کریستین ساینس مانیتور نوشت : دیپلمات های ارشد ایران و آمریکا به دیدار دو جانبه ای که به طور ناگهانی بین دو کشور برگزار شد پایان دادند در حالی که این نگرانی وجود دارد اختلاف ها در میز مذاکره توافق هسته ای نهایی ماه گذشته را تهدید کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در تحلیلی به قلم "اسکات پترسون" نوشت : پیشرفت منظم برای دستیابی به توافق هسته ای ، ماه گذشته متوقف شد. در حالی که دیپلمات ها به دنبال دستیابی به مصالحه ای برای باز گرداندن مذاکرات به مسیر درست هستند ، دیدارهای برنامه ریزی نشده دو روز گذشته نشاندهنده دامنه موانعی است که همچنان وجود دارد.

"علی واعظ" تحلیلگر ارشد مسائل ایران در اندیشکده "گروه بحران بین المللی" که مقر آن در بروکسل است پیش از پایان این دیدارها گفت : مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی امشب ژنو را ترک می کنند و متوجه خواهند شد آیا جای امیدواری وجود دارد یا خیر.

کریستین ساینس مانیتور نوشت : آمریکا هیئتی متشکل از مقامات ارشد را اعزام کرد. اعضای هیئت آمریکایی عبارت بودند از : ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه  ، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای و جِیک سولیوان مشاور امنیت ملی معاون رئیس جمهور آمریکا. برنز و سولیوان هر دو سال گذشته با مقامات ایرانی دیدار کردند. آن دیدارها زمینه را برای دستیابی به توافق موقت در نوامبر سال گذشته فراهم کرد.

ماری هارف سخنگوی معاون وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن به خبرنگاران گفت: ما در برهه ای حساس از مذاکرات قرار داریم. پس از  مذاکرات قبلی ، ما تا به حال به اندازه کافی پیشرفت نداشته ایم . ما به اندازه کافی شاهد واقع بینی نبوده ایم. 

سید عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه ایران هم به روزنامه نگاران ایرانی گفت: طرف دیگر باید تصمیم گیری های دشواری در مورد دیدگاههای ما ارائه دهد.
 
واعظ  می گوید : مسئولیت باید در هر دو طرف باشد.

کریستین ساینس مانیتور نوشت : چند ماه به نظر می رسید مذاکره کنندگان در حال پیشرفت مداوم در تلاشهای خود بودند.اما در حالی که مهلت بیست ژوئیه نزدیک است ، اختلاف های مهم به قوت خود باقی است.

منابع نزدیک به این مذاکرات می گویند هر دو طرف با انعطاف کمتری در آخرین دور از مذاکرات در وین روی آوردند. ایالات متحده می خواهد تعداد سانتریفوژها به چند هزار سانتریفوژ در حال چرخش کاهش یابد و ایران ظرفیت محدود غنی سازی داشته باشد. در مقابل، ایالات متحده آمریکا کاهش محدود و برگشت پذیرتحریمها را پیشنهاد کرده است. اما ایران می خواهد برای تامین نیازهای آینده خود به انرژی ، تعداد سانتریفوژ های فعال خود را  به صد هزار عدد یا بیشتر افزایش دهد.

خبرگزاری رویترز به نقل از سخنان لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به رادیو بین المللی این کشور اعلام کرد : ما هنوز در مورد موضوعی بسیار مهم یعنی تعداد سانتریفوژهایی که می توانند غنی سازی کنند با مشکل روبرو هستیم. ما می گوییم چند صد دستگاه سانتریفوژ می تواند وجود داشته باشد. اما ایرانی ها خواستار هزاران دستگاه سانتریفوژ هستند بنابراین ما در این باره اختلاف نظر داریم.

کریستین ساینس مانیتور در پایان نوشت : چند راه حل میانی مطرح شده است ولی این راه حل ها احتمالا برای کنگره آمریکا قابل قبول نباشد. کنگره اکنون در حال بررسی تحریم‌های بیشتر است تا آنچه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا می تواند به ایران پیشنهاد کند محدود کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار