شهردار مشهد از اتمام پروژه توسعه خط یک قطار شهری تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،سیدصولت مرتضوی، توسعه حمل و نقل ریلی را از راه‌های کاهش آلودگی شهر دانست و گفت: تا پایان سال، ساخت پنج کیلومتر باقی مانده خط یک قطار شهری مشهد به اتمام می‌رسد؛ همچنین خط 2 را در یک برنامه 38 ماهه به پایان می‌رسانیم و امسال اقدامات اجرایی برای شروع خط 3 را آغاز می‌کنیم.

وی، شهر مشهد را بعد از تهران، دومین شهر آلوده کشور دانست و با بیان اینکه عوامل مصنوعی یکی از علل اصلی آلودگی‌های شهری است، اظهار کرد: در مشهد 2400 دستگاه اتوبوس در حال فعالیت است که از این تعداد 1000 دستگاه اتوبوس در بخش دولتی و خصوصی دارای مشکل هستند؛ همچنین از 12 هزار ناوگان تاکسیرانی، 7000 دستگاه تاکسی فرسوده است که وجود چنین مشکلاتی در حمل و نقل بر آلودگی‌های شهر مشهد می‌افزاید.

وی ادامه داد: جهت بهسازی و نوسازی 1000 دستگاه اتوبوس‌ مشهد 720 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در بعضی موارد خسیس هستم اما در توسعه فضای سبز خساستی ندارم و امیداریم در یک برنامه پنج ساله تا سال 96-97 سرانه فضای سبز مشهد به 15 مترمربع افزایش یابد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: حدود 84 درصد از مصرف آب، مختص بخش کشاورزی و راندمان آن 33 درصد است و این در حالی است که دو سوم آب در این بخش بیهوده مصرف می‌شود. شهر مشهد 9 میلیون هکتار فضای باغات دارد که اگر از آن استفاده بهینه شود حداقل راندمان به 60 درصد افزایش می‌یابد.

شهردار مشهد تصریح کرد: امروزه در جهان و کشور دو عنصر با هم محیط‌زیست را مورد هجمه و تخریب قرار داده‌اند. کاهش نرخ بارندگی و پالایش آب‌های زیرزمینی نیز سبب شده است پدیده بیابان‌زایی و کویرزایی در کشور توسعه یابد.

وی ادامه داد: پدیده بیابان‌زایی نه تنها در جغرافیای ایران بلکه در خلیج‌فارس رخ داده و به لحاظ نوسانات اقلیمی و وزش بادهای تند به سمت ایران همواره محیط‌زیست را با چالش جدی مواجه کرده است. گذر از سنت و صنعتی شدن و پدیده‌های مصنوعی را از دیگر عوامل مخاطرات زیست‌محیطی است.

مرتضوی با بیان اینکه صرفا با اتکا به منابع مردمی نمی‌توانیم پاسخگوی مشکلات باشیم خطاب به معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: تقاضا می‌کنیم دولت با توسعه حمل و نقل ریلی، پرداخت اعتبار برای تامین ناوگان عمومی و اجرای تعهدات در بازسازی ناوگان تاکسیرانی در این زمینه کمک نمایند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: دومین ، شهر ، آلوده کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.