به گزارش
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، كلانشهرها هر روز با يك مشكل دست و پنجه نرم مي كنند. يك روز كابوس تعداد زياد موشها؛ يك روز آبگرفتگي خيابان ها ، يك روز آلودگي هوا. آلودگي صوتي موضوعي است كه كمتر از آن صحبت مي شود. انگار عادت كرده ايم شب ها با سر و صدای کامیون ها و گاز دادن های پیاپی موتورسیکلتها چشم روی هم بگذاریم و صبح ها با صدای بوق ممتد خودروی همسایه بیدار شویم.
به گفته کارشناسان، تهران از نظر آلودگي صوتي در ايران رتبه اول را دارد. آنچه از نقشه هاي آلودگي صوتي بر مي آيد اين كه آلودگی صوتی در مناطق مسکونی نزدیک خیابان و شریانهای اصلی شهر تهران 10تا 15 دسی بل انحراف و بالاتر از حد استاندارد است. آلودگی صوتی درمناطق مسکونی نزدیک بزرگراهها بین 70تا 80 دسی بل است این در حالی است که استاندارد آلودگی صوتی مناطق مسکونی در روز 55 دسی بل و در شب 45دسی بل است .
در این میان تنها شهرداری تهران سعی کرده است تا با اقداماتی از میزان بالای آلودگی صوتی در تهران کاهش دهد. نصب دیوارهای صوتی در بزرگراه ها یکی از این راه حل هاست. دكتر محمد مهدي گلمكاني، مدير كل سلامت شهرداري تهران با اشاره به مشكلاتي كه در اثر آلودگي هوا به وجود مي آيد به «حمايت»مي گويد: آلودگی صوتی نه تنها تمرکز را بر هم میزند بلكه باعث ايجاد تنش و واکنشهای عصبی در شهروندان مي شود و باعث میشود تا آرامش فرد از بین رفته و رابطه فرد با جامعه دچار تغییر و مشکل شود. به گفته این مقام مسئول، در صورت استمرار آلودگی صوتی، شخص از حالت استاندارد و معمول خود خارج شده و فرد در محیط کار حرکتهای غیر طبیعی و واکنشهای عصبی و حرکتهای غیر طبیعی از خود بروز میدهد.
وی یکی دیگر از آسیبهای جدی آلودگی صوتی را مشکلات شنوایی خوانده و میافزاید: آسیب به سیستم شنوایی به عنوان یکی از ارگانهای مهم بدن در کاهش کارکرد فرد مولد اثر میگذارد و کیفیت زندگی شخص را به عنوان فردی که در جامعه کار و زندگی میکند پایین میآورد. چرا که اختلال در شنوایی افراد بر بازدهی و کارکرد زندگی آنان اثر میگذارد. همچنین زمانی که سن فرد بالا میرود دچار اختلالات شنوایی شده و فرد معلول را تحویل جامعه میدهد.
دیوارهای صوتی راهکاری برای کاهش آلودگی صوتیگلمکانی به اقدامات شهرداری تهران در کاهش آلودگی صوتی اشاره کرده و میگوید: کاهش آلودگیهای صوتی شهر تهران یکی از سیاستهای اصلی شهرداری است. شهرداری تهران اهتمام دارد تا برای تمام اتوبانهای اصلی که در کنار اماکن مسکونی ساخته میشود دیوار صوتی احداث کند. هم اکنون اتوبان تازه تاسیس صدر دارای این امکانات است. همچنین در اتوبانهای قدیمی نیز دیوارهایی در حال ساخت است.
به عنوان مثال در اتوبان حکیم، کار احداث دیوار صوتی آغاز شده و در اتوبان شهید چمران نیز حدفاصل خیابان گیشا و میدان توحید، که در کنار اماکن مسکونی و آموزشی قرار دارند، دیوار صوتی کشیده شده است. به گفته وي بر اساس نقشه آلودگی صوتی شهر تهران، حدود 50 تا 70 درصد مراکز آموزشی و درمانی در کنار اتوبانها ساخته شدهاند که این امر باعث آسیب اقتصادی و کاهش راندمان کاری افراد میشود و اگر دیوارهای صوتی استاندار ساخته شوند میتوانند تا 50 درصد از آسیبهای ناشی از اصوات مزاحم جلوگیری کنند. کارخانهها و مراکز صنعتی نیز جز تولید کنندگان صدای مزاحم به حساب میآیند احداث کارخانهها و کارگاه های کوچک در شهرهای بزرگ و گسترش شهرها و ورود محدوده مسکونی شهری به شهرکهای صنعتی یکی از مشکلاتی است که شهرهای بزرگ و به ویژه تهران با آن روبرو هستند.
گلمکانی با اشاره به برنامه های شهرداری تهران برای رفع این مشکل میگوید: ما ساماندهی مشاغل را در دستور کار شهرداری قرار دادیم و برخی از مراکز صنعتی را از شهر خارج کرده و به شهرکهای جداگانه صنعتی انتقال دادیم.
فرودگاه مهرآباد منبع تولید آلودگی صوتیبه گفته کارشناسان یکی از عوامل جدی آلودگی صوتی در جنوب غربی شهر تهران پروازهای وقت و بی وقت فرودگاه مهرآباد است. در سالهای اخیر بارها بحث انتقال فرودگاه به نقطه ای خارج از شهر مطرح بود و احداث فرودگاه امام خمینی(ره) نیز بارقههایی را در دل ساکنان اطراف مهرآباد روشن کرد اما هنوز هم خبری از جابجایی فرودگاه مهرآباد نیست.
گلمکانی انتقال مهرآباد به نقطه ای دیگر را مستلزم هماهنگیهای وسیعی میداند و میگوید: انتقال فرودگاه نیازمند زیرساختهای جدی و زمان بر است و به این زودیها امکان جابجایی وجود ندارد.
مهندس محمد هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز آلودگی صوتی شهرها را ناشی از دو عامل اصلی میداند و میگوید: بیشترین آلودگی صوتی در شهرها یا به سبب صدای تولید شده از خودروهاست و یا بر اثر ساخت و سازهای شهری. حیدرزاده به تفاوت نوع آلودگی در شب و روز اشاره کرده و میگوید: در روز بیشترین آلودگی صوتی ناشی از خودروهاست در حالی که در شب، این آلودگی به حداقل خود میرسد و در مقابل آن آلودگی صوتی ناشی از ساخت و سازهای شبانه آغاز میشود.
به گفته وی آلودگی صوتی در شب به مراتب زیانبارتر از روز است و حساسیت صوتی در شب بالاتر است چرا که این زمان، زمان آسایش مردم است و متأسفانه اکثر ساخت و سازهای شهری در این زمان انجام میشود. این مسئول محیط زیست به مهمترین تاثیرات آلودگیهای صوتی شهری اشاره کرده و میگوید: بر اثر صداهای مزاحم که در شبانه روز در زندگی شهری امروز وجود دارد، آستانه تحمل افراد پایین آمده و بیماریهای عصبی در شهروندان شهر تهران و شهرستانهای بزرگ رواج بیشتری مییابد. همچنین در مواردی به افزایش سقط جنین کمک میکند.