رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان از طرح پایش بیماری های ویروسی و میکروبی در سطح مراکز تکثیر و پرورش میگو خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، دکتر محمد مکی نیا  گفت: در راستای  اجرای طرح پایش و نظارت بر مراکز تکثیر میگو استان ، کارشناسان اداره کل دامپزشکی خوزستان از زمان شروع عملیات مولد سازی در 4 مرکز تکثیر فعال میگو، ضمن نظارت بر آماده سازی ، از پیش مولدین و کلیه تانک های حاوی پست لارو مراکز تکثیر جهت انجام آزمایشات ویروسی( بیماری لکه سفید، تورا سندرم ، کله زرد و ...) و میکروبی ( ویبریو پارا همولیتیکوس) نمونه برداری شده و گواهی سلامت صادر گردید.

دکتر مکی نیا افزود: از بیستم اردیبهشت ماه سال جاری تا نیمه خرداد ماه از 133 تانک لاروی در مراکز تکثیر تعداد 1950 قطعه پست لارو نمونه برداری و تعداد 532 مورد آزمایش ویروسی و 14 مورد آزمایش میکروبی انجام شده است که خوشبختانه تا کنون هیچ مورد مثبتی، توسط آزمایشگاه مرکز تشخیص این اداره کل اعلام نشده است.

وی اظهار داشت: تا نیمه خرداد ماه در مجموع تعداد 45277072 قطعه پست لارو در 191 استخر از 19 مزرعه به مساحت تقریبی 153 هکتار ذخیره سازی صورت گرفته است.

دکتر مکی نیا خاطر نشان کرد: عملیات پایش بیماری های ویروسی و میکروبی مراکز تکثیر و پرورش میگو در سایت چوئبده آبادان تا پایان فصل پرورش ( پایان مهرماه) ادامه خواهد داشت و تا کنون 76 فقره گواهی سلامت صادر شده است.

 وی در پایان تصریح کرد: با توجه به ارزش اقتصادی محصول میگو و به جهت جلوگیری از آلودگی در مراحل تکثیر و پر ورش نظارت وپایش مزارع میگو در تمام مراحل با حساسیت ویژه ای دنبال می گردد و همچنین به تکثیر و پرورش دهندگان میگو  توصیه می شود که نسبت به رعایت موارد بهداشتی و بیوسیکورتیی توجه خاصی داشته باشند./س

برچسب ها: پایش ، بیماری ، میگو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.