رییس جمهور گفت با بیان اینکه اعتدال یعنی ضمن حفظ فناوری، سایه شوم تحریم‌ها را از سر مردم برداریم، گفت: این دولت درمقابل همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سر تعظیم و تکریم فرود می‌آورد.

به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران "حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی" رئیس‌جمهور کشورمان به مناسبت سالگرد انتخابات 24 خرداد در همایش "انتظار و امید" که صبح امروز پنجشنبه 22 خردادماه در تالار وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه امروز، امشب و فردا جشن امید همه ماست، اظهار داشت: جشن برای انتظار صبح امید و پایان شب یلدای طولانی غیبت است، هرچقدر غیبت آن عزیز طولانی‌تر شود، امید ما به روز ظهورش بیشتر و بیشتر خواهد شد. ما منتظریم منتظر روزی که بیاید و افراط‌ها را برای همیشه پایان دهد.
 
دکتر روحانی با تاکید بر اینکه منتظر روزی هستیم که بیاید پرچم اعتدال، عدالت، پیشرفت و رفاه و بهبود زندگی مردم را برافراشته دارد، گفت: آن عزیز بیاید صلح، دوستی و آشتی را برای همه مردم به ارمغان بیاورد.
 
رئیس جمهوری افزود: او امام عدل است، امام عدالت است، او فرمانروای اعتدال است. او خواهد آمد تا مردم در کنار هم بهترین همزیستی و بهترین زندگی شکوهمند انسانی را تجربه کنند.
 
دکتر روحانی بیان داشت: چقدر زیباست که امسال ایام ولادت است و جشن بزرگ انتظار او با روزهای امید این مردم و شکوه این مردم و روزگار و روزی که مردم پرچم عزت و اعتدال را در این سرزمین برافراشتند، یکی شده است. ما هم منتظر روز موعودیم و امیدوار به آن روز.
 
رئیس جمهور گفت: اما آن کسانی که تلاش می‌کنند برای حضور همه آن وعده‌های آسمانی و شرایط را برای عدل و انصاف آماده می‌کند، آن انتظار امیدبخش و روح‌بخش است و به جامعه نشاط و تحرک می‌بخشد.
 
وی افزود: فرصت نیست این مثال را بزنم که از سال 43 در انتظار فرج و آمدن امام خود به سرزمینمان بودیم، اما این انتظار نتوانست که امیدمان را محقق کند تا روزی که مردم به صحنه با شور و ایثار آمدند و خیابانها را پرکردند و با شعار جمهوری اسلامی ایران زمینه را برای ظهور آماده کردند.
 
رییس جمهور کشور با اشاره به اینکه سال 55، 56 و 57 را می‌گویم، عید فطرش را، 17 شهریور، عاشورا و تاسوعایش را می‌گویم، گفت: این انتظاری بود فعالانه، کنشگرانه و توام با شور و ایثار و فداکاری و بالاخره این انتظار توانست گشایش را فراهم کند و برای طلوع خورشید از مغرب زمین آماده کند و روز 12 بهمن آمدن بوی عطر را فراهم کند.
 
رئیس جمهور گفت: ما اگر منتظر واقعی باشیم و اگر انتظار ما به مرحله‌ای برسد که عقل و خرد، اندیشه، فهم و شناخت در جامعه و سراسر اذهان مردم را فرا گیرد، آن روزی است که دوران غیبت هم مثل دوران ظهور خواهد شد و ما خود باید از پشت دیوار غیبت خارج شویم.

وی با اشاره گفت: پارسال ملت ما چه کرد؟ همان ملتی که ماه‌ها قبل ناامیدی سراسر جامعه را فراگرفته بود و مردم می‌گفتند انتخابات هم تاثیر و فایده‌ای دارد؟ حتی به خود من می‌گفتند چرا به صحنه آمدی و ثبت نام کردی؟ مگر کشور را نمی‌شناسی؟ مگر نمی‌دانی مکانیزم صندوق رای چگونه است؟
 
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اما شور و نشاط و حضور مردم و آن سخن تاریخی رهبر معظم انقلاب که گفت صندوق رای حق‌الناس است و گفتند حتی آنهایی که نسبت به نظام علاقه ندارند به خاطر کشورشان و ایرانشان پای صندوق رای بیایند، اظهار داشت: آنچنان فضایی در کشور ایجاد شد که روزهای خرداد گویی خرداد دیگری است، گویی روزهای نشاط و امید در کنار صندوق آراء آمده است.

*پارسال به همه جهانیان اعلام کردیم که رقابت ما جوانمردانه خواهد بود
 
دکتر روحانی ادامه داد: پارسال به همه جهانیان اعلام کردیم که رقابت ما جوانمردانه خواهد بود و پارسال به همه جهانیان اعلام کردیم ما رو در روی هم صف نمی‌کشیم که در کنار صندوق‌های رای به صف می‌ایستیم. ما خرداد پارسال امید آفریدیم، نه امید برای ایرانیان که برای جهان و این را مبالغه نمی‌کنم که هرکجا که رفتم و هر مسئولی را در سراسر دنیا دیدم به من گفت انتخابات خرداد پارسال ایران برای همه ما امیدآفرین بود.
 
وی  بیان داشت: ما در کنار جشن بزرگ نیمه شعبان در کنار جشن بزرگ انتظار و در کنار جشن بزرگی که به او می‌گوییم همچنان دلبسته او هستیم یا مهدی می‌گوییم و همچنان در انتظار او هستیم یا صاحب‌الزمان و راهش را و مسیرش را برای ظهور هموار می‌سازیم و می‌گوییم؛ مهدی جان، از خرداد پارسال ملت ما با دست و زبان توانمندش خرافه‌ها را زدودند.

*این دولت درمقابل همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سر تعظیم و تکریم فرود می‌آورد

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ملت ما سال گذشته به مولایش و امامش در انتخابات سر فرودآورد و در مقابل خرافه‌گران از امام عصر عذرخواهی کرد، گفت: راه ملت ما در خرداد پارسال انتخاب شد، گرچه انتخابات به معنای سرنوشت کشور است و رئیس جمهور به عنوان منتخب کل ملت، خادم همه مردم خواهد بود و به معنای دولت همه خواهد بود و این دولت درمقابل همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سر تعظیم و تکریم فرود می‌آورد.
 
دکتر روحانی با اشاره به اینکه گرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نمی‌گویند، اما پاسخ ما به آنها با ادب و احترام و اکرام خواهد بود، بیان داشت: ما برای صلح و آشتی و برادری کنار هم جمع شدیم، امروز روز وحدت است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه روز نفاق، شکاف و فاصله نیست، اظهار داشت: امروز روز برچسب بر هم نیست. امروز روز چسبندگی بیشتر جامعه است. اولین راهی که این ملت در انتخابات پارسال برگزید و انتخاب کرد، راه اعتدال و میانه‌روی بود، این راه برگشت ناپذیر خواهد بود.
 
*اعتدال به معنای انتخاب راهی بین راست و دروغ نیست
 
وی اعتدال ومیانه‌روی را به معنای انتخاب میان حق و باطل ندانست و بیان داشت: اعتدال به معنای انتخاب راهی بین راست و دروغ نیست، اعتدال به معنای راهی بین منفعت ملی و از بین بردن منافع ملی نیست، اعتدال یک روش است، اعتدال یک بینش است، اعتدال یعنی همان که سیره پیامبر اکرم(ص) در سراسر زندگی‌شان مسیر اخلاق و زندگی سراسر اعتدالشان، همان راه و روشی که منتظر او هستیم و منتظران امام دوازدهم که همان سیره پیامبر اکرم (ص) را اجرا خواهد کرد تا دین واقعی پیامبر اکرم (ص) و قرآن را برای مردم تبیین و تفسیر کند.
 
دکتر روحانی گفت: اعتدال به معنای افراط در جمع کردن دشمن و دشمن تراشی، تفریط در زمینه دوستان و علاقمندان خود و همچنین اعتدال به معنای افراط در طرد دیگران و تفریط در جذب مردم است. اعتدال یعنی راهی که با همه انسانها و مردم با ادب و احترام سخن می‌گوییم و به پاسخی گوش دهیم که آن هم توام با ادب و احترام باشد. اعتدال یعنی مسیری که ما از عقل و خرد جمعی استفاده می‌کنیم، عقل و خردی که به ما می‌گوید باید منافع ملی را حفظ کنیم.

*اعتدال یعنی ضمن حفظ فناوری، سایه شوم تحریم‌ها را از سر مردم برداریم

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اعتدال یعنی ضمن حفظ فناوری باید تحریم‌ها و سایه شوم تحریم‌ها را از سر مردم برداریم، اظهار داشت: خرد و عقلی که به ما می‌گوید ما باید به دنبال صلح درجهان باشیم، خردی که به ما می‌گوید اداره کشور توسعه کشور بدون حضور مردم و واگذاری امور به مردم امکانپذیر نیست و عقل و خردی که می‌گوید کشور از آن مردم است و هیچ صاحبی این کشور جز ملت ایران ندارد.
 
وی افزود: با اینهمه رنج مردم برای آلودگی محیط زیست باید با آن مقابله کنیم، خرد و عقلی که به ما می‌گوید که باید پیشرفت کنیم و از کشوهای منطقه پیشی بگیریم، عقل و خردی که به ما می‌گوید آن مصوبه ده سال پیش که خاک می‌خورد، چشم‌انداز 20 ساله ایران توسعه‌یافته است.
 
دکتر روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: ما باید در مسیر خردورزی حرکت کنیم، باید از عقل و فکر و نظر همگان استفاده کنیم که همه چیز در نزد همگان است و ما باید از اندیشه افکار جامعه بهره ببریم و استفاده کنیم و راهی را انتخاب کرده‌ایم، ادامه دهیم.

*عده‌ای ولو اندک با ابزار و ادوات تبلیغ می‌خواهند امید را در دل مردم کمرنگ کنند
 
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این جشن شماست، جشن شما مردم و ملت برای آمدن به صحنه است، گفت: برای آنکه مردم آمده‌اند و به آینده خود و کشور خود امیدوار شده‌اند؛ عده‌ای ولو اندک با ابزار و ادوات تبلیغ می‌خواهند این امید را در دل مردم کمرنگ کنند، بنابراین ما اعلام می‌کنیم به همه آنهایی که راهی و سخنی را برگزیده‌اند، ما خشونت و افراط را قبول نداریم.
 
وی با اشاره به اینکه در خرداد پارسال مردم اعلام کردند یک ملت، یک دولت، یک حکومت هستند، ادامه داد: مردمی که در همه صحنه‌ها اعلام کردند هیچ گروهی و جناحی حق ندارد انقلاب را به نام خود مصادره کند، هیچ جناح و گروهی حق ندارد دفاع مقدس را به نفع جناح خود مصادره کند و هیچ جناحی حق ندارد رهبری نظام را برای خود مصادره کند. کشور، رهبری، قانون اساسی، منافع ملی و آینده کشور مربوط به همه ملت است.
 
دکتر روحانی افزود: همه اقوام و مذاهب ایران از آن همه ایرانیان است، ما به همه اقوام و مذاهب و ادیان احترام می‌گذاریم و به همه فرهنگ‌ها زیر پرچم والای ایران و ایرانیت احترام می‌گذاریم.

* آنچه به شما وعده داده شده است این دولت به عنوان وظیفه دنبال خواهد کرد

دکتر روحانی اظهار داشت: یکسال از روز بزرگ شما می‌گذرد، 10 ماه از روز ما می‌گذرد، در تمام این 10 ماه هیچ‌گاه وعده‌هایی که به شما دادیم را از یاد نخواهیم برد. اقلیت محترم است همان ‌طور که اکثریت محترم است اما اقلیت حق ندارند به آنچه که اکثریت تصمیم گرفته است بی‌احترامی کند لذا آنچه به شما وعده داده شده است این دولت به عنوان وظیفه آن را دنبال خواهد کرد.
 
رییس جمهور با بیان اینکه دولت بر مبنای وعده‌هایی که به مردم داده است در زمینه سیاست خارجی، سیاست داخلی، در زمینه مسائل فرهنگی و اقتصادی گام‌های بلندی برداشته است، یادآور شد: گرچه تا رسیدن به هدف هنوز راهی طولانی پیش رو دارد من به عنوان خادم شما مردم و به عنوان کسی که افتخار خدمت‌گذاری را در 24 خرداد بر دوش من گذاشتید کاملا به آینده کشور امیدوار هستم. 

*انقلابی بودن، عزت و ایستادگی به معنای عمل ناسالم نیست

وی اضافه کرد: دلهای ما کاملا محکم است ما کاملا متکی به لطف خدا و اتکا به حمایت مردم و توجهات اولیای خداوند و توجهات حضرت ولیعصر (عج) هستیم. شما عزت ایران زمین را در سراسر جهان می‌بینید چهره‌ واقعی ایران، چهره دولت ایران برای جهانیان بیش از پیش عیان شده است. در سراسر جهان هیچ کس نام  ایران را با اهانت نمی‌برد حتی به دولتی که حاصل رأی شماست احترام می‌گذارند، اگر در دنیا با قدرت حرکت می‌کنیم بخاطر این است که همه می‌دانند دولت برآمده از رأی ملت ایران است. همه از این ملت و تاریخ مردم با عظمت یاد می‌کنند لذا اگر می‌خواهیم همه با ادب با ما حرف بزنند ما هم باید با ادب و احترام با همه حرف بزنیم. انقلابی بودن، عزت و ایستادگی به معنای عمل ناسالم نیست. 

وی اظهار داشت: سخن ما سخن حُسن و حُسن است و راه ما راه حُسن و حُسن است بنابراین ما در مسیر و راهی که برگزیده‌ایم و انتخابی که کرده‌ایم؛ چه در سیاست خارجی و چه در سیاست داخلی و چه در مسائل فرهنگی راه را ادامه خواهیم داد. مگر ما چه گفته‌ایم که برخی برآشفته‌اند؟ ما گفتیم فرهنگ از آن مردم است و مردم باید برای تعالی فرهنگ خود قدم بردارند فرهنگ یعنی آنچه که ما با آن زندگی می‌کنیم و زندگی خواهیم کرد. مگر بناست کسی فرهنگ را داخل کپسولی بگنجاند در داروخانه‌ای قرار دهد و در نسخه‌ای بنویسد و باید آن را خریداری کنیم؟ گویی هنوز عده‌ای در دوران حجر می‌اندیشند.

*خواست ملی بر دولت سیطره خواهد داشت

رییس جمهور کشور در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که ما همه می‌دانیم این دولت بر این راه مصمم است حالا اگر کسی دوست می‌دارد و کسی دوست نمی‌دارد کشور از آن مردم است، ادامه داد: همه کارها را مردم باید انجام دهند در اقتصاد و فرهنگ و سیاست خارجی و سیاست داخلی دولت همواره حامی و مجری خواست ملی است. خواست ملی بر دولت سیطره خواهد داشت. 

دکتر روحانی یادآور شد: انتخابات 24 خرداد یک پیام دیگر داشت که آن پیام اتحاد، وفاق، برادری و آشتی بود. بیایید در کنار هم قرار گیریم و بدانیم کشور و منطقه با مشکلات فراوانی مواجه است.  
 
رییس جمهور با تاکید بر این مطلب که چرا در منطقه ما این همه گرفتاری است؟ چرا این همه کشتار؟ چرا در سوریه آرامش نیست؟ چرا خانه‌ها ویران شده است؟ و چرا در عراق جنگ و کشتار است و چرا یک گروه افراطی با یک نام و نشان اسلامی با مردم اینچنین می‌کند؟ تصریح کرد: دیروز و روز قبل‌تر از آن تروریست‌ها چه وحشیانه عمل کردند متأسفانه نام خود را مسلمان و راه خود را جهاد اسلامی می‌گویند و می‌گویند ما راه اسلام و قرآن را می‌رویم.  
 
وی افزود: پیامبر ما پیامبر عدل و رحمت بود در زمان پیامبر(ص) یهود، نصارا، کافر و مسلمان هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشتند. اگر امیرالمومنین(ع) در حکومتش می‌دید یک نفر مسیحی پیرمرد گرفتار است، به همه نهیب می‌زد و می‌گفت؛ چرا این شهروند دنیای اسلام باید در جایی افتاده باشد و شما یاور او نباشید؟ این دین ماست، این اسلام ماست. دچار حیرتم که برخی چطور با تئوری غلطشان بذر خشونت را در افکار می‌پاشند و چرا کاری می‌کنند که برادری و وحدت جای خود را نفاق بدهد. از نفاق چه سودی برده‌اند؟ چرا می‌خواهند راه گذشته را برگردند؟ راه گذشته بازگشتنی نیست.  
 
دکتر روحانی اظهار داشت: امروز ما در این منطقه خشونت، آدم کشی، ترور، آوارگی در میان مردم را مشاهده می‌کنیم. ما به عنوان دولت جمهوری اسلامی ایران این خشونت و ترورها را تحمل نخواهیم کرد. و به نوبه خود همان‌طور که در سازمان ملل اعلام کردیم با خشونت و تروریسم در منطقه و جهان می‌جنگیم.  
 
وی اظهار داشت: دشمنان وحدت اسلام و منطقه بیکار ننشسته‌اند زمینه‌های جنگ و نزاع قومی و طایفه‌ای را آماده کرده‌اند و این هوشیاری و بیداری ماست که باید مانع از آن بشود. 24 خرداد پیامش برای همه مردم اتحاد، وفاق و محبت و در کنار هم قرار گرفتن و اهداف بلند را دنبال کردن، بود.

رییس جمهور با بیان اینکه بنا به دلایلی باید جلسه را هرچه زودتر ترک کنم، ادامه داد: به خاطر حضور در جلسه شورای امنیت ملی سخنان مقداری عجله دارم.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: از حضور امروز شما متشکر و سپاسگزارم. 
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار