی بر آن تأکید شد .

حجت‌الاسلام  موسوی لاری خاطر نشان کرد: ما مدعی هستیم چیزی که امروز به عنوان اعتدال مطرح است روشی برای تحقق آرمان‌ها و گفتمانی است که اکثریت جامعه به آن پایبند بود و در 8 سال اخیر مورد بی‌مهری قرار گرفت.  
 
وزیر کشور دوران اصلاحات در ادامه به تعریف کارکرد احزاب پرداخت و افزود: احزاب 3 کارکرد مشخص دارند و سامان دادن افراد با گرایش‌های واحد و فوق سلایق فردی در جامعه به سمت تشکیل مرامنامه جمعی یکی از کارکردهای احزاب است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه شفاف‌سازی کارکرد دیگر احزاب است، تصریح کرد: نداشتن شناسنامه برای ایده‌‌ها و نقطه نظرات یکی از مشکلات مهم جامعه است و نبود احزاب و تشکل‌های مدنی و صنفی و سیاسی عدم شفافیت را به دنبال دارد.

موسوی لاری با اشاره به دولت گذشته خاطر نشان کرد: در دولت گذشته برخی افراد تا جایی پیش رفتند که دولت نهم و دهم را دولت امام زمانی معرفی کردند و مدعی شدند که این دولت با دعاهای مردمی شکل گرفته اما در 2 سال اخیر همان افراد با اعلام مسائلی چنان عمل کردند که گویا از ابتدا از منتقدین دولت بودند. 

 وی همچنین تصریح کرد: عدم شفافیت و نبود تشکلی که بر اساس چهارچوب مشخص موفقیت‌ها را از آن خود کند و شکست بپذیرد از مشکلاتی است که باید با کارکرد احزاب از بین برود.  
 
حجت‌الاسلام موسوی لاری نظارت را آخرین کارکرد احزاب دانست و افزود: وقتی مدیرانی که توانستند به عنوان افراد پیشرو اداره جامعه را در دست بگیرند می‌دانند احزاب رقیب ناظر هستند و مشکلات آنان را شفاف می‌کنند و وقتی می‌دانند ناظری وجود دارد با دقت بیشتری به انجام وظایف خود می‌پردازند.   
 
این عضو مجمع روحانیون مبارز خاطر نشان ساخت‌ : این همه بی‌اعتمادی ایجاد شده به دلیل عدم نظارت است و ما شاهد بودیم چگونه برخی مدیران به راحتی تخلف کرده و اعدادی را ثبت کردند که بی‌سابقه است. 

موسوی لاری تصریح کرد: اگر احزاب و تشکل‌ها بتوانند به وظیفه خود عمل کنند و ابزارهای قانونی نیز در اختیار تشکل‌ها باشد قطعا مشکلات کمتر می‌شود. کارکرد احزاب در انسجام بخشی به سلایق شفاف سازی و نظارت به روش اعتدالی کمک می‌کند و افراط و تفریط نیز از ناحیه تشکل‌ها کمتر صورت می‌گیرد. 

انتهای پیام/  
 


برچسب ها: جامعه ، مطلوب ، بزرگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار