به نوشته نشریه روسی ایران و ترکیه روند بهبود بی‌سابقه روابط را شروع کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه اینترنتی روسی "نیزاویسیمایا گازیه‌تا" با اشاره به این موضوع که "حسن روحانی" نخستین رئیس جمهور ایران است که طی هیجده سال اخیر سفر رسمی به ترکیه انجام داده، چنین می نویسد: طرفین چند توافقنامه در مورد همکاریهای اقتصادی امضا کرده و در خصوص همکاری در زمینه امنیت منطقه ای به توافق رسیده اند.  

به نوشته این روزنامه، آنکارا و تهران خط مشی احیای روابط را که سالها به خاطر اختلاف نظر در مورد سوریه و عراق متوقف شده بود از ماه ژانویه در پیش گرفته اند. درآن زمان اردوغان نخست وزیر ترکیه طی سفر به ایران با رئیس جمهور و رهبر دیدارکرد و توافقنامه تجاری بین دو طرف امضا شد. ازآن زمان وزرای خارجه دو کشور چند بار با هم دیدار کرده اند.  طی سفر روحانی به آنکارا طرفین تلاشهای خود را در همان جهت ادامه دادند و اسناد مربوط به تجارت و انرژی را امضا کردند. دو طرف قصد دارند تا پایان سال 2015 حجم گردش کالا را به سی میلیارد دلار برسانند یعنی دو برابرکنند. روحانی را طی این سفر یکصد تاجر، هفت وزیر و رئیس بانک مرکزی همراهی می کردند. مقامات دو کشور به ویژه امکان افزایش صادرات گاز ایران را به ترکیه بررسی کردند و اردوغان این مساله را در صورت کاهش بهای گاز ممکن دانست. به وزرای انرژی دو کشور دستور داده شده روی این موضوع کار کنند. لازم به یادآوری است اختلاف گازی بین تهران و آنکارا چند سال است ادامه دارد. اردوغان به نوبه خود ابراز امیدواری کرده وزرای دو کشور هرچه سریعتر به توافق دست یابند تا بتوان مقدار بیشتری از گاز ایران را به دست مصرف کنندگان ترک رساند.

"بایرام سینکایا" استاد دانشگاه "یلدیریم بیازیت" آنکارا و کارشناس امور ایران در گفت و گو با روزنامه دیلی صباح ترکیه اظهار داشته پس از روی کار آمدن روحانی روح جدیدی به روابط آنکارا و تهران دمیده شده است. روحانی برخلاف سلف خود وعده خویشتن داری و کمک به ثبات منطقه را داده است. علاوه براین وی به همان زبان مقامات حزب عدالت و توسعه ترکیه صحبت می کند و بر سیاست متقابلا مفید، همکاری، ثبات منطقه ای، شکوفایی اقتصادی و غیره تاکید دارد. 

اردوغان تحریمهای بین المللی علیه ایران را ناعادلانه نامیده و غرب را متهم کرده که با وجود لحن سازش ناپذیر سیاستمداران به برخی شرکتها اجازه تجارت با تهران را داده است. به گفته وی وقتی محصولات کشورهای پیشرفته غربی از راههای مختلف به ایران می روند، چرا کالاهای ترکیه امکان دسترسی به این بازار مهم را نداشته باشند؟  

روزنامه نیزاویسیمایا گازیه تا در خاتمه با یادآوری تاخیر در روند لغو تحریم علیه ایران می افزاید: مقامات آمریکا و ایران روز دوشنبه در آستانه دور جدید رایزنیها با گروه پنج به علاوه یک در وین، با حضور نمایندگان اروپا با هم دیدار کردند. موعد تعیین شده برای توافق نهایی بیستم ژوئن تعیین شده ولی نمایندگان ایران یک بار دیگر اعلام کرده اند به احتمال زیاد این موعد برای شش ماه دیگر تمدید خواهد شد. 

این نخستین دیدار رسمی و مستقیم آمریکا و ایران در مورد برنامه هسته ای از دهه هشتاد تا کنون بوده و عراقچی با ویلیام برنسون معاون اول وزیرخارجه آمریکا و وندی شرمن معاون وزیرخارجه این کشور و نیز هلگا اشمید وزیرامور خارجه اتحادیه اروپا دیدار کرد. 




انتهای پیام/.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار